Japansk Kasuga-bas, inget ljud

Prata om mickar och elektronik
bananbenny
Nykomling

Japansk Kasuga-bas, inget ljud

Inlägg av bananbenny »

Tjena, har köpt en gammal Kasugabas för 200 spänn, hade ingen aning att dne inte skulle fungera.

Kan ingenting om elektronik i elbas och elgitarrer, antar att det finns några experter här. Kolla bilderna och se i fall ni kan se något fel på direkten. Om allt ser rätt ut, kan det tänkas vara mickarna? När jag kopplar in den måste jag sätta min förstärkare på absoluta maxnivån för att kunna höra ett litet lågt ljud. Kan det vara så att nackmicken fungerar men inte den andra? Tror den här basen är en kopia på en ibanez. På den första saknas en sladd till output-jacket, den råkade visst gå av nu men är fäst på andra bilden. Den sladden går för övrigt från något hål i trät rakt till outputhålet, inte via något annat. Testade lite try an error och kom fram till att det blev ingen skillnad på ljudet huruvida den där lösa sladden satt fast eller inte. Går alltså en sladd från något mysko hål i kroppen ( inte via någon mick eller annat, raka vägen till outputen. Ljudet är bara väldigt lågt allt som allt
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Hej och välkommen hit.

Jag är inte superexpert, men det känns som om du behöver fortsätta med en kabelstump från polen där du lödde fast jordkabeln till någon pol på närmsta potentiometern. På så vis borde du få en sluten krets mellan utgångsjack och övrig elektronik.

Jordkabeln som var lös först, har har till uppgift att jorda stallet och strängarna.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
SvenGustaf
Medlem+

Kopplingsschema

Inlägg av SvenGustaf »

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Kopplingsschema

Inlägg av mrbaloo »

En mäterlig skiss!

/mrbaloo
bananbenny
Nykomling

Inlägg av bananbenny »

tack för svaren och välkomnandet, Men det gav mig inte så mycket, kanske för jag inte är så haj på terminologin här haha. Förstår om det inte är så lockande att stanna kvar i den här tråden men jag ger det ett till försök med några nya frågor:

Diagramat för standard jazzbas tycks vara rätt fram till sista "master tone" som ni ser. Där har inte en enda sladd lödits fast och det vore ju ytterst märkligt att det aldrig varit så på kanske 30 år om det nödvändigtvis måste vara så. Jaja det blir nog till att lämna in det, ska väl kanske inte gå på för mycket eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
SvenGustaf
Medlem+

Inlägg av SvenGustaf »

Hej & Välkommen!
Köp en färdiglindad för inga pengar alls, till och med fraktfritt här:
http://www.suntekstore.com/goods-150049 ... late_.html
Bara att löda dit mickarna
:lol:
Skriv svar