Klingande mickar

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Ludde
Medlem

Klingande mickar

Inlägg av Ludde »

Tjena alla med koll!

Jag har en Sandberg Califoria TT4 som är hur bra som helst! Har bara ett problem... När jag spelar på den (framförallt vi slaping, men även vid vanligt fingerspel) så kommer det som en ton från mickarna, som när man knackar på dem lite lätt. Problemet är att det låter ganska högt och går ut genom stärkarn.
Jag var inne på MusicMusic i stan (där jag köpt basen) och kollade om det var nått fel, de sa att allt var monterat som de skulle och så. De sa att aktiva minkar, som det är i basen, är känsligare. Men ska de vara så känsliga?! De förstör ljudet rätt mkt enligt mig, kan man göra något åt saken?
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem

Re: Klingande mickar

Inlägg av Zoufbass »

Spelar du med smycken på högerhanden? Ibland när jag rockar gypsy-looken har det hänt att nått armband träffat polerna, skulle förklara varför säljarna inte hittar nått fel möjligtvis? Mvh Soffe
Ludde
Medlem

Inlägg av Ludde »

Bass Mayhem skrev:Jag antar att du menar att det är något elektroniskt betingat ljud och inte att du slår an så hårt att strängarna träffar pickuperna. Det skulle kunna vara dåligt lindade pickuper som gör att du får rundgång/resonans eller vad vi ska kalla det. I så fall är det fel på basen. Det spelar ingen roll om allt är monterat som det ska om det är dåliga komponenter.

Om de säger att det är som det ska vara är det inget bra. Vad jag förstår har en Sandberg inga aktiva pickuper utan en inbyggd förförstärkare i basen. Det låter som den vanliga svenska formen av ansvar: alla skyller på varandra eller nåt annat. Nu är basen såld, så de vill väl inte se den igen. Alternativt: de vet inte vad de pratar om och bara säger något för att bli av med problemet.

Gå tillbaka och propsa. Be att få en annan bas som inte klingar. Du har väl garanti...
Ja precis! Det är inte strängen som slår emot polerna, utan vibrationerna från strängen som ger som ett rundgångsljud.
Aa "svenne-beteendet" känns befogad i detta läge... Får göra som du säger och gå tillbaka och mucka lite ;)
Zoufbass skrev:Spelar du med smycken på högerhanden? Ibland när jag rockar gypsy-looken har det hänt att nått armband träffat polerna, skulle förklara varför säljarna inte hittar nått fel möjligtvis? Mvh Soffe

Nej, använder inga smycken som skulle kunna framkalla det.
Ludde
Medlem

Inlägg av Ludde »

Någon annan med en Sandberg som sett detta problem? Eller som inte upptäckt det och i så fall kan testa om detta missljud finns även hos er?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Om lindningen sitter för löst runt magneterna så blir det missljud. Om man vaxar spolarna (doppar dem i varmt vax som stelnar när det svalnar) så brukar det bli tyst. Men det ska du inte behöva göra själv, gå tillbaka och använd garantin!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
RolleHarris
Medlem++

Re: Sv: Klingande mickar

Inlägg av RolleHarris »

Det kanske är nån skeuv som är lös på basen och som rasslar. Annars så byt mick
Ludde
Medlem

Inlägg av Ludde »

Aha intressant! Nä kommer inte göra något innan jag är hundra på att det inte går på garantin!

Nä det alla skruvar är på plats och ljudet som kommer är inget rassel utan mer som ljudet vid en rundgång.
RolleHarris
Medlem++

Re: Sv: Klingande mickar

Inlägg av RolleHarris »

Ludde skrev:Aha intressant! Nä kommer inte göra något innan jag är hundra på att det inte går på garantin!

Nä det alla skruvar är på plats och ljudet som kommer är inget rassel utan mer som ljudet vid en rundgång.
Ah ok. Verkar som om nya mickar skulle göra basen glad. Det borde affären du köpte basen av stå för. Eller varför inte Sandberg? Maila Sandberg och fråga
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

BBQV skrev:Om lindningen sitter för löst runt magneterna så blir det missljud. Om man vaxar spolarna (doppar dem i varmt vax som stelnar när det svalnar) så brukar det bli tyst. Men det ska du inte behöva göra själv, gå tillbaka och använd garantin!
Precis min gissning också, händer ibland med handlindade mickar. Händer det med båda mickarna eller kan du isolera felet till en mick?

Sent using Tapatalk HD
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Aktiva minkar är ofta högljudda har jag läst.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Ludde
Medlem

Inlägg av Ludde »

Har nu mailat fram och tillbaka och väntar nu på två foambitar från Sandberg som ska minska resonansen i mickfickan. återkommer med resultatet!
Skriv svar