p/j-kopplingsschema for a dummie?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

p/j-kopplingsschema for a dummie?

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har en passiv p-basmik och en passiv jazzbasmik som jag vill koppla ihop med två volympotar och ett telejack...HUR GÖR JAG!!!
Jag är helt rudis på sånt så om någon skulle kunna ge mej en spark i rätt riktning så skulle glädjen vara total....

tack på förhand

//Figge
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Den här sidan är en guldgruva när det gäller kopplingsscheman!

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Kan ngn med koll säga mej om detta är rätt tänkt av mej:

Om jag använder mej av detta :
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... d_p_j_bass
men inte vill ha ngn tonekontroll, ska jag då bara gå med den svarta slangen frånjazzmikens volympot direkt till tip på telejacket and all will be fine?

//Nollkoll
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Ja, precis så ska det va'!

Presentation
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Vänta nu här......Säger "I will eat her later YUM YUM" dej någonting??
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Shadow of the Vampire?
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

nix. Förresten var det ett felcitat...."I vill iit höör iit höör YUM YUM!" ska det vara...;-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

HJÄLP!
På den där seymour duncan bilden så ser det ut som om ett ben är böjt bakåt på varje pot....ska man göra så och löda fast den i själva undersidan av poten eller vaffaaaan?! Jag tänkte ta fram lödkolven typ NU så snabba svar premieras med....någonting fint....;-)
figgebass skrev:Kan ngn med koll säga mej om detta är rätt tänkt av mej:

men inte vill ha ngn tonekontroll, ska jag då bara gå med den svarta slangen frånjazzmikens volympot direkt till tip på telejacket and all will be fine?

//Nollkoll
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

figgebass skrev:HJÄLP!
På den där seymour duncan bilden så ser det ut som om ett ben är böjt bakåt på varje pot....ska man göra så och löda fast den i själva undersidan av poten eller vaffaaaan?! Jag tänkte ta fram lödkolven typ NU så snabba svar premieras med....någonting fint....;-)

//Nollkoll
Du har fattat precis rätt!

(Äran är min belöning)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

figgebass skrev:HJÄLP!

//Nollkoll
Vill du inte böja "benet" bakåt så funkar en bit kabel eller blanktråd lika bra!
Lycka till!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

och här kommer nästa fråga....
Jag tror mej ha ett stereo-tele-jack...eftersom det finns tre lödpunkter och två flärposaurus rex...är detta ondska? Om jag kan fortsätta ha det, med denna sköna passiva mikfräsare jag köpt, är det då top'en som är jord och VILKEN av dom två är det som är signal? Vilken som kanske enär jag tänkt köra med mono-telesladdar? ;-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Klopper skrev: Vill du inte böja "benet" bakåt så funkar en bit kabel eller blanktråd lika bra!
Lycka till!
benet känns inte helt böjvilligt....men lite våld kanske kan lösa saken..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

figgebass skrev:
Klopper skrev: Vill du inte böja "benet" bakåt så funkar en bit kabel eller blanktråd lika bra!
Lycka till!
Våld på pot:ar är lika lönlöst som att försöka få Runar att sjunga lead i Twisted Sister! :lol:
Använd en stump kabel istället.

Vad gäller output jacket och stereo så är begreppet TRS bra att ha i åtanke (Tip, Ring, Sleeve).
Tip = signal
Ring = i ditt fall bara att skita i
Sleeve = jord
Så de kablar (ofta svarta) som går till baksidan på pot:en skall anslutas till jord = sleeve.
Är jag solklar eller lyser tre glas Gran Sud Grenache igenom för mycket? :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok....ring torde vara den som är den kortare av dom två innerflärparna , yes?
Det borde lösa gåtan för mej....en sista fråga....OM jag löder fel....jag kan vl inte få 220 i mej eller bränna förstärkare eller ngt annat ointressant? ;-) *noll-jävla-koll-orama!*
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

figgebass skrev:Ok....ring torde vara den som är den kortare av dom två innerflärparna , yes?
Det borde lösa gåtan för mej....en sista fråga....OM jag löder fel....jag kan vl inte få 220 i mej eller bränna förstärkare eller ngt annat ointressant? ;-) *noll-jävla-koll-orama!*
Det finns en uppsjö av fabrikat på telejackar och vilken som är vilken vete fan, men försök att kolla noggrant.
Det värsta som kan hända är att det är käfttyst!
Får du 220 i dig har du varit och rotat i proppskåpet! :lol:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Klopper skrev:
figgebass skrev:
Lycka till!
Våld på pot:ar är lika lönlöst som att försöka få Runar att sjunga lead i Twisted Sister! :lol:
Använd en stump kabel istället.
"ääh....fuck klopper...vad vet väl han om att böja ben på potOOOOPS....poten gick visst sönder!!....." ;-)
Tur att gode herr mikbyggare skickade med 3 potar och jag bara behövde 2....SÅDÄR ja....då ska jag kanske ta och använda mej av tråd istället för våld då..;-)
En fråga ang den där bilden ( http://www.seymourduncan.com/support/wi ... d_p_j_bass ) ...
Visst kan jag löda fast allt som ska sitta ihop med jorden (där det är grått och står SOLDER) var som helst på baksidan av poten eller måste allt förenas i en enda stor lödgeggamoja? Jag är så kass på att löda så det är stor risk att det går åt fanders om jag måste bygga storklump liksom...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det kan lödas tillsammans eller var för sig, det spelar varken skillnad.

Presentation
drekka
Nykomling

Inlägg av drekka »

Har en fundering angående ett av dem där kopplings schemanena också.
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... =std_pbass
Den där göna bluppen som det står ".05 cap", vad är det för någonting? och hur ska man löda där? :shock:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Det står "cap" där som en förkortning för capacitor som betyder kondensator på svenska. .05 står för värdet som i detta fall är 0.05 mikrofarad. Du löder ena benet av kondensatorn till mittbenet på poten och andra benet till pothöljet (jord).
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

BarbequeVillage skrev:Det kan lödas tillsammans eller var för sig, det spelar varken skillnad.
Jo, samla all jord på ett ställe. Var spelar mindre roll, men baksidan på en pot är bra.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
drekka
Nykomling

Inlägg av drekka »

ok men då förstår jag också (säger vi). men skulle man då kunna löda dit denna http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
för jag hittar ingen annan som är i liknande värde. ? eller den här är ju mycket mer nära i talet så: http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page= ?
Användarvisningsbild
dolmburn
Nykomling

Inlägg av dolmburn »

Ett tips ifall man vill ha billiga komponenter så kan man kika på

http://www.electrokit.se

Köpte bl a nya volympotar där för 4:-/st + frakt(29:-)

Sen så kan man klara sig mycket bra utan konding. Det ska vara ifall man får extremt mycket störningar till jord så kan den utjämna, men annars så känns den överflödig.
Senast redigerad av dolmburn den ons 08 okt 2008, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Den blir bra. :tummenupp:

Värdet bestämmer var man vill skära frekvensen. Högre värde skär bort större diskantregister. Den första du länkade till tar nog bara översta toppen. Man kan ju laborera med detta.
drekka
Nykomling

Inlägg av drekka »

Danne skrev:
Den blir bra. :tummenupp:

Värdet bestämmer...
Ok tack som fasen! :D
Ska beställa den med en gång. Men då skulle jag lika järna köpa ett par stycken eftersom att dem är rätt billiga. :P
Skriv svar