Jag tycker också den lät bajs. Jag gillade inte honkigheten. (I brist på bättre ord) Det hör man även i videon med Garth Fielding eller vad han heter. Honkigheten finns där. Men tycker nån annan att den låter bra så är det bara att gratuleralowfreq skrev:Har fått rätt modell, Bass Ten (B-10).Bass Mayhem skrev:Du har väl inte av en händelse fått fel modell levererad?
Den jag hade lät hur bra som helst, fast å andra sidan var det den gamla modellen. Det verkar som om de har grötat till det för sig med en massa specialmodeller och felmöjligheter...
Förutom ökad diskant så låter position 1 (fullt öppen) ganska likt original-ljudet, nästa hack (2) så blir ljudet skillnad som natt och dag, super-nasalt och lågbas försvinner. Det låter som en helt annan bas.
Vad som gör det knepigare, eller kanske lättare, är att Hasse på Ad Lib (som satte dit den) tycker att tonestyler låter nasalt och näsigt, inget han gillar alls.![]()
RolleHarris skrev:Jag tyckte samma sak. Ljudet blev "honkigt" och nasalt. Plonkigt och klonkigt. Det lät mycket fetare och bättre med en vanlig tonkontroll.
Stellartone Tonestyler - vilken grej!
-
- Medlem++
Re: Sv: Stellartone Tonestyler - vilken grej!
Senast redigerad av RolleHarris den tor 23 maj 2013, 08:18, redigerad totalt 1 gånger.
- Mungi
- VIP medlem
Re: Stellartone Tonestyler - vilken grej!
RolleHarris hade den gamla sorten så det tror jag inte. En HAS Varitone funkar på samma sätt som en ToneStyler. Man väljer mellan olika kondingar istället för att välja hur mycket som ska gå till kondingen (som en vanlig tonkontroll). Men jag kan inte minnas att den lät nasalt eller honkigt på något sätt. Vissa lägen är ju helt meningslösa och vissa hör man inte så mycket skillnad från grundljudet. Men nasalt och honkigt lät det inte på något läge.lowfreq skrev:Kan det vara att det här är den nya 2013 tonestylern (?) att det alltså skiljer från tidigare TS (?)Mungi skrev:Vad konstigt. Då måste dom använda några udda sorters kondingar. Tyvärr har jag inte fått i min ännu. Tidigare satte jag i en HAS Varitone Plus i en bas. Det är typ samma grej med den skillnaden att den också har en induktor som man kan sätta av och på med en push/pull-kontroll och blända in. Den blev inte alls nasal eller honkig. Måste försöka få i min snart.
Tonestyler kanske passar vissa mickar bättre än andra. Eller så är smaken som baken....
En grej jag också har testat är Villex Tone Booster. Det är en passiv kontroll som ger lite boost på midden. Tre lägen har den men det är väl egentligen bara det tredje som ger ordentlig boost. Finns här: http://www.villex.com/prtb.html
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- bootsy
- Medlem+++
Det KAN ju vara så enkelt att den gifter sig olika bra med olika mickar. På jazzbasen upplevde jag ingen anmärkningsvärd honkighet och tyckte att ljudpaletten blev fantastiskt bred, med minst tre riktigt användbara lägen. I synnerhet uppskattade jag när man drog ner diskanten ett par snäpp så att fnisselfrekvenserna försvann utan att det blev det minsta muggigt, vilket det tenderar att bli med en vanlig tonkontroll. Perfekt plektrumrocksound.Mungi skrev:RolleHarris hade den gamla sorten så det tror jag inte. En HAS Varitone funkar på samma sätt som en ToneStyler. Man väljer mellan olika kondingar istället för att välja hur mycket som ska gå till kondingen (som en vanlig tonkontroll). Men jag kan inte minnas att den lät nasalt eller honkigt på något sätt. Vissa lägen är ju helt meningslösa och vissa hör man inte så mycket skillnad från grundljudet. Men nasalt och honkigt lät det inte på något läge.lowfreq skrev:Kan det vara att det här är den nya 2013 tonestylern (?) att det alltså skiljer från tidigare TS (?)Mungi skrev:Vad konstigt. Då måste dom använda några udda sorters kondingar. Tyvärr har jag inte fått i min ännu. Tidigare satte jag i en HAS Varitone Plus i en bas. Det är typ samma grej med den skillnaden att den också har en induktor som man kan sätta av och på med en push/pull-kontroll och blända in. Den blev inte alls nasal eller honkig. Måste försöka få i min snart.
Tonestyler kanske passar vissa mickar bättre än andra. Eller så är smaken som baken....
En grej jag också har testat är Villex Tone Booster. Det är en passiv kontroll som ger lite boost på midden. Tre lägen har den men det är väl egentligen bara det tredje som ger ordentlig boost. Finns här: http://www.villex.com/prtb.html
Stallet liknar mest ett veteflak.
- lowfreq
- Medlem++
Tack för tipset. Men jag passar.Mungi skrev: Tonestyler kanske passar vissa mickar bättre än andra. Eller så är smaken som baken....
Så kan det vara!bootsy skrev:Det KAN ju vara så enkelt att den gifter sig olika bra med olika mickar.
SKÖNT att du sa det först.. vågade knappt säga det själv med risk för att bli betraktad som en halvidiot.RolleHarris skrev:Det hör man även i videon med Garth Fielding eller vad han heter. Honkigheten finns där.

