Passiv elektronik, apropå inget speciellt...

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
andy
Medlem
Kontakt:

Re: Passiv elektronik, apropå inget speciellt...

Inlägg av andy »

Låter mycket intressant! Vet du om de finns att få tag på i Sverige fortfarande månne?
King for a day – Fool for a lifetime
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

andy skrev:Låter mycket intressant! Vet du om de finns att få tag på i Sverige fortfarande månne?
Såvitt jag vet så har Mala agenturen för Stellartone i Sverige: malabass.se

Har själv funderat på att testa en Stellartone, och det finns ju en pedalversion som verkar praktisk, om man inte vill modifiera sin bas.
Användarvisningsbild
andy
Medlem
Kontakt:

Inlägg av andy »

Stort tack för snabbt svar. Jag får kolla med Mala!
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Borde den inte ha ett basminskarläge också?
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
andy
Medlem
Kontakt:

Inlägg av andy »

Mindre bas? What gives? :)
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

En Tonestyler är en variant av en varitone, dvs en kondingväljare med induktor. Mycket bättre än vanlig tonkontroll efter som man väljer kondingvärde istället för att ratta hur mycket som ska gå igenom en konding med högt värde. Det finns flera varianter på marknaden. Jag har ett par HAS varitone Plus liggandes. Kan nog avvara en om nån är intresserad. Det är en variton med fem kondingar och induktor.och dessutom en blendpot på det. Det är alltså två rattar - ett kycklingvrede med sex lägen (ett för bypass) och en push/pull som ger steglös reglering för hur mycket signal som går via induktorn (tror jag).

En annan riktigt bra passiv kontroll är Villex Booster. Det är något så konstigt som en passiv booster. Ren teoretiskt borde det inte fungera men det gör det. Jag har en och det funkar faktiskt.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
andy
Medlem
Kontakt:

Inlägg av andy »

Uttömmande svar; tack! En HAS Varitone kan absolut göra tricket i detta sammanhang. Jag har dock hört att Varitones kan låta aningen nasala eller lätt fasvända i sin karaktär. Man vill ju gärna inte tappa fyllighet i tonen; snarare tvärt om med en sådan mod. Hur skulle du beskriva din HAS, och till vilken prislapp kan du tänka dig att sälja en sådan? Kontakta mig gärna via PM med detaljerna om du går i säljastankar!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Nasalt blir det knappast och inte fasvänt heller, kan jag garantera. Det är ju samma grund som en tonkontroll där kondingen skär i de övre registrerna men med flera olika kondingar kan man välja var det ska börja skära och induktorn ger dessutom en mid range dip som man reglerar med blendpotten hur mycket den ska ta. Det måste varit nån som satt in den fel som fått såna ljud. Som kondingen i en Ric 4001 som fasförskjuter mickarna. Den ska sättas in istället för vanliga tonkontrollen (man kan alltså ha en per mick om man vill) eller efter tonkontrollen som en masterkontroll. Men du behöver alltså två hål för en HAS varitone Plus. Ska kolla vad jag gav för den och skicka PM.

Stan Hinsley som gör HAS varitonern har lagt av men ibland tar han beställningar. Följer man honom på Facebook så får man meddelande om när han tar beställningar.

En annan rolig grej som jag skulle vilja testa är hi och lo-pass filter. Det finns en sån 2in1 där man kan välja om den ska fungera som hi eller lo-pass. Har glömt vad den heter men ska försöka kolla det.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

På ebay finns en del varitoner för bas också. En del finns färdigmonterade för jazzbas. Certain bass varitone har jag för mig nån heter. Det är i princip samma som en HAS varitone om hag minns rätt.

På talkbass finns några trådar om varitones.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
andy
Medlem
Kontakt:

Inlägg av andy »

Gedigen kunskap på området, vill jag intyga! Stort tack för att du delar med dig av den. Om en HAS Plus bemannar två av hålen i kontrollplattan, kan man då helt enkelt skippa balanspotten (men låsa micbalansen i mittläget), och enbart köra VOL/HAS/HAS? I så fall vill jag gärna köpa en av dina HAS! I väntan på besked sitter jag på tummarna.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Det borde väl gå bra vad jag förstår men samtidigt lite synd att ta bort en användbar ljudkontroll till förmån för en annan. Jag skulle nog hellre valt en variton utan blendpot och behålla mickbalansen. En vanlig HAS variton eller nån annan som finns på marknaden som tonestyler eller Certain bass (om den nu hette så). Kolla ebay och googla! Tonestyler är ju ganska dyr men det finns billigare allternativ. Kolla ebay och googla! Eller kanske ett sånt där hi/lo-pass filter (har alldrig testat så jag vet inte hur det låter).

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
andy
Medlem
Kontakt:

Inlägg av andy »

Bra tanke. Ser om Mala kan tänkas ha en ToneStyler på lager fortfarande!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Länkar till några roliga passiva kontroller.

Villex tone booster: http://www.villex.com/prtb.html

Certain bass varitone (samma som HAS men möjligtivs lite olika värden på kondingarna): http://www.certainbass.com/varitone.html

Tonestyler: http://www.stellartone.com/index.asp

Dual Mode High & Low Pass Tone Control: http://www.pmtmusic.com/dmt_dual_mode_t ... d_bass.htm Den här skulle jag vilja testa!

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
andy
Medlem
Kontakt:

Inlägg av andy »

Topp! Jag mailade David på Certain Bass om beställning. Igen, stort tack för snabba och givande svar!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Spännande! Du får rapportera om resultatet.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
andy
Medlem
Kontakt:

Inlägg av andy »

David på Certain Bass svarade på bara någon timme, och nu är affären ett faktum! Mungi, I owe you one — Tack!
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem

Inlägg av Bas-Tompa »

Bass Mayhem skrev:Till för två månader sedan hade jag en svart Fender Precision 2006 som var den ABSOLUT bästa P-basen jag dittills ägt. När jag köpte den hade den Seymour Duncan Basslines SPB-3 och S1-switchen bortplockad. Jag utrustade den med en mycket smart passiv krets en Stellartone Tonestyler Bass.
Låter mycket intressant! Passade Tonestylern i original kaviteten i kroppen eller krävdes det bearbetning och ett större hål?
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem

Inlägg av Bas-Tompa »

Kanonbra! Tack för svaret :)
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Skriv svar