JanTheWhite skrev:TDHP skrev:Har haft två Dodge med 318 utan större problem.
Förgasare iof, men ändå.
Mindre cylindervolym och förgasare gör att dom drar mer. Snålkör en starkare motor med insprutning ger definitivt den bästa bränsleekonomin. Den Dodge 318 med förgasare vi hade drog en bra bit över två liter milen på motorväg. Närmare 3,5 inne i stan. Det är inte kul. Lägger man på några tusenlappar till på priset och köper en vettig bil kan man spara väldigt många tusenlappar per år. Drar bilen 0,5 liter mindre än ett annat alternativ och man kör 3.000 mil om året handlar det om 18.000:- om året bara i minskad bränslekostnad. Kör man hälften är det fortfarande 9.000:- och har man bilen i fem år så handlar det om 45.000:-. Kör man 3.000 mil om året så handlar det om 90.000:- under en femårsperiod. Och på ett år handlar det som sagt om 18.000:-..... Do the math, pojkar. Köp en vettig bill hellre än den absolut billigaste bilen man hittar.
Small block eller big block, skitsamma även om det är mer heavy duty med big block. Och det finns Chevor med big block. Hur det står till med Dodge vet jag inte. Men liten cylindervolym ger högre soppaförbrukning. Framförallt när man lastar, vilket man ju ofta gör.
Det absolut mest optimala är en diesel. På alla sätt och vis. En så´n motor kan lugnt gå 100.000 mil utan några större problem.
//J
Sorry men det där är bullshit.
De flesta som åkt amerikanskt eller är intresserad är rätt överbevisade om att big-blocks drar mer soppa, dyrare delar etc etc etc...
Det är V8.or vi snackar här och det där med cylindervolym etc etc är liksom egalt eftersom bottenvridet ändå är såpass högt.
En 350 (smallblock) med väl justerad fugge är inte alls särskilt bensinslukande om man kör vettigt. Finns många exempel på dylika bilar som drar runt litern.
Skulle vilja se någon som fått en big-block cheva eller mopar att dra 0,9-1,2.
Oavsett förgasare eller insprut så lär det bli svårt!
Sen skulle jag även vilja se en Cheva Van med fabriksmonterad Big Block.
Är det 396:an då de stoppat i eller? 454?
De finns i pickuper, men aldrig vad jag kan minnas i en någorlunda modern (läs 80 och nyare) van.
I de nyare Chevorna så verkar 305:an vara mest representerad.