Nedrans, onödig aguilar-preamp...

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Nedrans, onödig aguilar-preamp...

Inlägg av GNUlars »

Var mäkta stolt över att jag lyckats klämma in en Aguilar OBP-1 preamp i min -78 Jazzbas. Behövde bara fräsa lite djupare för två batterier i botten på kontrollutrymmet och slipa av en millimeter på varje sida av preampen så gick preampen in mellan två potentiometrar, då kloss mot batterierna i botten. Kontrollerna är från strängarna och nedåt: Bas med push/pull bypass, diskant och slutligen balans mellan mikarna. Skönt att slippa volymratt, det var ändå 20 år sedan jag använde en sådan på basen.
Nåväl, när jag glad i hågen testade och vred, provade med och utan preamp så kommer jag slutligen fram till att det låter bäst utan preamp. Basratten på G-K förstärkaren jag använde vid testet lät bättre än preampens baskontroll och diskant är det tillräckligt ändå (lönnhals och askkropp..)
Nu orkar jag nog inte ta ut preampen igen, den kanske kan komma till användning någon gång. Lite snöpligt är det i alla fall...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Ska man laga det som inte är trasigt????
Närå, det är ju kul att testa och nu vet du ju!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Visst, det borde jag kunnat räkna ut...
Det blir nog inga fler preamps i mina basar. Man kunde ju bygga in den i en pedal så kan man ta den till vilken bas man vill om andan skulle falla på...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

GNUlars skrev:Visst, det borde jag kunnat räkna ut...
Det blir nog inga fler preamps i mina basar. Man kunde ju bygga in den i en pedal så kan man ta den till vilken bas man vill om andan skulle falla på...
Lars
Ja, varför inte. Kör du med stereo jack och kabel kan du ju fortfarande använda dig av samma setup på rattarna...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Som passivist blir man ju lite stolt... :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar