Nya mickar till min Peavey Millennium Plus
- Lassebasse
- Medlem
Nya mickar till min Peavey Millennium Plus
Tjena!
Jag köpte Marcbass Peavey Millennium Plus (4-strängat USA-bygge) för ett tag sedan. Svinigt bra bas men jag börjar tröttna på den dåliga "outputen" i mickarna o känner att en liten uppgradering är på sin plats.
Är lite sugen på EMG men är öppen för förslag. Basen har idag två aktiva VLF-mickar - en jazzmick i halsläge och en musicman-aktig mick. Vill nog fortsätta m aktivmickar...
Eller så kanske ...jag bara lämnar in basen till nån vettig mekare som får se över elektroniken iom att det verkar vara lite problemo med jazzmicken.
Jag köpte Marcbass Peavey Millennium Plus (4-strängat USA-bygge) för ett tag sedan. Svinigt bra bas men jag börjar tröttna på den dåliga "outputen" i mickarna o känner att en liten uppgradering är på sin plats.
Är lite sugen på EMG men är öppen för förslag. Basen har idag två aktiva VLF-mickar - en jazzmick i halsläge och en musicman-aktig mick. Vill nog fortsätta m aktivmickar...
Eller så kanske ...jag bara lämnar in basen till nån vettig mekare som får se över elektroniken iom att det verkar vara lite problemo med jazzmicken.
Musiker, låtskrivare, musikproducent
- Lassebasse
- Medlem
- Lassebasse
- Medlem
-
- VIP medlem
- Diesel
- Medlem++
- Diesel
- Medlem++
- 200071
- Hedersmedlem
Se där! Napp direkt.Diesel skrev:Om jag kapar tråden lite..200071 skrev:Först agnar man med bete, sedan klipper man till med fällan!Diesel skrev:Folk bara namedroppar
Ingen som nämner för/nackdelar eller karaktär?
Har du nå skoj kitt med en p-mick och en mm-mick passivt?

Inga problem. Köper man ett par Delano-mickar så ser Reinhard till att paret matchar. Vil du ha aktivt så kompletterar vi med någon av NOLLs vaianter.
Säg vad du vill för karaktär på ljudet och vad du eventuellt vill ha för aktiva möjligheter med EQ så fixar jag ett paket.
- Diesel
- Medlem++
Då ska jag bara få iväg 4x10" och jag gissar det kan bli att skjuta till någon krona. Så kanske jag får höra av mig med en luddig beskrivning200071 skrev:Se där! Napp direkt.Diesel skrev:Om jag kapar tråden lite..200071 skrev:Först agnar man med bete, sedan klipper man till med fällan!Diesel skrev:Folk bara namedroppar
Har du nå skoj kitt med en p-mick och en mm-mick passivt?![]()
Inga problem. Köper man ett par Delano-mickar så ser Reinhard till att paret matchar. Vil du ha aktivt så kompletterar vi med någon av NOLLs vaianter.
Säg vad du vill för karaktär på ljudet och vad du eventuellt vill ha för aktiva möjligheter med EQ så fixar jag ett paket.

Känns overkill som fan på en squire men vafan.. mickarna förstörs inte om man skulle sätta dem på en bättre kropp sen

