Vem har ombyggd el på std-bas?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Vem har ombyggd el på std-bas?

Inlägg av SUBurban »

En tanke som slog mig i helgen var att några har moddat elktroniken på sina fö standardbasar. Typ bytt funktion på nån ratt eller så (mikar brukar ju flyta fritt så det lämna rvi utanför denna tråd).

Har du en sån? Hur har du moddat? Funkar det som du tänkte?
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Tja, jag har byggt in serie/parallell switch på 3 basar: en Jazz, en P/J och en P + humbucker, och det funkar som förväntat. Switchen sitter i en push/pull pot som jag ersatt original volymkontroll med. En rätt enkel mod.
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Jag har länge kopplat bort tonpoten på mina basar för att jag inte använt dom och för att jag tycker det blir ett klarare ljud utan dom. Nu har jag sen ett bra tag använt en stellartone tonestyler och helt plötsligt har tonkontrollen blivit användbar för mig igen. Lättare att ändra röst på instrumentet. Jäkligt grymt. Sen har jag satt in en pushpullpot för serie/parallellswitcha mickarna och även det har sin funktion emellanåt.

Varför jag har gjort det beror nog till stor del på att det är kul att fixa med saker plus att jag med begränsad ekonomi får en större ljudpalett att leka med till en rimlig peng.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

Eftersom jag tycker att det är idiotiskt med volym/volym/ton på en jazzbas, så brukar jag ändra det till volym/balans/ton.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Min 70-talare har balans, volym med push pull för aktiv/passiv, stackad sista knob bas och diskant. (ja, i den ordningen)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Har moddat min jazzbas med en 3-stegad mickväljare, istället för VVT eller VBT. Switchen är roterande och har den sedvanliga jazz-potthatten på, så det ser ut precis som vanligt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

basmartin skrev:Har moddat min jazzbas med en 3-stegad mickväljare, istället för VVT eller VBT. Switchen är roterande och har den sedvanliga jazz-potthatten på, så det ser ut precis som vanligt.
Jag fuskade och köpte en färdigkopplad på ebay med roterande switch. Den har fem steg: solad halsmick, parallell, solad stallmick, serie, fasvänt. Fasvänt har man kanske ingen större nytta av, men resten är nice.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag har seriell/parallell-switch på min.. däremot är den gjort så att den är i seriellt läge i "normalläge" jämfört med parallellt som en vanlig jazzbas är kopplad.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Kör alltid VBT på mina Jazzar.
Tycker att det är bra mycket smidigare med en blend än två volymer.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Inavladbonnby
Medlem

Inlägg av Inavladbonnby »

Jag har inte hunnit än, men har bara en Killswitch på min blackbird nu, men ska slänga på ton/volym/volym som på de ordinarie T-birdsen :)
"Rock n´Roll Or The Gutter"
Skriv svar