Placering av extra J på PJ-bas.

Prata om mickar och elektronik
snock
Medlem

Placering av extra J på PJ-bas.

Inlägg av snock »

Har en bas (al/asktopp) med lundgreg hot bridge J och en SD P i halsläge. Jag kör dem aldrig tillsammans. Gillar inte tonen helt enkelt.

Jag skulle vilja montera ytterligare en J-mick (lundgren vintage neck) mellan de befintliga men jag är lite orolig för oönskade akustiska fenomen, att de tex "dödar" varandra. Vad är lämpligt avstånd (cc i mm) mellan stallmicken och halsmicken, givet att de måste sitta tätare än normalt? Kan J och P-micken sitta helt intill varandra eller stör spolarna varandra då?

Jag är även nyfiken på hur detta kan kopplas. Drömmen vore en vridomkopplare (typ tidigare PRS) med fasta lägen. Ren P, ev PJ hals, ren J hals, JJ och ren J stall. Inga problem... :P
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Re: Placering av extra J på PJ-bas.

Inlägg av Musikanten »

snock skrev:Kan J och P-micken sitta helt intill varandra eller stör spolarna varandra då?
Spolarna borde inte påverka varandra anser jag.
Dessutom tänker du använda en i taget, vad jag förstår.
Men om mickarna sitter så nära varandra blir väl soundet ganska likt ? (min egen fundering).

3-vägs 1-polig vridomkopplare är nog inte svårt att få tag på.
- Ingvar -
snock
Medlem

Inlägg av snock »

Nja, P-micken är ju en humbucker och J en singlecoil. Vill eg ha ren P, JJ och ren J stall. Gillar att köra stallmicken solo men ibland vill jag ha ett lite fylligare ljud utan att det blir P.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Sätt en Jazzmik precis framför den som sitter i stalläge och seriekoppla dem, då funkar de som en humbucker och sitter väldigt nära Stingrayläget. Mums!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar