Tips på bra trådlöst system? Någon som har provat JTS?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
pulvver
Medlem

Tips på bra trådlöst system? Någon som har provat JTS?

Inlägg av pulvver »

YO.. jag lirar en hel del live i ett pop/rockband och i ett melodic death band.
Jag står verkligen inte still på scenen utan är oftast lite överallt vilket inebär en massa sladtrassel...

Är helt inne på att köpa ett trådlöst system (som gärna sitter kvarXP) men har inte provat så många. Min budget är precis som de flesta studenter rätt åtdragen så jag blev rekomenderad JTS av en försäljare. är det något som är värt eller finns det annat. Har tidigare prövat Sennheisers Freeportsystem men jag råkade på en amssa frekvenskrockar på dom flesta kanalerna:/....

Någon Erfaren som kan spotta ur sig lite tips?

// tack på förhand
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Tips på bra trådlöst system? Någon som har provat JTS?

Inlägg av Jan Hellman »

pulvver skrev:YO.. jag lirar en hel del live i ett pop/rockband och i ett melodic death band.
Jag står verkligen inte still på scenen utan är oftast lite överallt vilket inebär en massa sladtrassel...

Är helt inne på att köpa ett trådlöst system (som gärna sitter kvarXP) men har inte provat så många. Min budget är precis som de flesta studenter rätt åtdragen så jag blev rekomenderad JTS av en försäljare. är det något som är värt eller finns det annat. Har tidigare prövat Sennheisers Freeportsystem men jag råkade på en amssa frekvenskrockar på dom flesta kanalerna:/....

Någon Erfaren som kan spotta ur sig lite tips?

// tack på förhand
Du kan läsa lite här om vad som gäller nu för tiden vad det gäller frekvenser, kanalplaner och annat efter att 800-bandet nyligen såldes till högstbjudande:

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=887270#887270

I övrigt skulle jag nog personligen kolla på Line6 trådlösa system eller Sennheiser Freeport. Sennheiser har hållit på väldigt länge med trådlösa system. Det ÄR svårare att hitta kanaler som inte krockar nu för tiden så ett system med så många valbara kanaler som möjligt är inte fel. Det beror också på var man ska använda systemet och det som funkar i en stad behöver nödvändigtvis inte funka i en annan stad då tv och annat ligger på olika frekvenser i olika delar av landet.

//J
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem

Inlägg av Urban Guerilla »

http://braceaudio.com/ Det är ett ganska nytt märke i Sverige. Funkar som line 6 fast mycket billigare. Har testat dom en del och dom låter faktiskt väldigt bra funkar även till 5-strängat. Vilket annars brukar vara ett problem när man har billigare system.

Svenskt pris 1695:-, Ganska fula men går bra att ha på pedalbord också.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Vem säljer brace i Sverige?
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

SUBurban skrev:Vem säljer brace i Sverige?
Kan ha fel men jag är hyffsat säker på att det inte finns någon svensk agentur. Thomann säljer dom dock.
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem

Inlägg av Bassjov »

JanTheWhite skrev:
Kan ha fel men jag är hyffsat säker på att det inte finns någon svensk agentur. Thomann säljer dom dock.
Östmans Musik i örnsköldsvik säljer dom, var där och testade förra veckan.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Jag har ett par såna här till salu:
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?i ... tno=248445
Om du vill testa så får du gärna låna ett, helt utan krav på ev köp.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Jag har ett Line6 G30-system som jag är otroligt nöjd med! Bästa trådlösa jag har provat, och bra pris oxå tycker jag. Värt att kolla upp!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

engson skrev:Jag har ett par såna här till salu:
Pris?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag försökte beställa ett Line6 G30 förra veckan, men det gick inte så bra. Musikbörsen får inte beställa hem dem, för att det tydligen är något snack om att det inte får överföras ljud på det frekvensbandet eller vad det heter.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

engson skrev:Jag har ett par såna här till salu:
Jag har ett sånt, funkar utmärkt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Indigo skrev:Jag försökte beställa ett Line6 G30 förra veckan, men det gick inte så bra. Musikbörsen får inte beställa hem dem, för att det tydligen är något snack om att det inte får överföras ljud på det frekvensbandet eller vad det heter.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=897039#897039

Har med försäljningen av 800-bandet att göra.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

JanTheWhite skrev:
Indigo skrev:Jag försökte beställa ett Line6 G30 förra veckan, men det gick inte så bra. Musikbörsen får inte beställa hem dem, för att det tydligen är något snack om att det inte får överföras ljud på det frekvensbandet eller vad det heter.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=897039#897039

Har med försäljningen av 800-bandet att göra.
Men deras system ligger väl på 2,4 GHz, så det borde väl inte vara något problem? Eller?

