Mystiska kondingar på volympotar
- anli
- VIP medlem
Mystiska kondingar på volympotar
Jag har precis meckat med min 8 strängade Kramer... har äntligen fått ordning på härvan av sladdar och brytare, Den har split funktion på humbuckermickarna och någon tidigare ägare har kopplat lite tossigt.
Nåväl, nu funkar det som det skall!!!
Men nåt jag undrar över är de kondingar som sitter monterade på volympottarna? Sitter mellan signal in och ut så att säga. Fullt påvridet så kortsluts de, men ju mer man drar av volymen ju mer kopplas de in... samtidigt som signalen kortsluts till jord till slut.
Varför? Kan inte se värdena.
Har klippt bort dom pg av tidigare felsökning... kan inte direkt förstå var de är till för?
Nåväl, nu funkar det som det skall!!!
Men nåt jag undrar över är de kondingar som sitter monterade på volympottarna? Sitter mellan signal in och ut så att säga. Fullt påvridet så kortsluts de, men ju mer man drar av volymen ju mer kopplas de in... samtidigt som signalen kortsluts till jord till slut.
Varför? Kan inte se värdena.
Har klippt bort dom pg av tidigare felsökning... kan inte direkt förstå var de är till för?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- inber
- VIP medlem
De släpper igenom höga frekvenser så att du inte tappar diskant när du vrider ner volymen.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- anli
- VIP medlem
-
- Medlem+
- inber
- VIP medlem
Fast det är en gitarr vi pratar om, eller hur? En 8-strängad Kramer låter ju inte som en bas direkt.
(Fast sedan jag hittade Pratabas.se och läst om alla märkliga och underfundiga instrument folk här har, är jag inte säker längre....
)
(Fast sedan jag hittade Pratabas.se och läst om alla märkliga och underfundiga instrument folk här har, är jag inte säker längre....

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- knedy
- VIP medlem
Det är en bas såklart!inber skrev:Fast det är en gitarr vi pratar om, eller hur? En 8-strängad Kramer låter ju inte som en bas direkt.
(Fast sedan jag hittade Pratabas.se och läst om alla märkliga och underfundiga instrument folk här har, är jag inte säker längre....)

Officiell stormästare i EB-orden
- anli
- VIP medlem
Hehe... telecaster är nog ett av de få scheman jag inte studerat. Trots att grabben har en dylik 

Den får lite omsorg nu. Lite krympslang till lödskarvarna och sen är elektroniken klar. Skall fixa till stallsadlarna... så att intonationen blir bättre.
Halsen skall rätas ut lite til. I brist på dragstång får den ligga i press ett tag,
Sen skall jag försöka få in lim i en spricka vid halsfickan.
SEN... kan jag antingen försöka lira med den eller sälja!

Den får lite omsorg nu. Lite krympslang till lödskarvarna och sen är elektroniken klar. Skall fixa till stallsadlarna... så att intonationen blir bättre.
Halsen skall rätas ut lite til. I brist på dragstång får den ligga i press ett tag,
Sen skall jag försöka få in lim i en spricka vid halsfickan.
SEN... kan jag antingen försöka lira med den eller sälja!

TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- inber
- VIP medlem
Eh...? Hm... (FULLSTÄNDIGT BORTGJORDanli skrev:Hehe... telecaster är nog ett av de få scheman jag inte studerat. Trots att grabben har en dylik

Min sista illusion här i världen när det gäller stränginstrument är att en 12-strängad Rickenbacker i alla fall är en gitarr. Men snart är det väl någon fan som tar ur mig det också...
Nu väntar jag bara på bilderna på en custombyggd 6-strängad Rickenbackerbas med dubbla strängar. (Eller varför inte en trehalsad med fyra strängar på varje hals, men stämd i olika tonarter..? Fiolstämning/kvinter på en, en nerstämd metalhals som ligger en oktav ner och en bandlös...)

- inber
- VIP medlem
12-strängad bas...
Jag önskar att ni kunde höra mitt bullrande gapskratt! Nu har jag fanimej sett allt!

- knedy
- VIP medlem
Njaa, men väl....inber skrev: Min sista illusion här i världen när det gäller stränginstrument är att en 12-strängad Rickenbacker i alla fall är en gitarr. Men snart är det väl någon fan som tar ur mig det också...
Nu väntar jag bara på bilderna på en custombyggd 6-strängad Rickenbackerbas med dubbla strängar. (Eller varför inte en trehalsad med fyra strängar på varje hals, men stämd i olika tonarter..? Fiolstämning/kvinter på en, en nerstämd metalhals som ligger en oktav ner och en bandlös...)
8-strängad rickenbacker:

5-strängad rickenbacker:

dubbelhalsad rickenbacker:

Officiell stormästare i EB-orden
- inber
- VIP medlem
Fullständigt tillplattad, så törs jag inte säga längre vad som skulle förvåna mig. Dessutom såg jag några av monstren i den här länken:knedy skrev:Njaa, men väl....inber skrev: Min sista illusion här i världen när det gäller stränginstrument är att en 12-strängad Rickenbacker i alla fall är en gitarr. Men snart är det väl någon fan som tar ur mig det också...
8-strängad rickenbacker:
5-strängad rickenbacker:
dubbelhalsad rickenbacker:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=17722
Värst är väl den här, tror jag:

Fast det tolvsträngade instrumentet i tråden är ju inte en bas längre. Det måste vara basvärldens motsvarighet till en kvastfening - evolutionen driver fram genetiska missfoster som varken kan simma eller andas på land utan är någon stans mittemellan. Hans bas ser ju ut som att det är en elbas som knullat på en flygel och så har det blivit en avkomma som knappast skulle klara sig vid liv om inte den kärleksfulla föräldern sondmatade missfostret....
(KONSERVATIV? Inte jag inte. Jag skulle rentav kunna tänka mig att köpa en FEMSTRÄNGAD bas, så jag ligger definitivt i framkant - en verklig early adopter när det gäller nytänkande...)
Fan jag känner mig rentav lite gammal.

- anli
- VIP medlem
Precis som det skall:200071 skrev:Ser klart bättre ut än innan!Känns det som den fungerar logiskt numera?
- nu påverkar inte den ena mickens tonkontroll den andra micken... trots att den är avstängd
- Nu låter mickarna vettigt samtidigt.
- Splitcoil funkar finfint.
Helt perfekt helt enkelt.
- 200071
- Hedersmedlem
anli skrev:Precis som det skall:200071 skrev:Ser klart bättre ut än innan!Känns det som den fungerar logiskt numera?
- nu påverkar inte den ena mickens tonkontroll den andra micken... trots att den är avstängd
- Nu låter mickarna vettigt samtidigt.
- Splitcoil funkar finfint.
Helt perfekt helt enkelt.

- maltjik
- Medlem+
hepp!inber skrev:
Min sista illusion här i världen när det gäller stränginstrument är att en 12-strängad Rickenbacker i alla fall är en gitarr. Men snart är det väl någon fan som tar ur mig det också...

sen när man snackar 12-strängare så kan man ju nämna tom andersson från cheap trick (som ju var den som beställde den första 12:an) och hans kvadrofoniska 12-strängade bas.

ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"