Olika volym på hals- och stallmick

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Fillioni
Nykomling

Olika volym på hals- och stallmick

Inlägg av Fillioni »

Hej, har en fender jazzbas -77 och har ett problem med olika volymer från varje mick. Stallmicken är ganska mycket högre i volym än halsmicken, så pass mycket att jag måste höja förstärkaren för att få samma.
Jag har försökt att skruva ner stallmicken så långt det går och höja halsmicken lite (dock inte så nära att det är risk att någon sträng kommer åt själva micken), men inte fått mycket resultat. Jag har fått tips om att ta bort fjädrarna under stallmicken för att få den lägre. Är det en bra lösning eller är mickarnas höjd inte problemet? Förslag?
Ibanez BTB405QM
Fender Jazz Bass
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Har du haft basen sen ny? Eller kan nån tidigare ägare i lönndom bytt stallmicken mot nåt fetare med högre output?
Du kanske kan se om mickarna är kinesiskt lika eller ej.
Fillioni
Nykomling

Inlägg av Fillioni »

Nej, inhandlad ganska nyligen och förra ägaren påstår att mickarna är original. För mig är dem väldigt lika. Något annat tips?
Ibanez BTB405QM
Fender Jazz Bass
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Låter skumt. Oftast brukar väl halsmicken ha högre volym än stallmicken (jag antar pga att strängrörelsen är större där).
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Fillioni skrev:Nej, inhandlad ganska nyligen och förra ägaren påstår att mickarna är original. För mig är dem väldigt lika. Något annat tips?
Justera ner stallmicken och/eller justera upp halsmicken för att få jämnare volym.
Annars får du skruva bort mickarna och fotografera dem så kan säkert flera här avgöra om de är original eller inte.
Fillioni
Nykomling

Inlägg av Fillioni »

Okej, tack, jag testar att justera lite extra.
Ibanez BTB405QM
Fender Jazz Bass
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

borde inte halsmicken kunna fått lägre output med åren?
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Något är skumt. Om du inte själv kan, be någon annan mäta resistansen på pickuperna. En kabel per pickup måste lödas loss. Publicera värdena här för vidare diagnos.

Det behöver inte vara fel på pickupen, det kan lika gärna vara fel på t ex potentiometern.
Fillioni
Nykomling

Inlägg av Fillioni »

macahan skrev:borde inte halsmicken kunna fått lägre output med åren?
Det har jag ingen aning om, men det känns väl konstigt att det är så himla ojämnt.
bassplayer skrev:Något är skumt. Om du inte själv kan, be någon annan mäta resistansen på pickuperna. En kabel per pickup måste lödas loss. Publicera värdena här för vidare diagnos.

Det behöver inte vara fel på pickupen, det kan lika gärna vara fel på t ex potentiometern.
Tack, jag ska kolla om någon kan kolla det, så skriver jag värdena.

Har också kikat under potarna och kablarna och lödning verkar vara lite funky. Finns det kopplingsschemat så man kan stämma av sådant? Eller kan det ens påverka?
Ibanez BTB405QM
Fender Jazz Bass
Användarvisningsbild
Magic
Medlem

Inlägg av Magic »

Ett problem som ibland uppstår på gamla Jazzbasar är att elektroniken bara är jordade mekaniskt mot kontrollplattan och att detta ibland glappar lite vilket kan medföra signalbortfall! Löda jord mellan pottarna för säkerhets skull.

Bild
Fillioni
Nykomling

Inlägg av Fillioni »

Okej det ska jag testa. Tack för schemat.

Edit: En grej jag ser nu direkt är att det går bara en kabel från telejacket. hmm...
Ibanez BTB405QM
Fender Jazz Bass
Skriv svar