Från luthman.se:
Fakta ang. lagar:
• 800-bandet är inte tillåtet att använda fr.o.m. 1 jan 2011
• 600-bandet får användas med licens. Licens omfattar dock endast bruk i Sverige.
• 2,4 GHz-bandet är tillåtet att använda utan licens internationellt.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Indigo skrev: Har med försäljningen av 800-bandet att göra.
Men deras system ligger väl på 2,4 GHz, så det borde väl inte vara något problem? Eller?

Från luthman.se:
Fakta ang. lagar:
• 600-bandet får användas med licens. Licens omfattar dock endast bruk i Sverige.
[/quote]

Precis. Den ligger på 2,4 GHz-bandet så det ska inte vara några problem. Verkar som om Börsens personal blivit felinformerade...om inte jag är det :wink:
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Aslan skrev:
Indigo skrev: Har med försäljningen av 800-bandet att göra.

Från luthman.se:
Fakta ang. lagar:
Precis. Den ligger på 2,4 GHz-bandet så det ska inte vara några problem. Verkar som om Börsens personal blivit felinformerade...om inte jag är det :wink:
Ligger det på 2,4 GHz (ISM)-bandet så ska det vara fritt att använda. Fel av mig tidigare. Glömde att Line6 inte ligger på 800-bandet. Tänkte mig inte för utan tog mest för givet att så var fallet om Musikbörsen säger att dom inte får sälja dom längre. Men det måste helt enkelt vara fel om det inte är några dagsfärska ändringar på G.

//J
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Bassjov skrev:
JanTheWhite skrev:
Östmans Musik i örnsköldsvik säljer dom, var där och testade förra veckan.
Testresultat??

Letat febrilt och småningom hittat att Fitz är generalagent och Jam säljer. Nu var jag väl duktig? Svara inte på det....
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag hade ett AKG proflexx som jag var sjukt nöjd med. Bytte till ett Line6 G30 för att få plats med mottagaren på pedalbordet. För det första drar Line6sändaren MYCKET mer ström än akgsändaren. För det andra har jag vid tre gig varit med om att sändaren har lossnat från axelbandet, vilket aldrig akgsändaren gjorde. Då står jag inte direkt stilla när jag spelar heller så det kanske inte är aktuellt.

Brace har jag inte provat men om Östmans säljer dem kan jag knata dit och testa.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Och just ja. JTS kör bägge mina gitarrister på och det har funkat bra för dem bägge två.
pulvver
Medlem

Inlägg av pulvver »

men ang dessa akg system:
kör inte dom bara på en frekvens?... innebär det att om det blir krock så har man ingen alternativ kanal att köra på? låter riskabelt eller?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

pulvver skrev:men ang dessa akg system:
kör inte dom bara på en frekvens?... innebär det att om det blir krock så har man ingen alternativ kanal att köra på? låter riskabelt eller?
Dom här billiga AKG som bla jag har finns i 4-5 olika frekvenser har jag för mig, så ska man köpa fler i bandet får man kolla så det inte blir samma!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

JTS är ett helt okej budgetval, använde ett sådant på ett trettiotal spelningar utan problem. Kändes betydligt gedignare än det AKG Bug-system som det ersatte. Nu har jag precis skaffat ett Line6 G50, har ganska höga förväntningar så vi får se om de infrias.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

TDHP skrev:
Dom här billiga AKG som bla jag har finns i 4-5 olika frekvenser har jag för mig, så ska man köpa fler i bandet får man kolla så det inte blir samma!
Det jag har, har 4 olika, som är färgkodade!! :)
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

TDHP skrev:
Det jag har, har 4 olika frekvenser, som är färgkodade!! :) Man kan alltså inte byta på den specifika burken.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag fick hem mitt nya Line6 G30 häromdagen, men jag fick reklamera det, batteriluckan på sändaren gick inte att stänga. Sändaren kändes överlag väldigt plastig. De har skickat iväg det och ett nytt kommer, men jag beslutade mig för att lägga till lite pengar och beställa ett G50 istället. Bör komma inom en vecka eller så.

Men jag hann testa G30 lite i alla fall, med hjälp av lite tejp över batteriluckan. Det lät mycket bra! Jag hörde i alla fall ingen skillnad när jag bytte till sladd.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Hellish skrev:Jag hade ett AKG proflexx som jag var sjukt nöjd med. Bytte till ett Line6 G30 för att få plats med mottagaren på pedalbordet. För det första drar Line6sändaren MYCKET mer ström än akgsändaren. För det andra har jag vid tre gig varit med om att sändaren har lossnat från axelbandet, vilket aldrig akgsändaren gjorde. Då står jag inte direkt stilla när jag spelar heller så det kanske inte är aktuellt.

Brace har jag inte provat men om Östmans säljer dem kan jag knata dit och testa.
Det beror inte på att du bara använt själva fastsättningsgrejen och inte kompletterat med gaffa? Jag kör alltid gaffa oavsett vilket system som används. Har iofs bara haft två sändarsystem men ni fattar vad jag menar.
Skriv svar