Gamla potentiometrar går inte till "0" Ohm?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Hej!
Har ett par gamla ctspotar som jag tänkte använda, men de går inte i närheten av 0 Ohm i ändläge, 14 ohm på den ena och 68 ohm på den andra. Tappar man volym med dom eller är det inte märkbart jämfört med att koppla en mick direkt till utgångsjacket? Har gjort rent dem ordentligt, men det gav ingen skillnad...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Tomtefaen
Medlem

Inlägg av Tomtefaen »

Om vi pratar om FAKTISKA ohm, utan prefix, är det nog inget problem. Instrument-pottar är ju då i storleksordningen 10k ggr större... Borde vara försumbart. Om det är kiloohm, skulle jag nog leta efter nya.

Edit:
Insåg att det kanske inte handlar om instrumentpottar. Du kan räkna ut den procentuella fördelningen av volt m.h.a formeln RsRl / (RiRl + RiRs + RsRl), där Ri är den positiva sidan, Rs är slasken och Rl är impedansen på nästa del i kedjan (lasten). Om Rl är i MOhm området kan du försummad den och får Rs / (Rs + Ri).

Sent from my iPad using Tapatalk
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: Gamla potentiometrar går inte till "0" Ohm?

Inlägg av Phear »

Den ena är 250k pot och den andra är 400k ohm max värde. Minvärdet jag mätt är faktiska ohm. Kom på att om toleransen på potarna är 10% (vet inte om det är just 10% men det är inte omöjligt) så kan min-värdet upplevas som ganska högt :). Så då borde det inte vara nån fara
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar