Det är lite fel här. Den första länken går till ljudprov för Decade med chi-sonic, inte DarkStar.peter_s skrev:Jag vill minnas att det då och då efterfrågats ljudjämförelser mellan Dark Stars, och Laklands nya Chi-Sonic-mikar, och nu verkar det som om Lakland har lyssnat på önskemålen.
Alltså, ljudklipp av båda mikarna finns här:
Dark Star: http://lakland.com/ac_decade.htm
Chi-Sonic: http://lakland.com/ac_j-sonic.htm
Har inte lyssnat så noga själv, men tycker att båda mikarna låter riktigt bra. Och så vill jag gärna applådera Laklands initiativ att lägga upp ljudklipp.Fler tillverkare borde göra det.
Vilka gillar ni bäst?
Dark Star vs. Chi-Sonic - välj din favorit!
- Mungi
- VIP medlem
Re: Dark Star vs. Chi-Sonic - välj din favorit!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- Valle
- VIP medlem
Tror dom har kastat om lite i länkarna, vet inte ens om det går att få decade med dark star längre. Vill minnas att när det begav sig för två år sedan kunde man lyssna på dark star.Mungi skrev:Det är lite fel här. Den första länken går till ljudprov för Decade med chi-sonic, inte DarkStar.peter_s skrev:Jag vill minnas att det då och då efterfrågats ljudjämförelser mellan Dark Stars, och Laklands nya Chi-Sonic-mikar, och nu verkar det som om Lakland har lyssnat på önskemålen.
Har inte lyssnat så noga själv, men tycker att båda mikarna låter riktigt bra. Och så vill jag gärna applådera Laklands initiativ att lägga upp ljudklipp.Fler tillverkare borde göra det.
Vilka gillar ni bäst?
- Mungi
- VIP medlem
Så är det nog. Kan inte se att det står att DarkStar är ett möjligt tillval.Valle skrev:Tror dom har kastat om lite i länkarna, vet inte ens om det går att få decade med dark star längre. Vill minnas att när det begav sig för två år sedan kunde man lyssna på dark star.Mungi skrev:Det är lite fel här. Den första länken går till ljudprov för Decade med chi-sonic, inte DarkStar.peter_s skrev:Jag vill minnas att det då och då efterfrågats ljudjämförelser mellan Dark Stars, och Laklands nya Chi-Sonic-mikar, och nu verkar det som om Lakland har lyssnat på önskemålen.
Vilka gillar ni bäst?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- peter_s
- Medlem++
Just så. Båda länkarna ledde till ljudjämförelser mellan Chi-Sonic och Darkstars när de postades, 2008. Att de leder någonstans alls, nu 2011, är nästan lite förvånande.Mungi skrev:Så är det nog. Kan inte se att det står att DarkStar är ett möjligt tillval.Valle skrev:Tror dom har kastat om lite i länkarna, vet inte ens om det går att få decade med dark star längre. Vill minnas att när det begav sig för två år sedan kunde man lyssna på dark star.Mungi skrev:Det är lite fel här. Den första länken går till ljudprov för Decade med chi-sonic, inte DarkStar.peter_s skrev:Jag vill minnas att det då och då efterfrågats ljudjämförelser mellan Dark Stars, och Laklands nya Chi-Sonic-mikar, och nu verkar det som om Lakland har lyssnat på önskemålen.
Vilka gillar ni bäst?

Och nej, det verkar inte gå att beställa Lakland-basar med Darkstars längre. Synd, på sätt och vis, men Fred Hammon verkar ha svårt att möta efterfrågan på sina mikar ändå, utan att behöva förse Lakland med dem.
- peter_s
- Medlem++
Det speciella med Chi-Sonic-mikarna är nog att de har neodymiummagneter. Vet inte om det har blivit vanligt numer, men det var det inte när de introducerades. Att Lakland började använda Chi-Sonic istället för Dark Star, som de sägs likna i någon mån, beror nog på att de ville producera så mycket som möjligt under eget tak. Det blir ju ofta billigare och effektivare så. (särskilt som Dark Star-mikarna är tillverkade för hand, i långsam takt)Persa skrev:Vad är speciellt med dom? Visst det låter bra, men jag tycker det låter som vilken schysst baspickup som helst.
- Mungi
- VIP medlem
Chi-sonics är också tillverkade för hand, men det är inte under Laklands tak. De lindas av Hanson Pickups, som gör alla mickar åt Lakland.peter_s skrev:Det speciella med Chi-Sonic-mikarna är nog att de har neodymiummagneter. Vet inte om det har blivit vanligt numer, men det var det inte när de introducerades. Att Lakland började använda Chi-Sonic istället för Dark Star, som de sägs likna i någon mån, beror nog på att de ville producera så mycket som möjligt under eget tak. Det blir ju ofta billigare och effektivare så. (särskilt som Dark Star-mikarna är tillverkade för hand, i långsam takt)Persa skrev:Vad är speciellt med dom? Visst det låter bra, men jag tycker det låter som vilken schysst baspickup som helst.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- peter_s
- Medlem++
Just det- Fast Hanson gör inte bara mikar åt Lakland, de äger också Lakland sedan ett tag (två, tre år?) tillbaka. Jag vill också minnas att Hanson och Lakland huserar i samma byggnad, och att de gjorde det även innan fusionen. Så takmetaforen stämmer, både bildligt och bokstavligt.Mungi skrev:Chi-sonics är också tillverkade för hand, men det är inte under Laklands tak. De lindas av Hanson Pickups, som gör alla mickar åt Lakland.peter_s skrev:Det speciella med Chi-Sonic-mikarna är nog att de har neodymiummagneter. Vet inte om det har blivit vanligt numer, men det var det inte när de introducerades. Att Lakland började använda Chi-Sonic istället för Dark Star, som de sägs likna i någon mån, beror nog på att de ville producera så mycket som möjligt under eget tak. Det blir ju ofta billigare och effektivare så. (särskilt som Dark Star-mikarna är tillverkade för hand, i långsam takt)Persa skrev:Vad är speciellt med dom? Visst det låter bra, men jag tycker det låter som vilken schysst baspickup som helst.

- Mungi
- VIP medlem
He, he, he... hade jag ingen aning om, men det verkar ju stämma bra. Båda har adressen 2044 North Dominick, Chicago, IL 60614.peter_s skrev:Just det- Fast Hanson gör inte bara mikar åt Lakland, de äger också Lakland sedan ett tag (två, tre år?) tillbaka. Jag vill också minnas att Hanson och Lakland huserar i samma byggnad, och att de gjorde det även innan fusionen. Så takmetaforen stämmer, både bildligt och bokstavligt.Mungi skrev:Chi-sonics är också tillverkade för hand, men det är inte under Laklands tak. De lindas av Hanson Pickups, som gör alla mickar åt Lakland.peter_s skrev:Det speciella med Chi-Sonic-mikarna är nog att de har neodymiummagneter. Vet inte om det har blivit vanligt numer, men det var det inte när de introducerades. Att Lakland började använda Chi-Sonic istället för Dark Star, som de sägs likna i någon mån, beror nog på att de ville producera så mycket som möjligt under eget tak. Det blir ju ofta billigare och effektivare så. (särskilt som Dark Star-mikarna är tillverkade för hand, i långsam takt)Persa skrev:Vad är speciellt med dom? Visst det låter bra, men jag tycker det låter som vilken schysst baspickup som helst.
~ Grace Slick
~ Grace Slick