- 200071
- Hedersmedlem
Är Squiern ett hyfsat ex kan det vara en sån sak som mickarna som gör att det blir precis det du vill ha. Och som du säger själv, det är ju bara att flytta dem om det är så.Diesel skrev:Då ska jag bara få iväg 4x10" och jag gissar det kan bli att skjuta till någon krona. Så kanske jag får höra av mig med en luddig beskrivning200071 skrev:Se där! Napp direkt.Diesel skrev:Om jag kapar tråden lite..200071 skrev:Först agnar man med bete, sedan klipper man till med fällan!Diesel skrev:Folk bara namedroppar
Känns overkill som fan på en squire men vafan.. mickarna förstörs inte om man skulle sätta dem på en bättre kropp sen
Hör av dig här eller på PM.
- Diesel
- Medlem++
Jag tycker den känns bra, skulle kanske bara ha fått sig en justering av någon som är vassare än jag. Fördelen med den är att den är väldigt lätt, skiljer mycke mellan squiern och min fender reissue tycker jag (har aldrig vägt)200071 skrev:Är Squiern ett hyfsat ex kan det vara en sån sak som mickarna som gör att det blir precis det du vill ha. Och som du säger själv, det är ju bara att flytta dem om det är så.Diesel skrev:Då ska jag bara få iväg 4x10" och jag gissar det kan bli att skjuta till någon krona. Så kanske jag får höra av mig med en luddig beskrivning200071 skrev:Se där! Napp direkt.Diesel skrev:Om jag kapar tråden lite..200071 skrev:Först agnar man med bete, sedan klipper man till med fällan!Diesel skrev:Folk bara namedroppar
Hör av dig här eller på PM.
- 200071
- Hedersmedlem
Jag förbarmade mig över en Pravey Millenium BXP (MII) som var förhållandevis trevlig för sitt pris. Looken är modern men soundet vintage. (Passiv) Med ovanligt låg output.GrafZeppelin skrev:Låter konstigt att det skulle vara onormalt låg output i en Peaveybas, jag sätter nog också nån krona på att det helt enkelt är vajsing på basen.
Sen något som vi ofta diskuterat här, att stockmickar oftast är bra men att de försämras av en billig preamp.
- Lassebasse
- Medlem
Det är Peavey:s VLF-mickar. Vetifasen vad det är men dom får bra omdöme. Ska ta o lämna in för en elektronikomgång. Eller skruva själv:)GrafZeppelin skrev:Låter konstigt att det skulle vara onormalt låg output i en Peaveybas, jag sätter nog också nån krona på att det helt enkelt är vajsing på basen.
Sen något som vi ofta diskuterat här, att stockmickar oftast är bra men att de försämras av en billig preamp.
- Lassebasse
- Medlem
BXP:n är ju gjord i Asien eller nåt. Låga löner, låg output. Jag kör USA vettö:) Joråsatteh...200071 skrev:Jag förbarmade mig över en Pravey Millenium BXP (MII) som var förhållandevis trevlig för sitt pris. Looken är modern men soundet vintage. (Passiv) Med ovanligt låg output.GrafZeppelin skrev:Låter konstigt att det skulle vara onormalt låg output i en Peaveybas, jag sätter nog också nån krona på att det helt enkelt är vajsing på basen.
- Boom
- VIP medlem
+1.GrafZeppelin skrev:Låter konstigt att det skulle vara onormalt låg output i en Peaveybas, jag sätter nog också nån krona på att det helt enkelt är vajsing på basen.
Min Peavey Millennium har väldigt hög output och låter dessutom väldigt bra. Byt inte innan du är helt säker på om det är något fel.
- Lassebasse
- Medlem
Gött, mm-micken låter bra men så fort jag går över på j-micken blir det väldigt lågt...iofs en helt annan mick...men ändå!Boom skrev:+1.GrafZeppelin skrev:Låter konstigt att det skulle vara onormalt låg output i en Peaveybas, jag sätter nog också nån krona på att det helt enkelt är vajsing på basen.
Min Peavey Millennium har väldigt hög output och låter dessutom väldigt bra. Byt inte innan du är helt säker på om det är något fel.
- 200071
- Hedersmedlem
Jo, jag skrev ju det ju (MII) = Made In Indonesia.Lassebasse skrev:BXP:n är ju gjord i Asien eller nåt. Låga löner, låg output. Jag kör USA vettö:) Joråsatteh...200071 skrev:Jag förbarmade mig över en Pravey Millenium BXP (MII) som var förhållandevis trevlig för sitt pris. Looken är modern men soundet vintage. (Passiv) Med ovanligt låg output.GrafZeppelin skrev:Låter konstigt att det skulle vara onormalt låg output i en Peaveybas, jag sätter nog också nån krona på att det helt enkelt är vajsing på basen.

Sen ska till basens försvar sägas att den är skön att spela på och mickarna ger ett positivt vintageaktigt ljud så jag upplever inte den förhållandevis låga outputen som något direkt negativt. Använder ju ändå en förstärkare....