Fel på min Epi Sidewinder-mick?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
kallsund
Medlem

Fel på min Epi Sidewinder-mick?

Inlägg av kallsund »

Halloj.

Köpte en uppsättning mickar/elektronik från en Epi EB-3 till ett kommande projekt.
Fick prylarna idag och mätte upp mickarna för att kolla att dom var ok.
Hmmm, Halspickupen ligger på 1.2 K.... :shock:
Är det som det ska tro?

mvh
Den evige novisen Kalle

Bild
Fender MB-5, Rusta P-bas, Westone Spectrum ST + ett gäng elguror
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Jo, tyvärr är det rätt. Jämfört med originalets c:a 30 kOhm är det en djeffla skillnad. Jag hade även en Burny-variant, som mätte under 1 kOhm.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Som sagt, 1,2 kOhm stämmer bra. Antar att de använder tjock tråd till lindningarna.
Användarvisningsbild
kallsund
Medlem

Inlägg av kallsund »

Danne skrev:Som sagt, 1,2 kOhm stämmer bra. Antar att de använder tjock tråd till lindningarna.
Tack grabbar, ja ja, då är det ju inte fel på han i alla fall, det var gött. Läste i nån annan tråd att det fanns en Artec som var mer åt "orginal-hållet" map resistansen. Har ni testat den? Har provat deras stratamickar och dom är väldigt prisvärda. Välbyggda grejor.

mvh
Kalle
Användarvisningsbild
kallsund
Medlem

Inlägg av kallsund »

Lestrange skrev:Jo, tyvärr är det rätt. Jämfört med originalets c:a 30 kOhm är det en djeffla skillnad. Jag hade även en Burny-variant, som mätte under 1 kOhm.
Hur skiljer dom sig åt ljudmässigt tycker du?
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

kallsund skrev:
Lestrange skrev:Jo, tyvärr är det rätt. Jämfört med originalets c:a 30 kOhm är det en djeffla skillnad. Jag hade även en Burny-variant, som mätte under 1 kOhm.
Hur skiljer dom sig åt ljudmässigt tycker du?
Ingen aning, faktiskt! Har inte provat dem "på riktigt". Jag har ingen av mickarna kvar (hade en Artec också), så jag kan tyvärr inte bistå med mer info.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Hmm...nu är det ju ett tag sedan jag var EB-0 ägare, och lät Evilbiker linda om en Epi-humbucker enligt Gibsons originalspecar.

Men man kan sammanfattningsvis säga att det var stor skillnad.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Det är brutalt stor skillnad på gamla original Gibsons och Epiphones Sidewinder. Gibson har ganska hög signal, MYCKET bas och obefintlig diskant medan Epiphone är väldigt tam i jämförelse.
Användarvisningsbild
kallsund
Medlem

Inlägg av kallsund »

Danne skrev:Det är brutalt stor skillnad på gamla original Gibsons och Epiphones Sidewinder. Gibson har ganska hög signal, MYCKET bas och obefintlig diskant medan Epiphone är väldigt tam i jämförelse.
Hmm. Kanske vore värt att testa Artecs sidewinder då, kostar ju inget nästan.....
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

kallsund skrev:
Danne skrev:Det är brutalt stor skillnad på gamla original Gibsons och Epiphones Sidewinder. Gibson har ganska hög signal, MYCKET bas och obefintlig diskant medan Epiphone är väldigt tam i jämförelse.
Hmm. Kanske vore värt att testa Artecs sidewinder då, kostar ju inget nästan.....
Artec-muddisen har bredare mellan polerna så den funkar bäst till långskaligt. Låt Evilbiker linda om den så vet du att det blir bra!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

fast eb-3:an är väl långskalig den med?
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Viktorl skrev:fast eb-3:an är väl långskalig den med?
Jepp, men strängavståndet (sadel till sadel) är kortare på Epi'n (18mm) och Artec är för Fenderstandard (19mm).
Användarvisningsbild
kallsund
Medlem

Inlägg av kallsund »

Danne skrev:
Viktorl skrev:fast eb-3:an är väl långskalig den med?
Jepp, men strängavståndet (sadel till sadel) är kortare på Epi'n (18mm) och Artec är för Fenderstandard (19mm).
Hmm, borde väl inte spela nån större roll? Stallet somjag skall använda är från en Gibson triumph, så vitt jag kunde mäta så var strängavståndet 18.5 på stallsadlarna. Halsen är en Gibson Ripper -81. Kroppen är fortfarande ett oskrivet kapitel..... :hmm:
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

en artec är ju så billig så att du kan ju testa. Visst kan du kanske få det bättre om du lindar om en annan men det blir ju också mycket dyrare.

har du någon speciell kroppstyp du är ute efter?
Jag har sett dina SG-renoveringar på gitarrforum så det bådar ju gott!
Användarvisningsbild
kallsund
Medlem

Inlägg av kallsund »

Viktorl skrev:en artec är ju så billig så att du kan ju testa. Visst kan du kanske få det bättre om du lindar om en annan men det blir ju också mycket dyrare.

har du någon speciell kroppstyp du är ute efter?
Jag har sett dina SG-renoveringar på gitarrforum så det bådar ju gott!
Jo, det är ju bara att testa. Blir nog en Artec till att börja med iaf. Sen husräntorna gick upp så har gitarrbyggarkontot krympt lite...

Kroppen blir iaf. egentillverkad i mahogny, men det blir en av "Gibsontyp". Gärna nån som inte Gibson själva har använt till bas...har mina ideer som puttrar runt men har svårt att bestämma mig, det blir inte SG-kropp iaf. till detta projektet :wink: Mottar gärna tips.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

Ja du dom har väl nästan gjort basar av alla sina kroppstyper , av de solida iallafall...

Men ja, L5S, Blueshawk, Corvus, Moderne, Futura... de som blivit över är ju inte dom vackraste!

Själv gillar jag double cut-lp kroppsformen, som tex den Eb-11 som finns nu har, och sen tycker jag inte RD-formen är helt fel heller.
Användarvisningsbild
kallsund
Medlem

Inlägg av kallsund »

Viktorl skrev:Ja du dom har väl nästan gjort basar av alla sina kroppstyper , av de solida iallafall...

Men ja, L5S, Blueshawk, Corvus, Moderne, Futura... de som blivit över är ju inte dom vackraste!

Själv gillar jag double cut-lp kroppsformen, som tex den Eb-11 som finns nu har, och sen tycker jag inte RD-formen är helt fel heller.
Nä, en Corvusbas lockar ju inte direkt :)

Får fundera lite till....
Skriv svar