Jack Casady

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Jack Casady

Inlägg av SUBurban »

Stavade jag rätt nu? Nå...

Har du någon koll på vad det är för mik och transformator på dessa? Jag vet att det är en SBS humbucker med "mediumimpedans", jag tror den är seriekopplad internt, som kopplas genom en transformator ut. Och att ljudet är förträffligt.
Men i egenskap av tekniker och teoretiker dessutom funderar jag mycket på hur den elektriska balansen i kretsen ser ut...

Alltså:
Vet du, eller kan du mäta upp, resistansen i en Jack Casady-mik och berätta för mig?
Samma för ingående resp utgåend spole på transformatorn?

Det är inte lite att be om att mäta upp dem, en hel del monteringsknölande - men frågan är väl fortfarande fri...?
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Oj, vad jag också skulle vilja veta detta (även om jag nog inte skulle förstå mycket av svaret :hmm: )
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Tror jag hittat nåt som kan vara intressant för dig - ett kopplingsschema för micken på JC-basen.

Hade man varit lite tidigare ute hade man kunnat köpa micken också. Skit också! :sad2:

FS: SOLD!! Jack Casady ( Cassidy ) Epiphone Bass Pickup, Wiring Diagram and Tailpiece
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Nu hittade jag nåt annat som kan intressera dig. Det verkar som JCB-1 mickarna i JC-basen även används i Epiphone Les Paul Signature gitarren. Om dom inte har gjort några ändringar på mickarna alls så är det följande som gäller:

Magnet: Alnico VII
D.C. Resistance: 23.0ohm
Induction@1KHz: 24.87mH

Tydligen är dom kopplade via en "unik" transformator. Du kan hitta mer info HÄR

UPPDATERING: Det stämmer att det är D.C. Resistance: 23.0ohm, Induction@1KHz: 24.87mH. Det står i Epiphones katalog (sid 7, kolla även HÄR). Ibland är det inte svårare än så! :wink:

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

resistans 23 Ohm - inte kOhm!
induktans 25mH - inte H!

det är inte mycket koppar på den!

Tack för info och länkar

En fråga finns kvar:
Jag tror jag har fattat hur UT-sidan på variGain-transformatorn är virad (50,250,500 Ohm), men hur ser det ut på IN-sidan?
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

En fråga finns kvar:
Jag tror jag har fattat hur UT-sidan på variGain-transformatorn är virad (50,250,500 Ohm), men hur ser det ut på IN-sidan?
Jag vet tyvärr varken UT eller IN. Fattar inte mycket om sånt här, men jag vet att Casadybasen låter helt unikt bra.

Enligt Gibson kan alla delar beställas från auktoriserade Gibson-återförsäljare. Jag slängde iväg ett mejl till Musikbörsen och till tysken för att kolla pris. (Om du planerar att bygga nåt sånt här kan jag kanske köpa av dig istället, till rätt pris).

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Mungi skrev:
En fråga finns kvar:
Jag vet tyvärr varken UT eller IN. Fattar inte mycket om sånt här, men jag vet att Casadybasen låter helt unikt bra.

Enligt Gibson kan alla delar beställas från auktoriserade Gibson-återförsäljare. Jag slängde iväg ett mejl till Musikbörsen och till tysken för att kolla pris. (Om du planerar att bygga nåt sånt här kan jag kanske köpa av dig istället, till rätt pris).
ha! nu var du rolig! :lol:

ska nog ta och kolla med gibson...eller så...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

SUBurban skrev:resistans 23 Ohm - inte kOhm!
induktans 25mH - inte H!

Tack för info och länkar

En fråga finns kvar:
Kollar man på schemat så har transformatorn en fast lindning UT (dvs till förstärkaren). Det är INGÅNGEN till transformatorn - från micken - man ställer om mellan 50,250, 500 ohm. Jag fattar faktiskt inte riktigt vad poängen är så jag kan inte utveckla resonemanget. Men så är det ritat i alla fall.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

inber skrev:
SUBurban skrev:resistans 23 Ohm - inte kOhm!
induktans 25mH - inte H!

Tack för info och länkar

En fråga finns kvar:
Kollar man på schemat så har transformatorn en fast lindning UT (dvs till förstärkaren). Det är INGÅNGEN till transformatorn - från micken - man ställer om mellan 50,250, 500 ohm. Jag fattar faktiskt inte riktigt vad poängen är så jag kan inte utveckla resonemanget. Men så är det ritat i alla fall.
Ja det har du rätt i....hur funkar det??
Blir inte det en nedväxling av en redan låg utsignal? Jag har för mig, utan att vara pro och utan att kolla först, att utväxlingen i en transformator är "antal varv ut delat med antal varv in". Vilket skulle vara samma som Rut/Rin... Och om då Rut<Rin...
Eller kan det vara ritningstekniskt? Så att Rut alltid är rätt mycket mer än Rin, dvs <<500 Ohm? Var det så att det är fördelaktigt att skicka hög-Z-signaler för att kabelns egenskaper inte ska spela så stor roll? I så fall...

Nu blev allt gubben nyfiken... :oops: :headscratch: :plaga:
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Mungi skrev:Enligt Gibson kan alla delar beställas från auktoriserade Gibson-återförsäljare. Jag slängde iväg ett mejl till Musikbörsen och till tysken för att kolla pris. (Om du planerar att bygga nåt sånt här kan jag kanske köpa av dig istället, till rätt pris).
Tydligen vill Luthman (Gibsons distributör i Sverige) inte hantera specialbeställningar. Thomann kunde heller inte leverera en Casady-pickup, så distributören i Tyskland är väl som den svenska. Nu har jag slängt iväg några mejl till England....

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Om det nu är samma mick som i Epiphone Les Paul Signature-gitarren så kan det här kanske vara av intresse:

http://picasaweb.google.com/e515062c/El ... 3197822242

~ Grace Slick
Skriv svar