High pass-filter

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+

High pass-filter

Inlägg av Persa »

Nån som har några bra värden på komponenter för ett enkelt high pass-filter? Jag vill skära bas direkt i baselektroniken.

Blev lite sugen på att göra krånglig elektronik krångligare. :D
Bild
Användarvisningsbild
Bo Hansén
Medlem

Inlägg av Bo Hansén »

Persa,

Det är alltid lurigt att montera in filter i en passiv gitarr utan inbyggd förstärkare med 9 volts batteri, då både ingången och utgången på filterkretsen inte får någon konstant impedans, och ändrar då brytfrekvens och slope beroende på omgivningen.
Impedansen ändrar sig beroende på vilken mick-kombination du använder, och även vilken förstärkare, pedal, sladd, m.m. du använder.
Dessutom så påverkar filterkretsen dom passiva mickarna gällande nivå och karaktär en aningens.

Om man isolerar en filterkoppling med buffertförstärkare eller om filterkretsen läggs aktivt i en förstärkarkrets, så blir det inte känsligt för varierande impedanser, och påverkar ej heller mickarna.

Jag har skissat en enkel koppling som du kan pröva, men som sagt, även detta lo-cut/basavskärningsfilter påverkas av omgivande ej konstanta impedanser.

Några data om lo-cut filtret:
(om den hade matats med någorlunda konstant impedans och sett en förstärkaringång på omkring 1 mega ohm)

Potten i maxläge = ej basavskärning
(men ger ändå en liten slope på 0,5 dB vid 100 Hz och -2 dB vid 40 Hz)

Potten i noll läge = full basavskärning
1 kHz = -0,5 dB
100 Hz = -6 dB
40 Hz = -12 dB
20 Hz = -18 dB

Lycka till

--Bosse

Bild
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
busse
Medlem+

Inlägg av busse »

Jag har byggt ett passivt filter till en OLP bas, den ägs nu mer av en pratabasare i Dalarna. Jag andvände mig av ett datorprogram som heter "tone stack calculator", finns att ladda ner gratis på nätet. I det programet finns lite olika filter kretsar, jag andvände den som hette "Big muff" och ändrade på värdena på komponenterna i datorprogrammet till jag fick en krets som skar bas då man vred av poten och lämnade signalen opåverkad med poten på fullt. Tror gick åt 3st kondingar, 3st motstånd, en 2X3 cm stor bit "exprimentplatta" att montera det hela på och en pot. Tyvärr så har jag bytt dator så jag är osäker på om jag har kvar några värden på komponenterna jag andvände.
Användarvisningsbild
Bo Hansén
Medlem

Inlägg av Bo Hansén »

busse,

"Bigg Muff" kontrollen är igentligen en passiv tonbalans-kontroll som gör ljudet ljust/diskantigt i ena läget och mörkt/basigt i andra läget, d.v.s. att kontrollen höjer basen och sänker diskanten i ena läget och höjer diskanten och sänker basen i andra läget.

Detta är en bra kontroll om man bara vill ha en "tonkontroll" och ändå kunna variera ljudet på ett mångsidigt sätt.

Det är igentligen en kombination av två "spegelvändna" filter som skall samverka för att få en rak kurva i mittläge och sedan diskant respektive bas karaktären i ytterlägena.

Dena tonbalanskontroll går att göra perfekt symetrisk om den görs i en aktiv förstärkarkoppling, men kan bli lite hur som helst i den passiva versionen. (även om den beräknas med "tone stack calculator")
Jag har även sett att en del har kallat den för en "mid-range controle" då dom har labbat med komponentvärdena så att den har råkat låta som den höjt mellanregistert i något läge.
Inget att säga om det, självklart så är alla medel tillåtna, bara det låter bra och alla är nöjda.

Problemet att "inplantera" ett filter i en passiv gitarr, (förutom diskantavskärningsfiltret som kan fungera hyffsat utan att ställa till med allt för mycket elände) är att det måste vara tillräckligt högohmigt för att inte påverka mickarna och volympottarna, men det måste också vara tillräckligt lågohmigt för att inte själv påverkas av sladden, pedalen eller förstärkaringången, detta är en svår kombination att göra pasivt, men inga problem om man får blanda in en IC-krets eller några transistorer och ett 9 volts batteri.
Tyvärr så är "Big Muff" kontroller direkt olämplig i sitt orginalutförande, för att kunna uppfylla ovanstående krav, men kanske om potten göres 10 gånger högohmigare samt motstånd och kondingar också 10 gånger upp respektive ner, så kanske att den fungerar något så där, men jag rekommenderar ändå inte detta filter i en gitarr tan att blanda in aktiv elektronik.

--Bosse
Senast redigerad av Bo Hansén den fre 14 nov 2008, 23:47, redigerad totalt 1 gånger.
Hansén Audio
Göteborg
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Shit i h-e :shock: Kompetensen på prata bas är verkligen varierad... Välkommen hit! Du kan nog få en del roliga bekymmer att reda ut..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Bo Hansén
Medlem

Inlägg av Bo Hansén »

kmo,

Tack för det,

Det är bra roligt att hjälpa till, i mån av tid och inspiration förståss.

Dessutom är det ett bra tillfälle för oss konstruktörer och servicetekniker att hålla oss a´jour med verkligheten, d.v.s. er musiker som använder prylarna.

--Bosse
Hansén Audio
Göteborg
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+

Inlägg av Persa »

Jag har tänkt mig ett "fast läge" med en miniswitch, efter att ha provat ut lämpliga värden. Hur skulle det se ut i elektroniken jag har knåpat ihop, och använder nu?
Bild
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

med en varitone så brukar väl kondingarna gå i serie med en spole? annars blir det väl bara som en tonkontroll med fasta punkter
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+

Inlägg av Persa »

maltjik skrev:med en varitone så brukar väl kondingarna gå i serie med en spole? annars blir det väl bara som en tonkontroll med fasta punkter
Nja, man väljer valfri kondensator med switchen och styr sedan tonen som vanligt med tonkontrollen.
Skriv svar