Sida 1 av 2
Peugeot 605 "Klassiska Prisfrågan"
Postat: ons 21 apr 2010, 02:26
av ai.daedalus
Hör ni, ni som vet allt...
Va kan man begära för en Peugeot 605 -95?
- 2,0 bensin, 135hk
- slitna dubbdäck på original alufälgar
- okay sommardäck på 5-ekrade alufälgar
- ganska fin ändå både ut- och invändig
små knep:
- hit och dit lite lacksläpp och ett par små bulor
- bromserna bak: inte farliga men kanske man bör ta en titt på de om typ 2 år
- ac:n är bara weird.
Och nej, jag har ingen kamera i närheten, tyvärr.
Undrade bara, kan va bra sälja den innan sommarn, ska flytta och studera då, så lite extra cash kan va bra ha...
Var nån annan som hade en likadan som ville ha 10k för den. För mycket eller för lite?
Postat: ons 21 apr 2010, 10:13
av groovyjr
Hur många strängar har den!?

Postat: ons 21 apr 2010, 10:28
av funkys**t
groovyjr skrev:Hur många strängar har den!?

Det var ju ett bra svar...

Postat: ons 21 apr 2010, 10:33
av Seaweed
Miltal? Kollade blocket och dom verkar ligga runt 5-15k ungefär.
Postat: ons 21 apr 2010, 10:58
av groovyjr
funkys**t skrev:groovyjr skrev:Hur många strängar har den!?

Det var ju ett bra svar...

Det är inget svar utan en fråga som är ganska avgörande för priset
Men 10K verkar ju vettigt om de ligger ute för 5-15K och din är i hyfsat skick och inte har för många mil. Ett tips är att göra en reconditionering vilket ligger på 1-1500.- och kan höja priset med flera tusen om man har tur.

Postat: ons 21 apr 2010, 11:09
av groovyjr
Kollade just blocket och där ligger från 1000.- med bud upp till 25000.- med ålder från 95-98. Går du upp över 7-8000.- så verkar det inte vara så stor skillnad på skicket men det är mer eller mindre extras till.
Postat: ons 21 apr 2010, 11:17
av bootsy
På en bil en denna prisklass har också huruvida den är nybesiktigad eller inte stort inflytande på priset.
Postat: ons 21 apr 2010, 11:18
av groovyjr
bootsy skrev:På en bil en denna prisklass har också huruvida den är nybesiktigad eller inte stort inflytande på priset.
+1
Postat: ons 21 apr 2010, 13:29
av ai.daedalus
miltal precis över 20k och ska besiktas nu på fredag, tror inte det blir nåt problem...
Jaja men då blir det väl 10k sen. Reconditionering var en bra ide, kanske nåt att satsa på, tack.
Och om den skulle ha strängar skulle jag inte posta detta under "annat till salu"!
Postat: ons 21 apr 2010, 13:41
av bootsy
ai.daedalus skrev:miltal precis över 20k och ska besiktas nu på fredag, tror inte det blir nåt problem...
Jaja men då blir det väl 10k sen. Reconditionering var en bra ide, kanske nåt att satsa på, tack.
Och om den skulle ha strängar skulle jag inte posta detta under "annat till salu"!
Om den är nybesad och godkänd så är den nog ganska lättsåld.
Postat: ons 21 apr 2010, 13:53
av ai.daedalus
Det är bara o hoppas. :p
Undrar hur det blir, har seriöst aldrig varit o besiktad en bil än :p
I'm a besiktningsvirgin....

Postat: ons 21 apr 2010, 13:56
av bootsy
ai.daedalus skrev:Det är bara o hoppas. :p
Undrar hur det blir, har seriöst aldrig varit o besiktad en bil än :p
I'm a besiktningsvirgin....

Ojojoj... Allt kan hända! Vissa grejer handlar bara om tur/otur...
Postat: ons 21 apr 2010, 14:20
av Liten
bootsy skrev:ai.daedalus skrev:Det är bara o hoppas. :p
Undrar hur det blir, har seriöst aldrig varit o besiktad en bil än :p
I'm a besiktningsvirgin....

Ojojoj... Allt kan hända! Vissa grejer handlar bara om tur/otur...
Tips: Kolla alla säkringar innan du åker in. Kan vara den dyraste säkring du någonsin köpt annars!

Postat: ons 21 apr 2010, 15:09
av blackparkas
Nybes och skattad kan det ju iaf finnas en chans att få den såld.
Skippa recond.
Städa bilen själv och gör det lite extra noga bara.
Människor som köper bilar för 5-10k bryr sig relativt sällan om att den skiner som en kristallvas inuti.
Mellan 5-10k nybes och nyskattad borde gå att få ut om den är fräsch, närmare 10 kanske.
Postat: ons 21 apr 2010, 15:29
av bootsy
blackparkas skrev:Nybes och skattad kan det ju iaf finnas en chans att få den såld.
Skippa recond.
Städa bilen själv och gör det lite extra noga bara.
Människor som köper bilar för 5-10k bryr sig relativt sällan om att den skiner som en kristallvas inuti.
Mellan 5-10k nybes och nyskattad borde gå att få ut om den är fräsch, närmare 10 kanske.
Precis. Rekond på en bil i denna prisklass är pengar i sjön. Nybesad och nystädad är argument nog. Och var beredd på att folk kommer att pruta rejält.
Postat: ons 21 apr 2010, 15:32
av blackparkas
bootsy skrev:blackparkas skrev:Nybes och skattad kan det ju iaf finnas en chans att få den såld.
Skippa recond.
Städa bilen själv och gör det lite extra noga bara.
Människor som köper bilar för 5-10k bryr sig relativt sällan om att den skiner som en kristallvas inuti.
Mellan 5-10k nybes och nyskattad borde gå att få ut om den är fräsch, närmare 10 kanske.
Precis. Rekond på en bil i denna prisklass är pengar i sjön. Nybesad och nystädad är argument nog. Och var beredd på att folk kommer att pruta rejält.
Ja, eller att de inte kommer ringa alls!

Postat: ons 21 apr 2010, 16:19
av mågis
ai.daedalus skrev:Det är bara o hoppas. :p
Undrar hur det blir, har seriöst aldrig varit o besiktad en bil än :p
I'm a besiktningsvirgin....

Dom kommer köra dig i dajmen...

Postat: ons 21 apr 2010, 20:16
av Dramo
Vilken färg?
Postat: ons 21 apr 2010, 22:51
av ai.daedalus
vinröd...
Postat: ons 21 apr 2010, 23:08
av Geddan
bootsy skrev:Och var beredd på att folk kommer att pruta rejält.
Eey, kompisen! Sista pris?
Postat: ons 21 apr 2010, 23:09
av Geddan
ai.daedalus skrev:vinröd...
Åh! Vilken tur. Vit bil är som en träfärgad bas; BIIIIIG NO-NO!
Tycker jag!
Postat: ons 21 apr 2010, 23:14
av MartinB
håller med att om du ska ta extra för den så ska det vara något man annars inte gör skälv. köparen vill nog ha en billigast möjligaste bil, inte snyggaste lyxigaste bilen.

Postat: tor 22 apr 2010, 10:24
av groovyjr
bootsy skrev:blackparkas skrev:Nybes och skattad kan det ju iaf finnas en chans att få den såld.
Skippa recond.
Städa bilen själv och gör det lite extra noga bara.
Människor som köper bilar för 5-10k bryr sig relativt sällan om att den skiner som en kristallvas inuti.
Mellan 5-10k nybes och nyskattad borde gå att få ut om den är fräsch, närmare 10 kanske.
Precis. Rekond på en bil i denna prisklass är pengar i sjön. Nybesad och nystädad är argument nog. Och var beredd på att folk kommer att pruta rejält.
Vet inte om jag håller med riktigt här, kanske lite beroende på om den ligger närmare 5 än 10. Har kompisar som handlat en hel del med bilar och recondat bilar för en tusing för att sedan få ut 12' istället för 8', så det kan visst vara lönt men kräver ju då också att bilen är i ett skick som det är lönt att göra det på.
Postat: tor 22 apr 2010, 10:48
av blackparkas
Hur vet du att det är just för att den är rekondad som gjort att de får ut de pengarna?

Att man städar bilen och den ser ren och fräsch ut överlag brukar räcka.
Men är bilen i övrigt verkligen i bra skick etc som du säger, kanske det kan vara lönt.
Personligen tror jag det räcker med att man dammsuger den ordentligt själv + gör rent alla synliga ytor.
Postat: tor 22 apr 2010, 10:55
av groovyjr
blackparkas skrev:Hur vet du att det är just för att den är rekondad som gjort att de får ut de pengarna?

Att man städar bilen och den ser ren och fräsch ut överlag brukar räcka.
Men är bilen i övrigt verkligen i bra skick etc som du säger, kanske det kan vara lönt.
Personligen tror jag det räcker med att man dammsuger den ordentligt själv + gör rent alla synliga ytor.
Kanske för att de hållit på en del med försäljning på lite tyngre nivå än på hobby/privatnivå och genomfört en del tester för att se om det gav resultat. Åtminstone är det så de lagt fram det och jag är ganska säker på att de vet vad de pratar om i det läget.
Men precis som både du och jag sagt här tidigare så kräver det ju att grundförutsättningen i bilen finns vilket gäller både en vettig prisnivå och utseende. Sedan tror jag helt klart att den som bara jagar en billig sommarbil skiter fullständigt i om den skiner och strålar eller om den är normalstädad. Ska man satsa på recond så tror jag man har mer ut av att göra det på ut än insidan om man inte vill köra en helrecond.