Vad har ni för Jazzbas-mickar?
- criss
- Medlem+
jazzbasen...
jag skulle vilja propagera lite för att koppla mickarna i serie.
det fetade verkligen upp saker och ting på min mij 62' jazzbas...
extra fint blir det om man kopplar med en push/pull-pot så har man kvar original kopplingen också. fast seriekopplat har blivit favoritljudet... lite åt p-bas hållet.
det fetade verkligen upp saker och ting på min mij 62' jazzbas...
extra fint blir det om man kopplar med en push/pull-pot så har man kvar original kopplingen också. fast seriekopplat har blivit favoritljudet... lite åt p-bas hållet.
- BBQV
- Forumvärd
- criss
- Medlem+
BarbequeVillage skrev:Instämmer med föregående talare, seriekoppling borde finnas som standard på alla basar med två single coilmikar! Jag använder alltid det alternativet (push/pull eller miniswitch) på mina byggen, såvida kunden inte uttryckligen säger nej.
har Du någon erfarenhet av att koppla Ultra Jazz pickuper i serie.
är de lämpliga för det?
ha det gott!
- BBQV
- Forumvärd
Jag har faktiskt aldrig försökt med just Ultramikarna, men det borde fungera utan problem.
Det som kan ställa till det lite är att de redan är humbuckers trots att de ser ut som vanliga Jazzmikar. Det är i sig inget hinder, men de kanske blir lite tårta på tårta. Det värsta som kan hända är att diskanten försvinner...
Det som kan ställa till det lite är att de redan är humbuckers trots att de ser ut som vanliga Jazzmikar. Det är i sig inget hinder, men de kanske blir lite tårta på tårta. Det värsta som kan hända är att diskanten försvinner...
- EA
- Medlem+
Det blir ingen drastisk förändring av ljudbilden på dom mickarna i om att det blir smalt avkännings yta…criss skrev: har Du någon erfarenhet av att koppla Ultra Jazz pickuper i serie.
är de lämpliga för det?
ha det gott!
Det som jag tycker fungerar bra är en 4-läges switch och då för man följande kombinationer:
hals/ hals;stall serie/ hals;stall parallelt/ stall mick.
Jag har haft både DiMarzio, EMG och Bartolini mickar i mina basar och kan rekommendera första två beroende vilken sound man är ute efter.
/EA
- criss
- Medlem+
tack EA!!EA skrev:Det blir ingen drastisk förändring av ljudbilden på dom mickarna i om att det blir smalt avkännings yta…criss skrev: har Du någon erfarenhet av att koppla Ultra Jazz pickuper i serie.
är de lämpliga för det?
ha det gott!
Det som jag tycker fungerar bra är en 4-läges switch och då för man följande kombinationer:
hals/ hals;stall serie/ hals;stall parallelt/ stall mick.
Jag har haft både DiMarzio, EMG och Bartolini mickar i mina basar och kan rekommendera första två beroende vilken sound man är ute efter.
/EA
- criss
- Medlem+
- 200071
- Hedersmedlem
Du köper dem av migcriss skrev:aha...200071 skrev:Men nu kan du också testa Delanos ...
vad är det för stil på de och vart får man tag på dem
pris?
jag är ute efter vintage ljud med fet botten till reggaebandet men skall låta bra till annat också...
stil!

De listar 2580:- för ett par för andra än Pratabasmedlemmar, lite billigare här förstås.
Calif da Funk har testat dem och skrivit lite i en tråd som heter Försökskanin önskas tror jag. Skicka ett PM till honom och fråga vad han tycker.
http://pratabas.jconserv.net/viewtopic.php?t=125
- FreCKo
- Medlem++
- criss
- Medlem+
ja, naturligtvis är det ett ok pris.FreCKo skrev:2580Kr för ett set jazzbas-mickar verkar rätt sjysst, jag gav 1100Kr för min Seymour Duncan Quarter Pounder P-basmick, så att mickarna kostar 1290Kr/styck är väl ett sjysst pris?criss skrev:de verkade ju bra! lite dyra kanske... men smakar det....
men i relation till hur mycket deg jag för tillfället har i min ficka så får jag nog passa för idag.

- FreCKo
- Medlem++
Aha, du menade såcriss skrev:ja, naturligtvis är det ett ok pris.FreCKo skrev:2580Kr för ett set jazzbas-mickar verkar rätt sjysst, jag gav 1100Kr för min Seymour Duncan Quarter Pounder P-basmick, så att mickarna kostar 1290Kr/styck är väl ett sjysst pris?criss skrev:de verkade ju bra! lite dyra kanske... men smakar det....
men i relation till hur mycket deg jag för tillfället har i min ficka så får jag nog passa för idag.

- criss
- Medlem+
japp! och nudlar som är så gott!!FreCKo skrev:Aha, du menade såcriss skrev:ja, naturligtvis är det ett ok pris.FreCKo skrev:2580Kr för ett set jazzbas-mickar verkar rätt sjysst, jag gav 1100Kr för min Seymour Duncan Quarter Pounder P-basmick, så att mickarna kostar 1290Kr/styck är väl ett sjysst pris?criss skrev:de verkade ju bra! lite dyra kanske... men smakar det....
Bara att spara! Nudlar kan man leva på i några månader utan att få större vitaminbrister

R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- EA
- Medlem+
Det är så härligt att stöta på seriösa basister!!!!!criss skrev:japp! och nudlar som är så gott!!FreCKo skrev:Aha, du menade såcriss skrev:ja, naturligtvis är det ett ok pris.FreCKo skrev:2580Kr för ett set jazzbas-mickar verkar rätt sjysst, jag gav 1100Kr för min Seymour Duncan Quarter Pounder P-basmick, så att mickarna kostar 1290Kr/styck är väl ett sjysst pris?criss skrev:de verkade ju bra! lite dyra kanske... men smakar det....
Bara att spara! Nudlar kan man leva på i några månader utan att få större vitaminbrister
Ingen spelglädje uta bra sound!!!
/EA
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
På min jazzbas har jag T-Bear Vintagemickar. De satt på när jag köpte den.. Tycker de har en fet och varm ton. Min jazz är ett skumt hopplock, hals från 73 och kropp från tidigt 80-tal men den levererar och är go som fan o lira på!
Är T-Bear fortfarande igång och lindar mickar? Har inte hittat honom på nätet iaf..
I kväll ska jag genomföra seriekopplings-modden och byta ton-potten till en push/pull. Ska bli spännande! Och så slipper jag skaffa en P-bas på ett tag! =)
/ Rikard, Växjö
Är T-Bear fortfarande igång och lindar mickar? Har inte hittat honom på nätet iaf..
I kväll ska jag genomföra seriekopplings-modden och byta ton-potten till en push/pull. Ska bli spännande! Och så slipper jag skaffa en P-bas på ett tag! =)
/ Rikard, Växjö
- FreCKo
- Medlem++
Äh, skitsamma vad det är för bas, gillar du den och den låter bra är den ju perfektrix76se skrev:På min jazzbas har jag T-Bear Vintagemickar. De satt på när jag köpte den.. Tycker de har en fet och varm ton. Min jazz är ett skumt hopplock, hals från 73 och kropp från tidigt 80-tal men den levererar och är go som fan o lira på!
/ Rikard, Växjö

- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Ja, jag är jädrigt spänd på det! Om bara klockan kunde skynda sig så man kan åka hem och labba lite..FreCKo skrev:Äh, skitsamma vad det är för bas, gillar du den och den låter bra är den ju perfektrix76se skrev:På min jazzbas har jag T-Bear Vintagemickar. De satt på när jag köpte den.. Tycker de har en fet och varm ton. Min jazz är ett skumt hopplock, hals från 73 och kropp från tidigt 80-tal men den levererar och är go som fan o lira på!
/ Rikard, VäxjöFast den där seriekopplingsmodden låter smaskig, hade jag haft en jazzbas hade jag nog gjort samma sak.
- EA
- Medlem+
http://www.t-bear.se/rix76se skrev: Är T-Bear fortfarande igång och lindar mickar? Har inte hittat honom på nätet iaf..
/ Rikard, Växjö
/EA
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Hrm, host host.. Tack!EA skrev:http://www.t-bear.se/rix76se skrev: Är T-Bear fortfarande igång och lindar mickar? Har inte hittat honom på nätet iaf..
/ Rikard, Växjö
/EA
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Yeah! I går kopplade jag om elektroniken i min jazzbas och jävlar vilket gott P-aktigt ljud man får i serie-läget, riktigt mulligt och gott!rix76se skrev:Ja, jag är jädrigt spänd på det! Om bara klockan kunde skynda sig så man kan åka hem och labba lite..FreCKo skrev:Äh, skitsamma vad det är för bas, gillar du den och den låter bra är den ju perfektrix76se skrev:I kväll ska jag genomföra seriekopplings-modden och byta ton-potten till en push/pull. Ska bli spännande! Och så slipper jag skaffa en P-bas på ett tag! =)
/ Rikard, VäxjöFast den där seriekopplingsmodden låter smaskig, hade jag haft en jazzbas hade jag nog gjort samma sak.
- Poppamies
- Medlem
Seymour Duncan SJB Vintage. Hade tidigare Fender Vintage mickar.
Prövade serie/paralellkoppling för ett antal år sen men jag tycker den är onödigt. Bra mickar och bra förstärkate ger tillräckligt med botten med paralellkopplingen. Leo visste säkert vad han gjorde då han pillade ihop Jazz basen.
Prövade serie/paralellkoppling för ett antal år sen men jag tycker den är onödigt. Bra mickar och bra förstärkate ger tillräckligt med botten med paralellkopplingen. Leo visste säkert vad han gjorde då han pillade ihop Jazz basen.
G-strings are for strippers