SR505: För mycket signal.
- Blackfingers
- Medlem
SR505: För mycket signal.
Kära bulle... Nej, forumet.
Jag har en Ibanez SR505BM som har fått lite problem.
Den distar allt till den nivån att det blir ospelbart, efter ett snack med en bekant som är elektriker så hävdar han att han aldrig varit med om en bas som skickar ut så mycket signal, och menar på att han lyckades driva en baslåda utan förstärkare (inte på en nivå som gör att det går att höra vad man spelar, utan bara att elementet reagerar).
Nu till min fråga, är det något i elektroniken som har klappat ihop och behöver bytas eller måste jag kasta alltihop och köpa nytt?
Edit: Lite googlande så låter det som att det är preampen som håller på att gå sönder.
Får höra av mig till Crafton och fråga om de kan ta hem en ny och hur mycket fattigare jag blir av det.
Jag har en Ibanez SR505BM som har fått lite problem.
Den distar allt till den nivån att det blir ospelbart, efter ett snack med en bekant som är elektriker så hävdar han att han aldrig varit med om en bas som skickar ut så mycket signal, och menar på att han lyckades driva en baslåda utan förstärkare (inte på en nivå som gör att det går att höra vad man spelar, utan bara att elementet reagerar).
Nu till min fråga, är det något i elektroniken som har klappat ihop och behöver bytas eller måste jag kasta alltihop och köpa nytt?
Edit: Lite googlande så låter det som att det är preampen som håller på att gå sönder.
Får höra av mig till Crafton och fråga om de kan ta hem en ny och hur mycket fattigare jag blir av det.
Fender Vintera 70s Jazz
- Cuba
- VIP medlem
Re: SR505: För mycket signal.
Sänka mickarna kanske.
Sen måste jag bara säga att jag alltid börjar garva när jag ser din profilbild....
Sen måste jag bara säga att jag alltid börjar garva när jag ser din profilbild....
- Blackfingers
- Medlem
Det har jag gjort så mycket som går, men det distar fortfarande.
Och ja, den är fantastisk!
Och ja, den är fantastisk!
Fender Vintera 70s Jazz
-
- Medlem++
Är mickarna passiva eller aktiva? Är de passiva så låter det ju som om det är preampen som spökar.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Blackfingers
- Medlem
Re: Sv: SR505: För mycket signal.
Aktivt.Bullen skrev:Är mickarna passiva eller aktiva? Är de passiva så låter det ju som om det är preampen som spökar.
Hörde av mig till generalagent igår och fick svar att jag kan beställa hem via lokala musikhandlaren för 1140:-
Fender Vintera 70s Jazz
-
- Medlem+
Hade en Ibanez med aktiv preamp som började dista alltmer. Grymt irriterande, men det var 9-voltsbatteriets som var boven.....det var dags att sätta in ett nytt.
-
- Medlem++
Om origina preampen kostar så mycket så tycker jag du ska ta tillfället i akt att köpa en riktigt bra preamp istället. Tex en Aguilar OBP-3. Eller inte Tex. köp en sån. Det är den bästa som finns
-
- Medlem+++
Många preamps har någon form av "trimpot", d.v.s. en liten potentiometer som styr nivån på utsignalen från basen. De är typiskt sett ganska små, och själva kontrollen är sällan större i diameter än eggen på en (plan) skruvmejsel. Se om du kan hitta något sådant.
- Blackfingers
- Medlem
Re: Sv: SR505: För mycket signal.
Ska kika vid bra tillfälle, men ställer mig tveksam.Mr Praline skrev:Många preamps har någon form av "trimpot", d.v.s. en liten potentiometer som styr nivån på utsignalen från basen. De är typiskt sett ganska små, och själva kontrollen är sällan större i diameter än eggen på en (plan) skruvmejsel. Se om du kan hitta något sådant.
Fender Vintera 70s Jazz
- BB3000S
- VIP medlem
Du har provat att byta batteriet hoppas jag?
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- Blackfingers
- Medlem