Peakar fetemycket vid hårda anslag - byta jazzmickarna?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Peakar fetemycket vid hårda anslag - byta jazzmickarna?

Inlägg av Nyrostad »

Har äntligen kunnat prova min nya Jaguarbas inkopplad, och Japsarna är verkligen ena fenor på hantverk, design och funktionalitet, men linda mickar tycks de inte vara lika haja på. Mitt problem (utöver lite smådött ljud inkopplat - inte akustiskt) är att mätarna slår i taket så snart jag accenterar med ett hårt anslag, och detta även när gainet är, för att använda musikbörsens prefix, snorlågt. Spelar självklart med preampen avslagen när jag testar, så problemet ligger inte där. Har redan sänkt mickarna lite, men ska pressa ner dem en bit till på nästa rep.

Kan mina problem tillskrivas mickarna ensamma, och skulle jag med ett par passande ersättningsmickar kunna nudda gain-ratten utan att mötas av en röd julgran? Vilka skulle i så fall rekommenderas för ett knorrigt jazzbasljud med mycket botten och lågmid, och en tydligt definierad, men mjuk, diskant? Seymour Duncan har ju ett rejält sortiment, men hör även Bartolini och DiMarzio nämnas. Vad tror ni passar bäst på min beskrivning? Har ju en separat preamp i basen, så det är alltså passiva mickar som eftersökes.

Tips mottages tacksamt :D
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Inte samma problem egentligen men ändå:

http://bassoutpost.com/index.php?topic=25.0
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Hmm, det var intressant! Tycker inte det är så stor skillnad i output/karaktär mellan strängarna rent ljudmässigt, men det är sant att det peakar mer på E och A-strängen.. Får undersöka det när jag har verktyg och förstärkare i närheten.

Tack för länken!
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Nyrostad skrev:Hmm, det var intressant! Tycker inte det är så stor skillnad i output/karaktär mellan strängarna rent ljudmässigt, men det är sant att det peakar mer på E och A-strängen.. Får undersöka det när jag har verktyg och förstärkare i närheten.

Tack för länken!
Låter lite som en slarvigt lindad spole eller möjligtvis en kondensator som håller på att ge upp i elektroniken. Det är väl aktiv elektronik i basen va? Frågan är om signalen fortfarande går igenom elektroniken när man kör den passivt eller om det är "true by-pass". Skulle gissa på det förstnämnda. Det är nog det vanligaste skulle jag gissa mig till. Jag har haft samma problem med en bas och då var det en konding som höll på att dö. Den vart lite halvkass så vid hårdare anslag skenade signalen iväg i styrka och lät överlag "sprucken", eller hur man nu ska uttrycka sig. Jag har hört liknande fenomen från folk som haft taskigt lindade mickar. Hur som så ska det inte vara så där så har du garanti på basen ska du låta affären du köpt basen i lösa problemet åt dig. Kass konding eller taskigt lindad spole skulle jag gissa på och jag tror mest på det förstnämnda. Kondingar är som glödlampor. Dom har en begränsad "brinntid" och ibland får man ju faktiskt en defekt glödlampa med sig hem från butiken....

//Jan
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Tycker också att det låter som knas. Reklamera!
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Hade en japansk jaguargitarr en gång i tiden som betedde sig på exakt samma sätt. Byt till lundgrenmickar bums.
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Tack för svaren!

Om signalen går genom elektroniken även i passivt läge, skulle jag då få något ljud när jag drar ur batteriet? Som det är nu fungerar den om switchen är i passive-läget även om batteriet är urdraget nämligen.. Kan jag dra några slutsatser om kopplingen utifrån det? Ifall jag kan utesluta preampen, känns en taskigt lindad spole/spolar i någon av/båda mickarna ganska trolig. Om inte, tar jag och skruvar ut preampen och mäter mig igenom den.. Fick en del koll på principerna när jag byggde mig en hörlursförstärkare (som kan liknas vid en preamp), så det ska nog gå :)

Garanti vore ett alternativ om inte frakten tillbaks till Japan kostar mer än ett par nya mickar, alternativt en ny preamp om felet ligger där. Jag sparade så pass många tusen på den importen, att ett par finfina mickar kan passa i budgeten också.

Tack för hjälpen så långt iaf!
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Nyrostad skrev: Garanti vore ett alternativ om inte frakten tillbaks till Japan kostar mer än ett par nya mickar, alternativt en ny preamp om felet ligger där. Jag sparade så pass många tusen på den importen, att ett par finfina mickar kan passa i budgeten också.

Tack för hjälpen så långt iaf!
Då skulle jag rota reda på den preamp/dom mickar du tycker låter bäst och installera dom istället. Eller lämna in den till någon som kan bas elektronik och låta honom kolla lite. Helt klart är det att något inte är som det ska i alla fall.....

SKÅL!!

//Jan
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Har nu sänkt mickarna lite till och gjort lite prover genom ljudkortet, och kommit fram till följande:

Peaken uppstår bara på E-strängen, när den trycks nära någon av mickarna, t ex vid hård slapping. För övrigt är bara mickarna väldigt "heta", och ger en fullgod signal rakt in på line-ingången på mitt ljudkort, medan ett billigare ljudkorts preamp inte kunde hantera signalen utan att dista.

Jag upptäckte dock att jag gillar det ljud jag kan få fram med de här mickarna, samtidigt som jag inte har alltför många 1000-lappar liggandes när jag tänker efter. Min fråga är då tvådelad:

Kan förstärkaren ta skada när peak-lampan tänds?

Kan jag genom att rulla av volymkontrollen på basen ge försteget en svalare signal att jobba med, och på så sätt utnyttja mer av gain:et?

Tackar på förhand :D
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar