Inber. Du har tydligen fortfarande inte förstått trots alla inlägg.
Du skriver: "mätmotstånd som tillfälligt ligger i serie med gallerspänningen så att man kan mäta STRÖMstyrkan"
Svårbegripligt hur ett motstånd kan ligga i serie med en spänning.
Eftersom rör ÄR spänningsstyrda finns ingen gallerström att mäta..
Den finns såklart, men är så låg så den är knappast mätbar.
STRÖMMEN vi talar om är den genom röret alltså mellan Anod och Katod.
Man mäter alltså KATOD strömmen=biasström.
Förstår egentligen uppståndelsen kring detta.
Den som har problem med detta (annars hade ju inte diskussionen uppstått överhuivud taget )bör kanske överlåta det till nån annan.
Jag har gjort detta ett otal ggr.när jag skötte servicen hos en musikhandlare.
Jag kan erbjuda mig att GRATIS ställa bias för den som vill, under förutsättning att stärkarn transporteras till mig och skruvas isär (om
nödvändigt) och därefter placeras rättvänd på mitt köksbord,så håller jag med mätinstrument och verktyg och kaffe.
Jag bor drygt 1 tim bilresa sydväst om Stockholm.
Baics
Ta loss rör
- inber
- VIP medlem
Nä, helt felskrivet av mig, tack för korrigeringen. Skulle ha stått mätmotstånd som ligger tillfälligt i serie med katoden så att man kan mäta STRÖMstyrkan.Baics skrev: Du skriver: "mätmotstånd som tillfälligt ligger i serie med gallerspänningen så att man kan mäta STRÖMstyrkan"
Svårbegripligt hur ett motstånd kan ligga i serie med en spänning.
Eftersom rör ÄR spänningsstyrda finns ingen gallerström att mäta..
Den finns såklart, men är så låg så den är knappast mätbar.
STRÖMMEN vi talar om är den genom röret alltså mellan Anod och Katod.
Man mäter alltså KATOD strömmen=biasström.
Baics
Man kanske inte ska skriva inlägg mitt i natten när man är trött...

Generöst erbjudande att upplåta köksbordet förresten. Det tror jag många är tacksamma för!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem++
Jag har en Bass King T. Alltså inte samma som den på bildeninber skrev:Jojo, fast YZZ eller vad han heter, har ju 60 mil att åka till Stockholm med sin Dynacord. Det är straff nog att bo i Norrland, ska han vara utan bias också?hassea skrev:nu är det lite tjockt...
Han har ju en multimeter. Jag är född snäll och har norrländsk mamma, dessutom.
Ska vi inte försöka ge karln ett handtag?
Om jag förstår schemat rätt så ska det vara -32 V på den "rörliga" delen på de båda trimpotarna, dvs i underkant av motstånden R37 och R45 som är på 510 Kohm styck. Så om han bara hittar de två, tar på gummiskor och har ena handen i fickan, så är saken biff. Kolla här:
http://newsgroups.derkeiler.com/Archive ... 01788.html
Och det finns fina bilder på den gamla klenoden här:
http://www.albertkreuzer.com/bassking.htm
Det ser inte så himla svårt ut att hitta trimpotarna och mäta på dem.

Förövrigt så bor jag i Skåne, inte Norrland

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