Chi-sonics

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Chi-sonics

Inlägg av Mungi »

Jag har skaffat fram lite info om Chi-sonics som jag tänkte dela med mig av.

Chi-sonics skapdes som ett alternativ till DarkStar-mickar. Den stora skillnaden är att Chi-Sonics har Neodymium till skillnad från Darkstar som har Alnicos. Eftersom Neodymium är starkare kunde man använda mindre magneter och göra en humbucker-variant.

De finns i tre varianter - stora single-coils, smalare single-coils (kallas J-sonics) och som humbuckers med coil-tap. Humbuckervarianten har lite mer botten än single-coil.

Chi-sonics tillverkas av Hanson Pickups för Lakland. Jag mejlat lite med Bo Pirruccello på Hanson Pickups - en väldigt trevlig kille. Han menade att tack vare de starkare Neodymium-magneterna har CS en mer väldefinierad ton än DarkStar. När de skulle bygga HB-versionen fick de problem för magneterna var så kraftiga att de dämpade strängarna. Därför fick de göra lite eftergifter, varför en CS humbucker i single-coil-läge inte låter lika fylligt som en vanlig singel-coil CS. Är man ute efter ett Darkstar-ljud ska man därför välja ChiSonics som single-coil, inte humbuckers.

Som humbuckers tycker jag Chisonics verkar låta lite som Duesenbergs humbuckers som dom har på deras Starplayer - ganska bra punch, kanske påminner lite som DiMarzio Model One också (Men det baserar jag bara på ljudklipp jag hört på nätet så det kan ju vara fel)

Hanson Pickups gör även gitarrer som jag tycker är bland de snyggaste jag sett.Låter bra gör dom också. Bo Pirruccello berättade att dom nu håller på att ta fram deras första bas - en kortskallig hollowbody med Chisonics single-coils. Deras gitarrer är inte faligt dyra så det borde väl inte basen bli heller. Det kan bli något som kan trigga igång en rejäl GAS skulle jag tippa.

Här man intresserad av att köpa Chisonics kan man beställa direkt från Hanson Pickups. De finns inte nätbutiken på Hanson Pickups hemsida men jag fick priserna av Bo Pirruccello (dec 2010). Vill man beställa är det bara att mejla dom:

CS4 single coil set - $230
CS4 humbucker set - $300
CS5 single coil set - $250
CS5 humbucker set - $330

Frakt till Sverige är runt $30.
Senast redigerad av Mungi den mån 04 apr 2011, 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

BRA tråd och väldigt väl skrivet. KUL att läsa. Bra gjort. Stort tack. :tummenupp:

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

JanTheWhite skrev:BRA tråd och väldigt väl skrivet. KUL att läsa. Bra gjort. Stort tack. :tummenupp:

MVH//Jan
:hug:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Juste, tack!

Du råkade inte fråga om Hanson gör någon single coil-modell som är lika stor som en Dark Star-mik? Jag har haft planer på att mejla och fråga själv, eftersom jag funderar på att byta mikar i min Starfire, och om de gör någon modell som passar utan att man behöver modifiera sin bas, så skulle det ju kunna vara en kandidat.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:Juste, tack!

Du råkade inte fråga om Hanson gör någon single coil-modell som är lika stor som en Dark Star-mik? Jag har haft planer på att mejla och fråga själv, eftersom jag funderar på att byta mikar i min Starfire, och om de gör någon modell som passar utan att man behöver modifiera sin bas, så skulle det ju kunna vara en kandidat.
Jag slängde iväg ett mejl för att fråga om det. Tror det är riktigt bra kandidat. Är själv sugen på att beställa ett par CS single coil till ett byggprojekt.

Säljer du dina DS om du byter mot CS så vill jag ha första tjing!!!

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Jag slängde iväg ett mejl för att fråga om det. Tror det är riktigt bra kandidat. Är själv sugen på att beställa ett par CS single coil till ett byggprojekt.
Fint, berätta gärna vad svaret är!
Mungi skrev:Säljer du dina DS om du byter mot CS så vill jag ha första tjing!!!
Det hade du gärna fått, om jag bara haft Dark Star-mikar i min Starfire. Jag har inte modifierat den på något sätt. Ännu, iallafall. :)
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Mungi skrev:Jag slängde iväg ett mejl för att fråga om det. Tror det är riktigt bra kandidat. Är själv sugen på att beställa ett par CS single coil till ett byggprojekt.
Det ska jag göra.
peter_s skrev:
Mungi skrev:Säljer du dina DS om du byter mot CS så vill jag ha första tjing!!!
Det hade du gärna fått, om jag bara haft Dark Star-mikar i min Starfire. Jag har inte modifierat den på något sätt. Ännu, iallafall. :)
Borde ju fattat det.

Läste på nån tråd i cyberrymden om en kille som köpte 9 set CS och fick hyfsad rabatt, och blev lovad samma rabatterade pris på framtida köp. Vi borde alltså gå ihop ett gäng.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Läste på nån tråd i cyberrymden om en kille som köpte 9 set CS och fick hyfsad rabatt, och blev lovad samma rabatterade pris på framtida köp. Vi borde alltså gå ihop ett gäng.
Ja, eller så köper du Chi-Sonics till din Starfire, och säljer ditt då överflödiga Dark Star-set till mig... :idea: ;)
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Mungi skrev:Läste på nån tråd i cyberrymden om en kille som köpte 9 set CS och fick hyfsad rabatt, och blev lovad samma rabatterade pris på framtida köp. Vi borde alltså gå ihop ett gäng.
Ja, eller så köper du Chi-Sonics till din Starfire, och säljer ditt då överflödiga Dark Star-set till mig... :idea: ;)
JÄTTEBRA IDÉ!!!

Eller, nej förresten, det var nog inte så en så bra idé.... Jag blir nog tyvärr tvungen att ha både Chi-sonics och DarkStar. Annars kan jag ju inte jämföra dom ordentligt. Överflödiga Dark Star-set tror jag inte existerar.

Men det var bra i teorin!

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Överflödiga Dark Star-set tror jag inte existerar.
Nej, det tror inte jag heller. :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Re: Chi-sonics

Inlägg av Danne »

Mycket bra informativ tråd!
Mungi skrev: Chi-sonics tillverkas av Hanson Pickups för Lakland.
Kan ju även tillägga att Hanson t.o.m äger Lakland sedan en tid:

http://www.musicgearreview.com/article- ... /3273.html
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Re: Chi-sonics

Inlägg av Mungi »

Danne skrev:Mycket bra informativ tråd!
Mungi skrev: Chi-sonics tillverkas av Hanson Pickups för Lakland.
Kan ju även tillägga att Hanson t.o.m äger Lakland sedan en tid:

http://www.musicgearreview.com/article- ... /3273.html
Det visste peter_s men inte jag. Blev väldigt förvånad också eftersom jag trodde det låg närmare till hands att Lakland köpte Hanson. Hur som helst verkar det vara två bolag som värdesätter kvalitet. Det kan bara bli bra.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Tänkte på en annan sak. Vad jag vet så var den första moddningen som Casady och gänget gjorde på den första Guild Starfire att han slängde in mer magnet i Hagström bisonic-pupparna. Om den största skillnaden mellan Darkstar och Chisonic är att Chisonic har starkare Neodymium-magneter, borde det då inte innebära att Chisonic faktiskt kanske låter mer som Jack Casadys Yggdrasil och pre-Alembic-basarna gjorde, än vad dagens Darkstar-mickar gör? Alltså, mer som Casady låter på Crown of Creation och Bless Its Pointed...?

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Born to be....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T2Eg9LIeVKk[/youtube]

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Bo har precis svarat. Chisonics single coil är exakt 102.1 x 48.8 mm. Det är dom stora pupparna, inte dom till jazzbas (som dom kallar j-sonics).

Det betyder tyvärr att de inte går att droppa i en Dearmond Starfire. Dom har väl inte tänkt på att anpassa storleken till befintliga mickar eftersom de har har tagit fram den till Laklandbasarna och inte som moddningsmick.

Sälj din Dearmond och köpa den nya Hanson hollowbody shortscale med Chisonics när den kommer ut. Om den håller samma prisklass som Hansons gitarrer borde den gå på runt 5-600 dollar.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Det betyder tyvärr att de inte går att droppa i en Dearmond Starfire. Dom har väl inte tänkt på att anpassa storleken till befintliga mickar eftersom de har har tagit fram den till Laklandbasarna och inte som moddningsmick.
Ja, troligen är det väl så. Fullt förståeligt, men samtidigt lite synd. Tack för svaret, i vilket fall som helst.
Mungi skrev:Sälj din Dearmond och köpa den nya Hanson hollowbody shortscale med Chisonics när den kommer ut. Om den håller samma prisklass som Hansons gitarrer borde den gå på runt 5-600 dollar.
Inte en chans! :) Min DeArmond stannar, men kanske kan det finnas utrymme för en bas till i arsenalen i framtiden...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Mungi skrev:Sälj din Dearmond och köpa den nya Hanson hollowbody shortscale med Chisonics när den kommer ut. Om den håller samma prisklass som Hansons gitarrer borde den gå på runt 5-600 dollar.
Inte en chans! :) Min DeArmond stannar, men kanske kan det finnas utrymme för en bas till i arsenalen i framtiden...
Du är en hjälte och en förebild, du visar prov på en oklanderlig moralisk resning :clappy:

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:
peter_s skrev:
Du är en hjälte och en förebild, du visar prov på en oklanderlig moralisk resning :clappy:
...eller så har jag bara visat prov på att jag är en obotlig hamster. ;)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

peter_s skrev:
Mungi skrev:
peter_s skrev:
...eller så har jag bara visat prov på att jag är en obotlig hamster. ;)
Nu ska ni inte bråka pojkar. Ni har säkert rätt bägge två.

Du är såklart en hamster-hjälte...:tummenupp:

Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

fieldflower skrev:Nu ska ni inte bråka pojkar. Ni har säkert rätt bägge två.

Du är såklart en hamster-hjälte...:tummenupp:

Bild
:tummenupp:
Skriv svar