Saxofonprylar, munstycken, rör mm.

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Saxofonprylar, munstycken, rör mm.

Inlägg av saft »

Jag måste(vill väldigt mycket) köpa en ny sax, så jag måste övertala min privatekonomi lite grann.

Tänkte kolla intresse här och lite andra ställen först (enklast), innan det åker upp på ebay eller liknande.

Rörblad, Altsaxofon:
6st Vandoren blå 3 120:-
9st Vandoren ZZ 3 180:-
9st Vandoren röda Java 3 180:-
9st Vandoren V16 3 180:-
3st Rico Royal 3 60:-

Rico H-ligatur, ink kapsel, passar tenor metallmunstycken.
300:-

Selmer ligatur ink kapsel. Nyskick
350:-

Otto Link sopran 7* ink lig och kapsel. Slitet men spelar bra. Utjämnat ”bord”(vad heter det på svenska?)
1300:-

Aizen Jazz Master altmunstycke 6, nyskick.
2200:-

Phil Tone Isotope 8* tenor
3800:-

Tumstöd, yamaha modell, men passar dom flesta märken, selmer, pmauriat mfl.
150:-

König & Mayer klarinettstativ. Nytt
100:-

Priserna är självklart diskuterbara!
Går att ordna fler bilder. Allting finns i Uppsala, men kan transporteras till Sthlm, Enköping, Västerås, Gävle, Borlänge, Falun och allt där mellan! (Även Umeå, men det krävs lite tålamod då).

Bytesförslag kan vara intressant, men är som sagt väääldigt sugen på en ny sax jag behöver finansiera.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Saxofonprylar, munstycken, rör mm.

Inlägg av brempa »

Aah, vad kul med en saxofonist till på PrataBas, då behöver jag inte känna mig ensam. Jag står själv i begrepp att köpa en till saxofon, en alt så jag försöker lätta på bas-beståndet lite.
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Saxofonprylar, munstycken, rör mm.

Inlägg av saft »

brempa skrev: tor 20 feb 2020, 12:15 Aah, vad kul med en saxofonist till på PrataBas, då behöver jag inte känna mig ensam. Jag står själv i begrepp att köpa en till saxofon, en alt så jag försöker lätta på bas-beståndet lite.
Göttans! Vad är det för alt du är sugen på?

Jag har en B&H400 i bra skick som jag ska göra mej av med. Den blir aldrig spelad då jag har fullt upp med sopranen och tenoren.
Absolut ingen toppmodell men helt ok skolsax. Håller tätt och är i jättefint skick.
Ärvde den av min klasskompis från mellanstadiet (för nått år sedan när han flyttade utomlands). Vi hade lektioner ihop, men han tröttnade efter nån termin. Jag tror att han köpte saxen ny.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Saxofonprylar, munstycken, rör mm.

Inlägg av brempa »

Det blir nog en gammal Buescher, Conn eller liknande.
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Saxofonprylar, munstycken, rör mm.

Inlägg av saft »

brempa skrev: mån 24 feb 2020, 09:09 Det blir nog en gammal Buescher, Conn eller liknande.

Härligt!
Jag har köpte precis en Trevor James Signature Custom tenorsax. Jätte jätte jättenöjd.
Ska lira på den några månader, sen ska jag nog sälja vidare min Yamaha YTS62 tenor (Tidig 80talare som jag ägt många år, köpte den i nyskick från ett dödsbo), när jag vet att jag är nöjd och inte bara tagen av nyhetens behag:P

Om du inte hittar nån vintage amerikanare å vill ha något enkelt som är spelbart är det bara att skrika till. Tänker nog lägga upp altsaxen på Vend eller blocket om nån vecka.


BildBildBildBildBild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Saxofonprylar, munstycken, rör mm.

Inlägg av saft »

brempa skrev: mån 24 feb 2020, 09:09 Det blir nog en gammal Buescher, Conn eller liknande.

Härligt!
Jag har köpte precis en Trevor James Signature Custom tenorsax. Jätte jätte jättenöjd.
Ska lira på den några månader, sen ska jag nog sälja vidare min Yamaha YTS62 tenor (Tidig 80talare som jag ägt många år, köpte den i nyskick från ett dödsbo), när jag vet att jag är nöjd och inte bara tagen av nyhetens behag:P

Om du inte hittar nån vintage amerikanare å vill ha något enkelt som är spelbart är det bara att skrika till. Tänker nog lägga upp altsaxen på Vend eller blocket om nån vecka.


BildBildBildBildBild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Saxofonprylar, munstycken, rör mm.

Inlägg av brempa »

Aah, jag hade en sådan en gång i tiden. Köpte den när min Selmer Mark VI blev snodd vid ett lägenhetsinbrott i mitten/början på 80-talet. Bytte senare till en Buescher Aristocrat som jag höll fast vid fram till dess att jag la saxofonen på hyllan. Sålde både den och min Sopran (YSS-62) då jag trodde att jag aldrig skulle börja spela igen.

Många år senare började jag min bas-karriär i coverband då suget att hålla på med musik blev för stort innan jag åter igen kom på att saxofon är kul att spela. Blev därmed tvungen att köpa saxar igen (det är dumt att sälja instrument men man lär sig aldrig) och då blev den en Conn tenor och en Buescher Sopran från slutet av 1920-talet. Sopranen är fantastisk. Tenoren är bra, helt OK men någonstans skulle man vilja ha en Mark VI:a igen men de kostar ju en förmögenhet idag så det får bli en dröm.

Är du både praktiserande basist och saxofonist? I vilka sammanhang spelar du och vilken typ av musik?

Du är inte intresserad av en Squier JV P-bas förstår jag. Jag har en fin vit med lönnbräda som är till salu.

/Anders
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Saxofonprylar, munstycken, rör mm.

Inlägg av saft »

Ja, vad mycket bra grejer man sålt som man ångrar!
Sålde en rörstärkare här på PB, som jag senare köpte tillbaka.
Hade en helt ok Rickenbacker kopia, tror det var Greco, som jag sålde. Det ångrar jag åxå. Och en svart P-bas med spegel p-skydd...
Men samtidigt får jag panik och dåligt samvete av grejer som jag inte använder.

Ja jag spelar både sax och bas aktivt. Senaste åren mest sax faktiskt, innan dess var det uteslutande bas i flera år.
Jag gjorde åxå ett uppehåll på flera år där ”jag spelar sax” i praktiken bara innebar att jag tog fram och tittade på den en gång per år.
Insåg för 4år sedan att det inte höll, sen dess har jag övat rätt rejält. Tog nästan 2år innan jag kände att jag va tillbaka på den nivån jag borde vara på.
Har börjat ta lektioner igen också för att få lite fokus och fortsätta utvecklas, inte bara spela det jag redan kan osv, mest sopran där dock.

Bytte till mej en P.mauriat sopran mot en AMPEG topp och lite annat bös:)

Har lirat lite reggae dub med ett ”sound system”. En dj/selecta, en kille på mikrofon och jag på sax.
https://www.instagram.com/p/BrEC2Tkh4dv ... acrsmvt6ep

Sen har jag en kompis som kör lite solo på sidan av sitt band, som jag fått haka med på några europavändor. Folkpunk med akustisk gitarr och tenorsax.
https://www.instagram.com/p/B2b0ASuh0Le ... hdz4venhos
Har även hakat på hans band och gästat några gånger senaste året:)

Spelar elbas i ett proggrockband sen ett år tillbaka, där har jag lyckats smita in ett sax solo på kommande skivan. (Om dom inte lyckas klippa bort det utan att jag hinner hindra dom).


En Mark 6 är ju drömmen. Har provat några, men jag kan inte förmå mej att lägga dom pengarna och våga ta med det instrumentet på ett gig eller flyg osv.
Så jag drömmer vidare.

Nej tyvärr, har basar så jag klarar mej. Har aldrig riktigt fått fason på att spela P eller J. Har spelat för mycket Rickenbacker att jag inte klarar nån annan hals...:/
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar