placeringen av P-pickupen

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

placeringen av P-pickupen

Inlägg av BassiLow »

kan nån hjälpa mej att mäta vart puppen ska sitta på en P-bas med 34" mensur,
jag har kollat och mätt lite själv, men står fortfarande lite frågande :?

vid 28", 29" eller 30" ??

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

hallå eller,

finns det inga P-bas lirare här :-)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
bassjerk
Medlem

Inlägg av bassjerk »

nä på det här forumet är det bara hitec möbelbasar som gäller. :wink:
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

På min Lighthouse är det 27,5" mellan nollbandet och polerna på den främre halvan av micken.
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

bassjerk skrev:nä på det här forumet är det bara hitec möbelbasar som gäller. :wink:
ja just det, så var det ju :lol:

Tack, Hultberg för att du orkade mäta din Lighthouse

Revolver
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Vassego,
på Telecastern sitter micken (single coil) cirka 5mm närmare halsen än på Lighthousen.
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Det var väl märkligt att ingen mätt än, det finns nog en & annan P-bas bland forumets gäster.

Jag mäter ikväll när jag kommer hem från repet och lägger in svaret här om ingen annan hunnit före.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

:tummenupp:

Revolver
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Vem har en P-bas nu när det finns modernare grejer?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

200071 skrev:Vem har en P-bas nu när det finns modernare grejer?
Hahahahahaha!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Säg hur jag ska mäta så fixar jag det

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Magic
Medlem

Inlägg av Magic »

Jag har 713mm till EA och 740mm till DG (till centrum spole från översadel) Ungefär 28" och 29"
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Hagström skrev:Säg hur jag ska mäta så fixar jag det
Antingen mäter man från "översadeln" (nollbandet ?) eller 12:e bandet och upp till spolen på resp. pickup (EA & DG)

Tack, Magic :wink:

Revolver
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

12e band-ea:28

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Hagström skrev:12e band-ea:28

:tummenupp:

Revolver
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Re: placeringen av P-pickupen

Inlägg av BB3000S »

Bass Mayhem skrev:Det är egentligen inte så noga. Placeringen spelar ju bara roll vid spel på öppna strängar; så fort man greppar nåt band ändras ju förhållandet mellan stränglängd och pickup. Det är bara att följa "rådande praxis" så blir alla nöjda. Om man nu vill vara petig så kan man ju placera pickupen så polerna INTE ligger mitt under en NOD, dvs. där du har en eller annan flageolett. Där står strängen mer eller mindre still, men som sagt, tryck ner vid ett band så ändras det hur som helst...
Eh, det är nog rätt så noga var man placerar micken. För soundet alltså, sak samma med övertonsteori.
Vill man att det ska låta Fender P är nog en bra början att sätta en P-mick i den rätta positionen.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Falcon skrev:Jag har en PDF-ritning på problemet. Skall jag maila den till dig?

det får du gör gärna göra, tack

Revolver
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Bass Mayhem skrev:
Eh, det är nog rätt så noga var man placerar micken. För soundet alltså, sak samma med övertonsteori.
Vill man att det ska låta Fender P är nog en bra början att sätta en P-mick i den rätta positionen.
Eh, så länge man spelar E, A, D och G på öppna strängar spelar det roll. Så länge man inte gör det spelar det mindre roll. Börjar man sen laborera med nedstämt, vilket är vanligt idag, spelar det absolut ingen roll. Pickupens placering från början var mer en mätteknisk och produktionsteknisk placering än något annat, hur mycket än legenderna säger något annat. Lite på samma sätt som de "perfekta" högtalarlådorna av en underlig slump håller jämna tummått. MM Stingray-pickupens placering är ju uttänkt på ett helt annat sätt jämfört med P-basen, varken för "mörk" eller för tunn. Då hade ju Leo facit i hand sedan länge.

Hur som helst, vill man att det ska låta Fender P, handlar det nog lika mycket på HUR man spelar på bössan än enbart var pickupen sitter...
Med det resonemanget så skulle alltså en mick låta likadant oavsett om den satt 2mm från stallet som 2mm från halsen. (i ovanliga fall kanske det är samma ställe hihi)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Bass Mayhem skrev:
Eh, så länge man spelar E, A, D och G på öppna strängar spelar det roll. Så länge man inte gör det spelar det mindre roll. Börjar man sen laborera med nedstämt, vilket är vanligt idag, spelar det absolut ingen roll. Pickupens placering från början var mer en mätteknisk och produktionsteknisk placering än något annat, hur mycket än legenderna säger något annat. Lite på samma sätt som de "perfekta" högtalarlådorna av en underlig slump håller jämna tummått. MM Stingray-pickupens placering är ju uttänkt på ett helt annat sätt jämfört med P-basen, varken för "mörk" eller för tunn. Då hade ju Leo facit i hand sedan länge.

Hur som helst, vill man att det ska låta Fender P, handlar det nog lika mycket på HUR man spelar på bössan än enbart var pickupen sitter...
Ok, var och en blir salig på sin tro, själv är jag övertygad om att stallmicken på en jazzbas låter helt annorlunda än halsmicken. För mig låter det som att du överfokuserar på övertonernas noder i förhållande till mickpositionen, om man enbart tänker på det förstår jag ditt resonemang tror jag. Om vi däremot pratar om ljudet som alstras så spelar mickplaceringen roll.

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Bass Mayhem skrev:Vi behöver ju inte gå till överdrifter. Däremot spelar det ingen större roll om du flyttar en P-baspickup ett par millimeter hit eller dit. Naturligtvis blir det större skillnad ju längre ut i "ytterlighetslägena" man kommer. Vad jag förstår handlade det inte om att placera två Jazzbaspickuper på olika platser på ett instrument. Apropå övertoner och fokuserar, det är just övertonerna som ger klangfärgen och karaktären. Grundtonen är ju mer eller mindre en "bärvåg" för tonen i instrumentet. Hur som helst, spela på din P-bas och slå an strängarna på olika avstånd från stallet så får du annorlunda klang också. M.a.o. så spelar placering av pickupen en roll, men inte så vansinnigt stor som man kan tro om man inte går till överdrifter vid placeringen...
Ok, så när du säger att "placeringen spelar absolut ingen roll" så menar du typ inom +/- 1mm.

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

BB3000S skrev:
Bass Mayhem skrev:Vi behöver ju inte gå till överdrifter. Däremot spelar det ingen större roll om du flyttar en P-baspickup ett par millimeter hit eller dit. Naturligtvis blir det större skillnad ju längre ut i "ytterlighetslägena" man kommer. Vad jag förstår handlade det inte om att placera två Jazzbaspickuper på olika platser på ett instrument. Apropå övertoner och fokuserar, det är just övertonerna som ger klangfärgen och karaktären. Grundtonen är ju mer eller mindre en "bärvåg" för tonen i instrumentet. Hur som helst, spela på din P-bas och slå an strängarna på olika avstånd från stallet så får du annorlunda klang också. M.a.o. så spelar placering av pickupen en roll, men inte så vansinnigt stor som man kan tro om man inte går till överdrifter vid placeringen...
Ok, så när du säger att "placeringen spelar absolut ingen roll" så menar du typ inom +/- 1mm.
Det där lät kanske onödigt syrligt, sorry. Nu förstår jag nog iaf vad du menade och håller med.

LowB-ing
Medlem

Inlägg av LowB-ing »

Mickplaceringen spelar lika stor roll oavsett om man spelar på öppen sträng eller på ett band, nedstämt eller inte, därmed basta! Vissa effekter (av mickplacering) kan framträda något olika för olika delar av greppbrädan, men det är ingen skillnad mellan öppna strängar och nedtryckta band generellt.

Om man anser att denna påverkan är "stor" eller inte är ju å andra sidan subjektivt.

I fallet öppen sträng kontra band på samma sträng så är det olika övertoner som framhävs respektive försvinner beroende på band, men det är alltid samma frekvens så länge man inte stämmer om eller går över till en annan sträng.

Tänk dig att på en öppen sträng stämd till 40 Hz så försvinner övertonen på 4:e oktaven (=640Hz) pga. att det blir en nod precis över micken. Om du istället spelar tonen en oktav upp på tolfte bandet kommer noden att drabba övertonen på 3:e oktaven istället. Detta är alltså 3 oktaver upp från en fundamental frekvens på 80Hz, så den drabbade frekvensen är fortfarande 640Hz. Detta förhållande gäller alla band på greppbrädan och för alla noder och antinoder vid en viss mickposition, jag valde oktaver därför att matematiken blir enkel så det blir enklare att förklara.

Om man stämmer om strängen eller bara spelar på nästa sträng, så kommer naturligvis andra frekvenser att gälla, men de är konstanta för den givna stämningen på strängen och mickpositionen, oavsett band.

Den kanske tydligaste effekten av mickplacering är en viss höjning av basfrekvenserna ju närmare mitten på den vibrerande delan av strängen som micken sitter. detta beroende på att micken då kommer närmare antinoden för fundamentalfrekvensen för strängen. Denna effekt når alltså sitt maximum när man spelar på det band som ligger exakt dubbelt så långt från stallet, som micken sitter. Har man en mick i det extrema halsläget (typ mudbucker) så kommer alltså denna bashöjningseffekt att minska successivt när man passerat 12:e bandet eller så. För normala (P, J m.fl.) positioner så ökar den ju högre upp på greppbrädan man spelar.
Senast redigerad av LowB-ing den sön 09 sep 2012, 22:01, redigerad totalt 1 gånger.
LowB-ing
Medlem

Inlägg av LowB-ing »

En orsak till att många anser att mickposition är så viktigt är att den inte kan kompenseras med EQ (om du inte har separat utgång för varje sträng) eftersom effekten är specifik för varje sträng (såvida du inte stämmer alla strängar till samma frekvens förstås, haha).
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

LowB-ing skrev:Mickplaceringen spelar lika stor roll oavsett om man spelar på öppen sträng eller på ett band, nedstämt eller inte, därmed basta! Vissa effekter (av mickplacering) kan framträda något olika för olika delar av greppbrädan, men det är ingen skillnad mellan öppna strängar och nedtryckta band generellt.

Om man anser att denna påverkan är "stor" eller inte är ju å andra sidan subjektivt.

I fallet öppen sträng kontra band på samma sträng så är det olika övertoner som framhävs respektive försvinner beroende på band, men det är alltid samma frekvens så länge man inte stämmer om eller går över till en annan sträng.

Tänk dig att på en öppen sträng stämd till 40 Hz så försvinner övertonen på 4:e oktaven (=640Hz) pga. att det blir en nod precis över micken. Om du istället spelar tonen en oktav upp på tolfte bandet kommer noden att drabba övertonen på 3:e oktaven istället. Detta är alltså 3 oktaver upp från en fundamental frekvens på 80Hz, så den drabbade frekvensen är fortfarande 640Hz. Detta förhållande gäller alla band på greppbrädan och för alla noder och antinoder vid en viss mickposition, jag valde oktaver därför att matematiken blir enkel så det blir enklare att förklara.

Om man stämmer om strängen eller bara spelar på nästa sträng, så kommer naturligvis andra frekvenser att gälla, men de är konstanta för den givna stämningen på strängen och mickpositionen, oavsett band.

Den kanske tydligaste effekten av mickplacering är en viss höjning av basfrekvenserna ju närmare mitten på den vibrerande delan av strängen som micken sitter. detta beroende på att micken då kommer närmare antinoden för fundamentalfrekvensen för strängen. Denna effekt når alltså sitt maximum när man spelar på det band som ligger exakt dubbelt så långt från stallet, som micken sitter. Har man en mick i det extrema halsläget (typ mudbucker) så kommer alltså denna bashöjningseffekt att minska successivt när man passerat 12:e bandet eller så. För normala (P, J m.fl.) positioner så ökar den ju högre upp på greppbrädan man spelar.
Applåder, otroligt pedagogiskt förklarat, till och med jag fattar:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar