Jag hittade ett modifierings tips på nätet men förstår inte hur jag ska göra, det lyder
Also, wiring a cap in parallel to the pickup leads (with an appropriate value) will act as a high-pass filter, eliminating some of the mud. Rickenbacker used it on the early 4001s (and reintroduced it on the 4003 wired to a switch). That'd work, and it's a cheap, easy and reversible fix.
Vad behöver jag? Hur ska jag löda? Alla tips är mycket välkomna!
Jag vet inte riktigt. Kan du länka till hela sidan, så kanske det blir lite klarare för mig. Jag fattar inte riktigt var man ska sätta kondensatorn sen.
Jag vet inte om en paralellkoppling skulle hjälpa. Jag vet inte heller om vart man ska koppla kondensatorn. Om du gör som en tonkontroll skickar du de höga frekvenserna till jorden, som att spela med 0 på tonkontrollen. Diskant går ju inte att lägga till, bara skära. I passiva basar.
Om du kopplar in en kondensator genom leadsladden blir det ju ett högpassfilter som skär basen. Outputen borde sjunka rejält. Jag tror inte det är en bra lösning, men eftersom kondensatorer inte kostar någonting så kanske det är värt att pröva.
Lead--------kondensator-----volympot
Jag har aldrig prövat det här. Jag tror som sagt inte det är en lösning. Jag tror snarare mickbyte är en bättre, och dyrare, väg. Kanske prata med evilbiker som kanske kan linda till en mick som är mindre bumlig? Eller sätta in en stallmick.
Smygbas skrev:Om du kopplar in en kondensator genom leadsladden blir det ju ett högpassfilter som skär basen. Outputen borde sjunka rejält. Jag tror inte det är en bra lösning, men eftersom kondensatorer inte kostar någonting så kanske det är värt att pröva.
Lead--------kondensator-----volympot
Newbie varning:
Det är detta jag vill testa, jag har en orange drop konding i pryllådan ledig att testa. Så om jag förstått dig rätt är det alltså vit kabel från mick till kondning till volymen. Ska kondningen vara "lös i luften" eller skall den sitta som på en tonpot?
En bild på detta just nu hade varit helt underbart att ha...
Tack verkligen för allas svar och engagemang! Jag kommer precis från arbetsbordet och har pluggat in (i min sketna Amplug ) och det stämmer att outputen sänktes rejält och basen har kapats en del. Men, vad är det jag hör? Jo det är DISKANT! Något sådant har jag aldrig hört från min EB-0 förut.
Det låter hittills bra, ska iväg på bandrep om någon timme, då startar det riktiga testet! I'll be back!
Surfin' skrev:Tack verkligen för allas svar och engagemang! Jag kommer precis från arbetsbordet och har pluggat in (i min sketna Amplug ) och det stämmer att outputen sänktes rejält och basen har kapats en del. Men, vad är det jag hör? Jo det är DISKANT! Något sådant har jag aldrig hört från min EB-0 förut.
Det låter hittills bra, ska iväg på bandrep om någon timme, då startar det riktiga testet! I'll be back!
Roligt, men jag trodde inte man hade en EB-0 för diskantens skull, det är väl därför man har en rick?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Tack som frågar Jag köpte den för jag har en svaghet för short scales, den satt perfekt i min händer. Men den försvinner i ljudmixen i alla mina band jag spelar med. Läste detta tips och ville testa då det var gratis, istället för att ev beställa en helt ny mick.
Det var bra tänkt, hoppas det fungerar... Jag tror att det kan vara problemet med en fet halsmick och short scale, hoppas dock att det fungerar. Annars kanske Lestrange kan fixa en short scale med mer mid/treb?
det fanns ju någon hagström-short scale till salu också...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Nu har jag repat med ena bandet med denna bas och - vilken skillnad! Natt och dag! Fick vrida upp volymen en aning och addera lite bas, men nu hörs jag klart och tydligt i ljudbilden! Det låter inte som en Ric mick, mer som en mudbucker utan mud? Grundljudet och karaktären finns fortfarande kvar, fast mer balanserat eq-mässigt.
Jag är nöjd iaf, mina planer att köpa ny mick ligger tillsvidare på is Tack för allas hjälp åter igen!