Sålde min fina SD QP singelcoil-mick som jag hade i min hembyggda P51-bas. Den lät läckert, men jag fick lite för ofta problem med brum när jag spelade live

Satte istället i en rails-humbucker från en Stratocaster o-bas. Den hade hög utsignal, 12,6 K. Så jag gissade att det skulle kunna fungera att koppla om den till parallell.
Hittade en plastig roterande 4-läges omkopplare i mina skrotlådor. Den passade, med lite milt våld, i kontrollutrymmet. Jag tog bort tonkontrollen och kopplade micken till switchen istället så jag kan köra av/serie/parallell/singelcoil.
Jag vore inte mig om jag inte hade klantat mig, så även denna gång. När allt var lött och färdigt upptäckte jag att det inte satt nån mutter på switchen. Givetvis så passade inte någon mutter jag hade. Men eftersom det var plast så gick det att med mera våld få dit en lite för liten mutter på plastgängorna.
Det fungerade faktiskt. Det går att höra en tydlig skillnad mellan alla tre kopplingarna, även om skillnaden i utsignal mot seriekopplingen gör att man inte lär kunna köra olika lägen live.