Fem väg switch

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Fem väg switch

Inlägg av ennam »

kan man koppla en 5 vägs swtch (sånna som sitter på strator typ) så man får stereo ut ungefär som ric-o-sound?
Användarvisningsbild
Axel
Medlem

Inlägg av Axel »

Det går säkert med en sådan här: http://www.stewmac.com/shop/Electronics ... witch.html
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Stereo ut har inget med omkopplaren att göra. Inte i min värld i alla fall.

Anledningen till att en strata har en femvägsomkopplare är att den har tre mickar. Det vanligaste är att tre lägen är varje mik separat och de sista två lägena däremellan är parallellkoppling av två av dem.

Om du vill ha stereo ut är det bara att koppla varje mik till sin egen utgång. Du behöver inte ens ha någon omkopplare.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Inlägg av Håcke »

Men oj vad trevligt det skulle vara att ha en sån switch!

Om man skulle ha en humbucker stallmick som man skulle
kunna köra singlecoil eller som vanligt och sen ha halsmicken
som den tredje och ha nåt ägg-ljuds-läge däremellan.

Är det nån som testat?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Inlägg av ennam »

inber skrev:Stereo ut har inget med omkopplaren att göra. Inte i min värld i alla fall.

Anledningen till att en strata har en femvägsomkopplare är att den har tre mickar. Det vanligaste är att tre lägen är varje mik separat och de sista två lägena däremellan är parallellkoppling av två av dem.

Om du vill ha stereo ut är det bara att koppla varje mik till sin egen utgång. Du behöver inte ens ha någon omkopplare.
den stereo du mena vill inte jag ha jag vill ha så jag kan både kan ha stereo och vanlig mono
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

ennam skrev:
inber skrev:Stereo ut har inget med omkopplaren att göra. Inte i min värld i alla fall.

den stereo du mena vill inte jag ha jag vill ha så jag kan både kan ha stereo och vanlig mono
Det finns bara en sorts stereo, nämligen stereo, ok?

Det du beskriver går att fixa. Det behövs en omkopplare, ett stereo jack (TRS) och en specialkabel (TRS till 2xTS, Rickstuket).

Varför ska det vara en 5-lägesswitch? Det behövs bara en 2-lägesswitch som kopplar om mellan stereo och mono. I läge stereo går pickup 1 till T och pickup 2 till R. I läge mono går pickup 1 och 2 till T och R alternativt bara till T (då läggs jord istället till R).

Idén är lite... ovanlig. Det bästa är att kopiera Rickdesignen med sina två jack. Det finns en tanke bakom den enär det finns ett monoläge som följer vanlig standard.
Skriv svar