Att skärma elbas.

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Luffaren
Medlem

Att skärma elbas.

Inlägg av Luffaren »

Tjena,

Som tvåårig basist med minimal kunskap om själva elektroniken behöver ja lite hjälp. Har en Ibanez GSR180BK, beskrivningen den får är ständigt "en bra bruksbas" så det är inget underverk vi snackar om.

Det jag behöver hjälp med är att få bort "surret" som den ständigt sänder ut, vrider ja bort diskanttonerna övergår det istället till ett sorts "brum". Den är dessutom känslig för statisk elektricitet, det räcker med att jag rör stämskruvarna eller tänder lampan i rummet för att surret ska öka. Får samma problem på olika stärkare.
Bytte tidigare i år input eftersom det gamla glappade så kan det kanske bero på felaktig lödning?

Har sökt en hel del om surr här på forumet och något som ständigt kommer upp är att skärma elektroniken, jag förstår dock inte riktigt hur man skall gå tillväga så om någon skulle kunna sparka mig i rätt riktning hade det varit uppskattat!

Tack på förhand :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

SPARK: http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=159191

Gäller dock Jazzbas.. men principen är inte så dum.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Luffaren
Medlem

Inlägg av Luffaren »

Det var nog det snabbaste svaret jag någonsin fått på något forum. :?

*Tackar och Bockar*
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Luffaren skrev:Det var nog det snabbaste svaret jag någonsin fått på något forum. :?

*Tackar och Bockar*

Visst serru! - LitenMenPigg ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Guran
Medlem

Inlägg av Guran »

Eftersom du har bytt ingångsjacket så kolla att lödningarna är ok, att kablarna är oskadade etc...
Kolla dessutom att jord- och signalkabel sitter på rätt pol!
(Jord: ytterringen, signal: spetsen på telepluggen)
Kolla också att stall/strängar är jordade. Det görs väl enklast med ett mätinstrument (ohm-meter), annars kan du testa att hålla en lös kabel mot stall samt mot ringen på telejacket när basen är inkopplad.
Minskar brummet då så har du hittat åtminstone ett fel.
Lycka till!
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Det är inte stärkaren han ska koncentrera sig på då?

Är den jordad ordentligt? testat att vända kontakten?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Annars kanske det är nåt med strömmen i lokalen, vissa ställen har ju en hel del inbyggt brum i elen.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Och lysrör ska vi inte prata om...... :roll:

//J
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

När det visades windmill och tecamp förra veckan så brummade det så härligt ur stärkaren då musikaffären är en riktig brumhåla.
Användarvisningsbild
Guran
Medlem

Inlägg av Guran »

Ingenting kan uteslutas.
Men om stärkaren är tyst när basen inte är inkopplad så borde felet ligga utanför, särskilt som brummet ju tycks ändra karaktär när man vrider på basens tonkontroll.
Kan också vara kabeln mellan bas och stärkare som spökar.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Guran skrev:Ingenting kan uteslutas.
Men om stärkaren är tyst när basen inte är inkopplad så borde felet ligga utanför, särskilt som brummet ju tycks ändra karaktär när man vrider på basens tonkontroll.
Kan också vara kabeln mellan bas och stärkare som spökar.
Som jag brukar säga: Det är ALLTID kabeln det sitter i! :D
Luffaren
Medlem

Inlägg av Luffaren »

Underbart med alla sjysta tips! Svarar lite i punktform:

Jag tvekar på att felet sitter i kabeln då ja har samma problem med olika kablar av olika kvalité och märken.

Stärkaren ja sitter o testar på nu är en skithög så den brummar ju lite själv men surret finns där oavsett stärkare.

Elen i rummet har säkert en del med surret att göra eftersom det ändrar "karaktär" när ja tänder och släcker lampan samt kopplar in nåt annat i samma uttag.

Lödningarna till och från input-jacket är nog ren skit när du säger det, hade för lite lödtenn eller va det kallas när det skulle lödas. Har heller ingen aning om kablarna är rätt satta, kolla bilderna nedan:

Bild

Båda kablarna som sitter i input jacket kommer från tonkontrollen. De sitter på var sin sida om telejacket (svårt o se på bilden) i varsina hål. Det finns dessutom en bricka som går ut med ett hål i gjord för lödning så antagligen borde någon sladd sitta där? Hur ska man ta reda på vilken?

Tack för hjälpen!
:D
Användarvisningsbild
Guran
Medlem

Inlägg av Guran »

Hm....Svårt att se detajerna på bilden, som sagt.
Men, den svarta kabeln till inputjacket är "jorden" och ska ha elektrisk kontakt med själva höljet på jacket.
Den ska förmodligen sitta just i den utstickande delen från jacket som på bilden saknar kabel.
Den röda kabeln ska ha kontakt med telepluggens spets, när den är ansluten till jacket.
Det går dessvärre inte avgöra med hjälp av bilden hur den ska lödas.
Det är någon av de övriga två lödpunkterna...bara att prova sig fram.
Men om den sitter på fel plats så borde det bli helt tyst.
Sitter den däremot på rätt plats kan man hoppas på att du nu har ett brumfritt, skönt elbasljud! :D
Och snåla inte på lödtennet!
Luffaren
Medlem

Inlägg av Luffaren »

Arbetslogg:

Började med att plocka fram lödpenna men hittade inget lödtenn... Hur löser man en sån prekär situation? Jo man masakrerar en gammal tennsoldat. Antagligen inte samma sorts tenn men det funkade.

Satte först den svarta kabeln på den utstickande brickan och lät den röda sitta kvar på sin plats. Det ledde dock till att inte ett knyst hördes, då började jag känna grov förtvivlan men jag bet ihop.

Satte tillbaka kablarna som de satt innan men bytte plats på de (vilket egentligen inte borde spela nån roll då löd-platserna ser likadana ut) och lödde dit ordentligt med tennsoldat.

Och ser man på! Problemet löste sig! Inte ett jäkla surr vare sig man rör stallet eller inte, helt underbart!

Grymt stort tack ska ni ha allihopa!
Användarvisningsbild
Guran
Medlem

Inlägg av Guran »

Kul att du löste problemet! :D
Förmodligen är det ett stereo-jack i din bas, eftersom det finns tre olika lödöron.
Slutsatsen är att när du kastade om trådarna så sitter nu röd tråd på rätt plats samt att den svarta får kontakt med jord via det stift i jacket som annars går till ena kanalen på en stereo-plugg.
Hm...låter onödigt krångligt när man försöker beskriva det... :roll:
Huvudsaken är ju att basen fungerar bra!
Keep on rockin´!!! 8)
Skriv svar