Hej allesammans! Är ny på forumet efter att bara nöja mig med tjuvläsning titt som tätt. Jag har spelat i 8 månader och fick för några dagar sedan hem min andra bas från Thomann. Har koll på en hel del men det fattas oerhört mycket när det gäller det tekniska.
Basen är en Ibanez SR600. Av all info jag fått så ska mickarna vara passiva. men när basen väl var i mina händer så hittade jag ändå en lucka för batteri. Undrar nu vad batteriet gör? Är mickarna i sig aktiva eller är det till elektroniken i övrigt? Eller passiva mickar med aktiv elektronik?
Vore snällt om någon kunde reda ut detta åt mig
Är det något speciellt jag ska tänka på ur säkerhetsaspekt/spelmässigt eftersom batterier i basen är något helt nytt för mig.
Duke skrev:Eller passiva mickar med aktiv elektronik?
Så är det!
Inte så mycket du behöver tänka på, annat än att du bör dra ut kabeln mellan speltillfällena. Annars dras det ström från batteriet i onödan. Är man noga med det så kan batteriet hålla i flera år.
Basen har 3-bands EQ. Det kan du inte få utan batteri. Eller nja, någon bra och effektiv EQ får du inte utan batteri.
Av specarna att döma så är det där en bas med (tysta) humbuckermikar och aktiv elektronik. Den kommer alltså vara tyst och fin, vilket är viktigt om du ska spela hårt distad musik på den, t ex någon form av metal. En del instrument låter som vattenfall när man inte lirar. Det lär inte din göra.
Batterinojan är ganska utbredd här på Pratabas. Jag har haft batteri i alla mina basar, spelar i stort sett varje dag och har aldrig varit med om att batteriet lägger av när jag behöver det.
I mitt tycke är det ett värre problem om det brummar och låter skit och apa om basen när man inte spelar på den. Din bas lär vara ganska tyst och jag hoppas du blir nöjd med den.
Det är för övrigt inte konstigare att ha ett extra batteri i fodralet än att ha en näve extra plektrum. De ska bytas sådär en gång per år eller så.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Okey! Tack ska ni ha för hjälpen. Har inte hunnit lira den på riktigt ännu (På riktigt vill säga på rep med fet volym) men måste säga att jag är sjukt nöjd såhär långt! Ett mycket bra komplement till min Squire Pbas.