Vad spelar kondingens innandöme för roll ljudmässigt?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Vad spelar kondingens innandöme för roll ljudmässigt?

Inlägg av Mungi »

Kan någon säga med 100% vetenskaplig objektivitet om det spelar någon roll ljudmässigt om man använder en konding med papper och olja (typ Jensen, rysk konding, Vitamin Q, osv) eller en vanlig billigare polypropylen konding typ Orange Drop, eller en ännu billigare polypropylen konding från ELFA. Eller en riktigt billig keramisk konding.

Självklart är det skillnad på en 0.047 och en 0.022 uF men jag undrar över typen av konding. Letar man på nätet hittar man massor med konstiga omdömen som inte gör en klokare alls.

PIO (Paper in Oil) ska vara med "vintage", mer "squishy", mer "warm"

Orange Drops ska vara mer "hifi", mer "bright", mer "high end"

Keramiska ska vara billigare och mycket sämre (med väldigt vanliga)

Andra säger att det inte blir någon skillnad alls i en bas (annat än tunnare plånbok med PIO)

Jag har inte en susning om vad "squishy" betyder, än mindre hur det låter. :hmm:

Kanske skulle nämna också att jag ska kondingarna till ett par DarkStar-mickar.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Oftast diskuteras det här i samband med rörförstärkare, inte kondingen i basen. Jag har svårt att tro att det har nån större betydelse vilken typ man använder till tonkontrollen i basen

http://www.about-guitar-amps.com/capacitors.html
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är nog mest ormolja " Paper in Snakeoil"
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Fernan skrev:Oftast diskuteras det här i samband med rörförstärkare, inte kondingen i basen. Jag har svårt att tro att det har nån större betydelse vilken typ man använder till tonkontrollen i basen

Det finns mängder med trådar om kondingens betydelse för ljudet på basen, men ju mer jag läst desto mer har jag börjat tro att det mest är en placebo-effekt när man hävdar att man kan höra skillnad på en OIP och en polypropylenkonding i basen (till skillnad från förstärkaren). Men jag vore väl en idiot om jag inte stämde av med den samlade expertisen på det här eminenta forumet!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Vad spelar det för roll när tonkontrollen ändå ska stå på fullt jämt? :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

TDHP skrev:Vad spelar det för roll när tonkontrollen ändå ska stå på fullt jämt? :wink:
Håller med, i princip, men när det gäller DarkStar-mickar behövs det lite tygling för dom är så %#¤#% HETA att man knappt kan snudda vid dom.

~ Grace Slick
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Vill se en blindtest innan jag tror på skillnader hörbara för mänskliga öron...
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Mungi skrev:
Fernan skrev:Oftast diskuteras det här i samband med rörförstärkare, inte kondingen i basen. Jag har svårt att tro att det har nån större betydelse vilken typ man använder till tonkontrollen i basen

Det finns mängder med trådar om kondingens betydelse för ljudet på basen, men ju mer jag läst desto mer har jag börjat tro att det mest är en placebo-effekt när man hävdar att man kan höra skillnad på en OIP och en polypropylenkonding i basen (till skillnad från förstärkaren). Men jag vore väl en idiot om jag inte stämde av med den samlade expertisen på det här eminenta forumet!
+1 håller med dej, fullständigt :tummenupp:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem

....kul om du...

Inlägg av Albrecht »

...meddelar resultatet av din undersökning. skall jag vara så tror jag (efter 40års basspelande på lika många basar...) att det viktigaste för ljudet är - i nedstigande led: 1; fingrar/plektrum/anslag, 2; slipade eller oslipade strängar, ..."7"; fender eller gibson pickups/system...."25"; rör eller transistorförstärkare..."100" resten...= skall man fokusera på sitt ljud så börja med No 1; 90% av ljudet kommer därifrån...enl min mening! resten är ju bara roligt... att götta sig i.
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Mungi skrev:

Kapacitans-värdet på kondingen oavsett typ spelar däremot en hörbar roll naturligtvis..
Skriv svar