Garth Fielding spelar på en Heritage B-15 (huh!) i sina videos ... och det låter faan inte bra.
Han har flera videos där han demar D'Addario också. Honket finns där helt klart.
Har undrat varför den Heritage B-15 låter såpass näsigt. Nu vet jag varför.
Hursom, tonestylern är nu borta från min Pino-P.
Och jag har sålt den till en PB:are - Lycka till, och jag säger Honk-honk på dig!

Don't mess with me, I do not want any treble!
- Liten
- Hedersmedlem
Skulle ni säga att det är en sån där hånkighet man vill ha på bandlös bas med solad stallmick?
- jonildo
- Medlem+
Instämmer till fullo!lowfreq skrev:Kan det vara att det här är den nya 2013 tonestylern (?) att det alltså skiljer från tidigare TS (?)Mungi skrev:Vad konstigt. Då måste dom använda några udda sorters kondingar. Tyvärr har jag inte fått i min ännu. Tidigare satte jag i en HAS Varitone Plus i en bas. Det är typ samma grej med den skillnaden att den också har en induktor som man kan sätta av och på med en push/pull-kontroll och blända in. Den blev inte alls nasal eller honkig. Måste försöka få i min snart.Instämmer, fetheten är som bortblåst.RolleHarris skrev:Jag tyckte samma sak. Ljudet blev "honkigt" och nasalt. Plonkigt och klonkigt. Det lät mycket fetare och bättre med en vanlig tonkontroll.Jo men, bootsy du hade upplevt exakt samma sak om du hörde min Pino nu. Det är 100% supernäs-party, det är såpass nasalt att man inte vet om man skall skratta eller gråta.bootsy skrev:Intressant att man kan uppleva det hela så olika.
Den här åker FETBORT, det låter fördjävligt helt enkelt.
Vill ha tillbaka det underbara original-ljudet, tack!
Fender Jazz 1972 | Sadowsky Metro UV70 | Yamaha BB3000 | Lakland Skyline 44-60 | Aguilar DB750 | EBS Reidmar | TKS 212 | TKS 112
- lowfreq
- Medlem++
Kan inte jag svara på. Själv skulle jag inte vilja ha den på någon bas öht.Liten skrev:Skulle ni säga att det är en sån där hånkighet man vill ha på bandlös bas med solad stallmick?
jonildo skrev:Instämmer till fullo!

Don't mess with me, I do not want any treble!
-
- Medlem++
Tonestyler ändrar basens ljud. Sen om man gillar det eller inte är en annan femma
- Valle
- VIP medlem
Jag hade stellartone på min gamla jazz tillsammans med flats och där tyckte jag den lät tokbra, men dom första tre snäppen är relativt oanvändbara. Har aldrig provat en på P-bas men har funderat på att sätta in på min Van Zandt. Men det är mycket möjligt att den bara funkar bra till vissa mickar.
- strummer
- VIP medlem
Rea på tgt11...
http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=124" onclick="window.open(this.href);return false;
http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=124" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
-
- Medlem++
Här är en video med hur jag tycker Tonestylern låter på riktigt. Garth Fieldings video är lite för "studio" över det hela. Denna visar mer hur det verkligen låter
https://www.youtube.com/watch?v=DlpfzKl ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=DlpfzKl ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mungi
- VIP medlem
Tror jag fattar vad du menar nu med honkigt. Om jag förstått rätt så är det här ännu mer honkigt (början av klippet):
https://www.youtube.com/watch?v=WSyafzYkdjI
https://www.youtube.com/watch?v=WSyafzYkdjI
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
~ Grace Slick
~ Grace Slick