Hur ska en single-coil låta?
- Dramo
- VIP medlem
Hur ska en single-coil låta?
Hej.
Har funderat lite på att köpa en P51-modell, men har ingen aning om hur en sån brukar låta.
Någon som har något youtube-klipp eller ljudsamples som man kan lyssna på, eller kan beskriva ljudet bra?
Man vill ju inte råka köpa något som låter helt fel.
Har funderat lite på att köpa en P51-modell, men har ingen aning om hur en sån brukar låta.
Någon som har något youtube-klipp eller ljudsamples som man kan lyssna på, eller kan beskriva ljudet bra?
Man vill ju inte råka köpa något som låter helt fel.
- hosse
- Medlem+++
lyssna på Sting & The Police.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- hosse
- Medlem+++
det kan du alldeles säkert få.Dramo skrev:Oj. Där blev jag positivt överraskad.
Trodde inte att en så liten mick kunde åstakomma ett såpass runt ljud.
Men storleken räknas väl inte...
I alla fall. Kan man få Sting-ljudet ur en S. Duncan Vintage-mick, tro?
www.chucknorrisfacts.com
- EA
- Medlem+
- Dramo
- VIP medlem
Undrade också på det. Men hans Signature Bass är en P51... eller P53 snarare.EA skrev:Är det bra tips egentligen?
Har inte han spelat p-bas men med en vanlig p-mick, Ibanez, Spector, Steinberg, el kontra, kontra under sin tid med Police? Jag såg honom med en P51-a först när han kom med plattan Mercury Faling…
Bara undrar…
Någon som vet vilken bas han spelar på i "Roxanne"?
- EA
- Medlem+
troligen en p-bas men jag vet inte
här kan du se vad han använde live på den tiden
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-wpX6dra ... re=related[/youtube]
här kan du se vad han använde live på den tiden
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-wpX6dra ... re=related[/youtube]
I live and I learn!
- knedy
- VIP medlem
Här är det då en vanlig 70tals P:Dramo skrev:Undrade också på det. Men hans Signature Bass är en P51... eller P53 snarare.EA skrev:Är det bra tips egentligen?
Har inte han spelat p-bas men med en vanlig p-mick, Ibanez, Spector, Steinberg, el kontra, kontra under sin tid med Police? Jag såg honom med en P51-a först när han kom med plattan Mercury Faling…
Bara undrar…
Någon som vet vilken bas han spelar på i "Roxanne"?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7Wysq6DZLns[/youtube]
..som jag tycker låter bra iaf.

Senare med P53:an:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=odf9tR3oT38[/youtube]
Officiell stormästare i EB-orden
- Dramo
- VIP medlem
-
- Medlem+
Jag tror att man kan köpa en Sting "signatur pickup" från Seymour Duncan, dock så är det en custom shop pickup som är dyr. Har för mig att den också skall vara riktigt het, om jag minns rätt så är den en stackad humbucker så den är brumfri. Själv har jag en brumfri Curtis Novak pickup i min 51 P som jag är helnöjd med, den var ju inte heller så billig $140.
Re: Hur ska en single-coil låta?
Den låter som en Precision. I alla fall så gör min Fender Telecaster Bass det och det är ju en likadan bas som en P51.Dramo skrev:Hej.
- bootsy
- Medlem+++
- Micael
- Medlem+
- anli
- VIP medlem
Så det funkar bra då?toothpastemicael skrev:Men den sitter ju på basar (ex. vis. min Blue Flower-p) som har en radie som är rena u-svängen enligt min uppfattning. Dvs. 184 mm.anli skrev:Kan tänka mig att en platt greppbräda är att föredra med singel-coil. En liten nackdel om man gillar radie.
På min p-bas med rejäl radie har jag båda mickarna vinklade så att de bildar ett V , och EA micken är tiltad mest.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Micael
- Medlem+
Den som sitter på nu har unleveled-poler som på en gammal strata-mick ungefär. Det funkar bra.anli skrev:Så det funkar bra då?toothpastemicael skrev:Men den sitter ju på basar (ex. vis. min Blue Flower-p) som har en radie som är rena u-svängen enligt min uppfattning. Dvs. 184 mm.anli skrev:Kan tänka mig att en platt greppbräda är att föredra med singel-coil. En liten nackdel om man gillar radie.
På min p-bas med rejäl radie har jag båda mickarna vinklade så att de bildar ett V , och EA micken är tiltad mest.
- G8or
- Medlem
Jag tror att man kan köpa en Sting "signatur pickup" från Seymour Duncan, dock så är det en custom shop pickup som är dyr. Har för mig att den också skall vara riktigt het, om jag minns rätt så är den en stackad humbucker så den är brumfri. Själv har jag en brumfri Curtis Novak pickup i min 51 P som jag är helnöjd med, den var ju inte heller så billig $140.
Busse har helt rätt ang. Stings mick på hans -53:a som han brukar köra med nu. Det ser ut som men är inte en singlecoil utan en stackad humbucker med hetare utsignal.
Ett bra exempel på singlecoil P-bas är the Meters /George Porter Jr (i princip allt, Cissy Strut etc.) och Led Zeppelin (whole lotta love, Black Dog).
Det är ett underbart skitigt ljud i dom mickarna!
- G8or
- Medlem
Jag tycker att Whole Lotta Love har ett underbart basljud och det är bra mycket skitigare än dom andra Zep-låtarna med Jazz-bas. Det är väl bidragande med ´51-´52 basens tyngd, string through design och hur whole lott alove är inspelad (mikad stärkare?)När man ser orden "Underbart" och "Skitigt" i samma mening vet man inte vad man ska tro.
P-Singlecoil låter mera luddigt på ett oborstat sätt. Ljudet har en hårdare kärna med mer mellanregister där jag tycker att standard split-singelcoil har ett intressant hål i mitten. Ljudet är tajtare. Det går inte lika djupt. Det lämpar sig väl för drivande basgångar i en mera luftig mix. Förekommer mycket i gammal New Orleans funk/R´nB. Jag tycker standard split-P funkar bättre i tätare musik. Första gången jag provade en ´51:a tyckte jag inte om det, tyckte att det saknades mycket. Sen hade jag en japansk ´51 reissue som enda bas i flera år.
En mycket trevlig egenskap hos ´51 P-micken är dess raka frekvensgång; alla strängar återges lika högt.
ett youtube klipp med the Meters.
http://www.youtube.com/watch?v=AYPTsPHXZUY[/quote]
- Dramo
- VIP medlem
[/quote]G8or skrev:Jag tycker att Whole Lotta Love har ett underbart basljud och det är bra mycket skitigare än dom andra Zep-låtarna med Jazz-bas. Det är väl bidragande med ´51-´52 basens tyngd, string through design och hur whole lott alove är inspelad (mikad stärkare?)När man ser orden "Underbart" och "Skitigt" i samma mening vet man inte vad man ska tro.
P-Singlecoil låter mera luddigt på ett oborstat sätt. Ljudet har en hårdare kärna med mer mellanregister där jag tycker att standard split-singelcoil har ett intressant hål i mitten. Ljudet är tajtare. Det går inte lika djupt. Det lämpar sig väl för drivande basgångar i en mera luftig mix. Förekommer mycket i gammal New Orleans funk/R´nB. Jag tycker standard split-P funkar bättre i tätare musik. Första gången jag provade en ´51:a tyckte jag inte om det, tyckte att det saknades mycket. Sen hade jag en japansk ´51 reissue som enda bas i flera år.
En mycket trevlig egenskap hos ´51 P-micken är dess raka frekvensgång; alla strängar återges lika högt.
ett youtube klipp med the Meters.
http://www.youtube.com/watch?v=AYPTsPHXZUY
Låter som en riktigt bra mick då. Gillar när alla strängar låter.

Men split-P har ju som sagt ett rundare ljud, säkerligen mer passande för min musiksmak från reggae och ska till punk.
Men jag skulle nog klä bättre i en P51. Jag skulle kanske köpt en sån där Mike Dirnt om inte den fula stjärnan suttit där.
Skulle dock vara kul att prova. Köper jag en BaCH P51 och sätter i en SD-mick kostar det väl inte mer än 2500 sammanlagt. Och då får man nog en riktigt grym bas.
Ekonomin kommer alltid först.

- Dramo
- VIP medlem
Har också fått samma intryck. Lirar inte sååå mycket punk ändå.G8or skrev:.Jag rekommenderar ´51 basen till ska och reggae. Mera tveksam till om det funkar till punk. Den där Bach basen ser ju riktigt fin ut!..säkerligen mer passande för min musiksmak från reggae och ska till punk.
Och ja, är den inte vacker!? Jag ska i så fall köpa en naturfärgad, och sen gå loss på den med en gul sprayburk. Vet inte varför, men en gul bas ser man inte varje dag. Inte den gula jag tänker på i alla fall. Alternativt röd... eller nåt.