Elbasen brummar/sprakar!

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Elbasen brummar/sprakar!

Inlägg av DrJKO »

Jag är medveten om att detta/liknande ämne har behandlats på detta forum förr men vill ändå starta en egen tråd.

Spelade på min woodo b6 walnut efter ett uppehåll på 3 dagar och nu helt plötsligt sprakar/brummar/för "elektroniska" ljud när jag spelar på den.... När jag dämpar strängarna låter det inte men så fort jag släpper händerna från strängarna så börjar eländet. Spelar ingen roll ifall jag har den i aktiv eller passiv och har testat att byta batteri men hjälpte ej. Var ett tag sen jag bytte strängar men kan väl inte ha med det att göra??

Någon som kan hjälpa mig?

Mvh Jacob
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem

Re: Elbasen brummar/sprakar!

Inlägg av Bergmansson »

Jag upplevde också att min bas lät bra när den var ny, men började brusa efter ett tag. Vet inte om det kanske var psykologiskt.
Det du beskriver har med iallafall inte med strängarna att göra, utan endera med dålig skärming i basens elektronik, dåliga lödningar eller smått oren el från eluttaget.
Såna här problem upplever jag finns i liten mån i de flesta sammanhang, ävan omprylarna är okej.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Finns det tända lysrör i rummet? Isf släck dessa o lyssna.

Byt sladd mellan bas o förstärkare. Min Lestrange-bas brummar med min 25-öres-sladd inkopplad. Men med en äkta Lestrange-sladd är den tyst...
Mojo...
:shock:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Öppna basen och kolla så att inte någon jordning/skärmning har lossnat.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Tack så mycket för alla svar! Ska ta och undersöka problemet närmare!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Stalle
Nykomling

Inlägg av Stalle »

Jag har ett hyfsat nytt Ibanez elbas-kit för nybörjare och har själv (haft) samma problem/symptom. Instämmer i att det är enormt irriterande att det brummar så. Det känns inte heller helt praktiskt att ha en annan person stående med handen på stallet för att eliminera oljudet när man lirar. Well, vissa skulle säkerligen kalla mer än brummandet för oljud och föredra att dra ur sladden helt o hållet, men det är en helt annan sak... :-)

Jag googlade runt på ämnet idag och hittade diverse tips och de flesta rör antingen dålig jordning och/eller kass kabel. Efter lite felsökning insåg jag att min förstärkare var inkopplad via en förgreningsdosa. Den senare är visserligen jordad, men uppenbarligen inte på ett helt 100%-igt sätt när det gäller inkoppling av basförstärkare. När jag istället kopplade in förstärkaren direkt i ett jordat vägguttag försvann brummandet helt!
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem

Inlägg av Zoufbass »

Innan du gör nånting annat! Bär in stärken i köket å provspela där, det kan vara så enkelt som ett ojordat utag och dålig skärmning. Du har inte satt på nå strängar med coating nyligen heller?
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem

Inlägg av Zoufbass »

Ahh fasen såg precis att du upptäckte det! Bra att det löste sig :D
Skriv svar