Sida 1 av 3
Avstånd mellan mick och sträng... en svår ekvation..
Postat: ons 23 jul 2008, 09:10
av Liten
Tjo!
Ni som följt trådarna ang min bandlösa bas vet sedan tidigare hur mycket tid och energi som är nerlagt i både planering och tillverkning av den ramp som nu täcker båda J-mickarna.
Efter en tids användande har jag landat i ett bekymmer.
Utsignalen blev ju hörbart lägre eftersom mickarna hamnade längre från strängarna.. Och här kommer kanske många att tycka att jag är inne på finlir, men jag upplever en ganska stor skillnad i HUR mickarna tar upp strängen nu när dom sitter längre från den, än tidigare.
Volym kan man ju alltid öka på stärken alt ha en boost pedal.. men jag är inte säker på att volym är HELA sanningen?.. om ni förstår vad jag menar.
Är det fler som upplever att strängen tas upp på ett annorlunda sätt om micken sitter närmre strängarna? Att det helt enkelt inte går att kompensera med volym?
Postat: ons 23 jul 2008, 10:06
av Chriller
Nu kan ju inte jag sånt här alls, men det brukar inte stoppa mig från att skriva. Jag tror definitivt att du har en poäng i det här fallet.
Jag höjde mickarna rejält när jag köpte min Tokai i våras - främst för att den hade så låg utvolym - och tyckte att det lät som godast när mickarna och strängarna var så nära att de nästan slår i varandra. Dels fick jag ju upp volymen, men också för att jag upplevde det som att det blev mer tryck i soundet. Kanske inbillning, men jag har behållit det så i alla fall.
Det finns säkert rent tekniska aspekter kring hur mickarna tar upp svängningarna i strängen olika beroende på avstånd som någon annan kan bättre, men när jag jobbade med radio och "vanliga" mickar blev det ju en himla skillnad om man smög upp nära micken och pratade.
Och med basen upplevde i alla fall jag att det också blev fylligare sound - eller hur man ska uttrycka det - när mickarna kom närmare strängen.
Hur som helst borde det väl gå att testa sig fram till om du har rätt ganska lätt eller? Spela in med och utan ramp och spela upp det på samma volym? Även om det såklart är roligare att spekulera sig fram till några teorier på forumet.
Postat: ons 23 jul 2008, 10:10
av Liten
Chriller skrev:Nu kan ju inte jag sånt här alls, men det brukar inte stoppa mig från att skriva. Jag tror definitivt att du har en poäng i det här fallet.
Jag höjde mickarna rejält när jag köpte min Tokai i våras - främst för att den hade så låg utvolym - och tyckte att det lät som godast när mickarna och strängarna var så nära att de nästan slår i varandra. Dels fick jag ju upp volymen, men också för att jag upplevde det som att det blev mer tryck i soundet. Kanske inbillning, men jag har behållit det så i alla fall.
Det finns säkert rent tekniska aspekter kring hur mickarna tar upp svängningarna i strängen olika beroende på avstånd som någon annan kan bättre, men när jag jobbade med radio och "vanliga" mickar blev det ju en himla skillnad om man smög upp nära micken och pratade.
Och med basen upplevde i alla fall jag att det också blev fylligare sound - eller hur man ska uttrycka det - när mickarna kom närmare strängen.
Hur som helst borde det väl gå att testa sig fram till om du har rätt ganska lätt eller? Spela in med och utan ramp och spela upp det på samma volym? Även om det såklart är roligare att spekulera sig fram till några teorier på forumet.
Well.. I wish I could.. men nu är det ju så att mickarna och rampen är limmade i ett stycke..

Mitt fel.. jag ville ha det så..
Postat: ons 23 jul 2008, 10:36
av Chriller
Liten skrev:Well.. I wish I could.. men nu är det ju så att mickarna och rampen är limmade i ett stycke..

Mitt fel.. jag ville ha det så..
Minsann. Då återstår bara att göra en Tomas Ledin. Alltså:
Gilla läget.
Gil-la-la-la-lal äget...
Som jag minns det från Glans Hammar både lät och kändes den ju kick ass om det kan vara nån tröst.

Postat: ons 23 jul 2008, 10:40
av Liten
Chriller skrev:Liten skrev:Well.. I wish I could.. men nu är det ju så att mickarna och rampen är limmade i ett stycke..

Mitt fel.. jag ville ha det så..
Minsann. Då återstår bara att göra en Tomas Ledin. Alltså:
Gilla läget.
Gil-la-la-la-lal äget...
Som jag minns det från Glans Hammar både lät och kändes den ju kick ass om det kan vara nån tröst.

Tack.. det är det.. men det kan bli bättre..

Postat: ons 23 jul 2008, 10:58
av kmo
Kan du inte lägga en tunn plexi underst? Då får du ju upp hela paketet lite.
Postat: ons 23 jul 2008, 11:01
av Liten
kmo skrev:Kan du inte lägga en tunn plexi underst? Då får du ju upp hela paketet lite.
Problemet ligger i att rampen sitter ovanpå micken. Höjden på rampen + avståndet till strängarna för att det ska bli spelbart är det som står på tapeten.. (kan få rampen att ta i strängarna.. men då är det ospelbart..)
Postat: ons 23 jul 2008, 11:10
av kmo
Dilemma alltså.. Inget kul att börja om

Är det eg. nåt som spelar nån hörbar roll eller är det bara den där känslan inombords att det kunde vara bättre??
Postat: ons 23 jul 2008, 11:14
av Ahab
Nu är det ju inte samma sak, men vanliga akustiska/dynamiska mikar har ju något som kallas för "proximity"effekt när du går riktigt nära miken och sjunger tex.
Vet inte om det funkar på samma sätt med elektromagnetiska mikar, men det kan ju påverka hur den tar upp olika frekvenser och inte bara valoymen rätt över isåfall.
Fakta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_effect_(audio)
Postat: ons 23 jul 2008, 11:15
av Liten
kmo skrev:Dilemma alltså.. Inget kul att börja om

Är det eg. nåt som spelar nån hörbar roll eller är det bara den där känslan inombords att det kunde vara bättre??
Just nu inbillar jag mig att det går att höra skillnad.. men jag är i ett ingemansland just nu när det gäller strängar och stall till basen.. så jag ska hejda mig tills jag hittat något som känns bättre där innan jag testar med nya mickar / utan ramp igen..
Och ja.. ramp kommer för evigt finnas på basen i någon form sålänge jag äger den..
Postat: ons 23 jul 2008, 11:47
av Chriller
Liten skrev:Och ja.. ramp kommer för evigt finnas på basen i någon form sålänge jag äger den..
Jag har ju inte varit med från början av rampbyggandet, men är lite fascinerad över hur man överhuvudtaget får iden att ha en ramp som täcker mickarna.
Att ha en ramp när man spelar fingerspel finns ju poäng med, men för en lekman låter upplägget lite...märkligt. Är helt enkelt nyfiken. Finns ursprungstankarna samlade i en tråd här (eller flera...), eller kan du förklara lite?
Postat: ons 23 jul 2008, 11:52
av Liten
Chriller skrev:Liten skrev:Och ja.. ramp kommer för evigt finnas på basen i någon form sålänge jag äger den..
Jag har ju inte varit med från början av rampbyggandet, men är lite fascinerad över hur man överhuvudtaget får iden att ha en ramp som täcker mickarna.
Att ha en ramp när man spelar fingerspel finns ju poäng med, men för en lekman låter upplägget lite...märkligt. Är helt enkelt nyfiken. Finns ursprungstankarna samlade i en tråd här (eller flera...), eller kan du förklara lite?
För mig var det helt enkelt så att jag gillade ljudet ur mickarna.. men ville ha samma välvda yta ovanpå dem som på den ramp som skulle sitta mellan mickarna.. att jag bad Mattisson att göra ett så tunt ytskickt som möjligt ovanpå mickarna för att få en homogen känsla under fingrarna.. Är verkligen supernöjd med rampen i sig.. otroligt bekvämt att spela på.. tvingar en till att inte "gräva ner sig" så mycket..
tanken och principen med en ramp hittar du här:
http://www.garywillis.com/pages/bass/ba ... eramp.html
Postat: ons 23 jul 2008, 12:34
av Chriller
Liten skrev:Är verkligen supernöjd med rampen i sig.. otroligt bekvämt att spela på.. tvingar en till att inte "gräva ner sig" så mycket..
Men då så.
Du kan ju inte begära att ha en bas som du är supernöjd med känslan i OCH låter precis som du vill. Vad har du då kvar att sträva efter?

Re: Avstånd mellan mick och sträng... en svår ekvation..
Postat: ons 23 jul 2008, 13:05
av Makten
Liten skrev:Är det fler som upplever att strängen tas upp på ett annorlunda sätt om micken sitter närmre strängarna? Att det helt enkelt inte går att kompensera med volym?
Javisst, det ger helt olika karaktär. Inte särskilt konstigt om man tänker sig att strängen hamnar längre ut i det magnetfält som micken alstrar. Full sväning ger alltså ett helt annat vinkelomfång om man befinner sig i magnetfältets mitt och betraktar strängen. Och eftersom magnetfältet kan se väldigt lustigt ut så ändras tonen, dynamiken samt fan och hans mormor. Jag upplever en viss kompression när mickarna är nära strängen, vilket kan vara både bra och dåligt. Hellre för stort avstånd än för litet, tycker jag.
Postat: ons 23 jul 2008, 13:25
av Gäst
Chriller skrev:Minsann. Då återstår bara att göra en Tomas Ledin. Alltså:
Gilla läget.
Gil-la-la-la-lal äget...
Inget personligt men nu hamnade du på min dödslista...

Re: Avstånd mellan mick och sträng... en svår ekvation..
Postat: ons 23 jul 2008, 13:48
av basmartin
Makten skrev:Liten skrev:Är det fler som upplever att strängen tas upp på ett annorlunda sätt om micken sitter närmre strängarna? Att det helt enkelt inte går att kompensera med volym?
Javisst, det ger helt olika karaktär. Inte särskilt konstigt om man tänker sig att strängen hamnar längre ut i det magnetfält som micken alstrar. Full sväning ger alltså ett helt annat vinkelomfång om man befinner sig i magnetfältets mitt och betraktar strängen. Och eftersom magnetfältet kan se väldigt lustigt ut så ändras tonen, dynamiken samt fan och hans mormor. Jag upplever en viss kompression när mickarna är nära strängen, vilket kan vara både bra och dåligt. Hellre för stort avstånd än för litet, tycker jag.
Men lagom är bäst!
En stallmick låter lite väl tunt om den sitter för långt från strängen, iom att mellanregistret blir lite urholkat. Men på en halsmick är det ju bra med lite avstånd, så inte ljudet blir för tjockt.
Postat: ons 23 jul 2008, 13:53
av Liten
Stallmicken i det här fallet är det enda (kolla MickeO, jag klarade det!) som jag tycker saknar samma härliga tryck som den hade tidigare.. så där har vi nog lite av problemet.. ev får jag löda bort stycker och slipa ner ytan där.. sen OLLA in skiten igen.. eller lacka den..
Postat: ons 23 jul 2008, 14:20
av basmartin
Tror att det räcker med att bara olla. Det fräter nog bort lite trä...
Postat: ons 23 jul 2008, 14:24
av Liten
basmartin skrev:Tror att det räcker med att bara olla. Det fräter nog bort lite trä...
to much info..

Postat: ons 23 jul 2008, 14:53
av Chriller
GrafZeppelin skrev:Chriller skrev:Minsann. Då återstår bara att göra en Tomas Ledin. Alltså:
Gilla läget.
Gil-la-la-la-lal äget...
Inget personligt men nu hamnade du på min dödslista...

Då är jag i alla fall i gott sällskap!
basmartin skrev:En stallmick låter lite väl tunt om den sitter för långt från strängen, iom att mellanregistret blir lite urholkat. Men på en halsmick är det ju bra med lite avstånd, så inte ljudet blir för tjockt.
+ 1!
Dessutom vill jag gärna ha stallmicken lite högre i mixen, och eftersom jag alltid har bägge volymrattarna på max (och oftast hamnar tonratten där också...) har jag skruvat upp stallmicken mer än halsdito. Gott så.
Postat: ons 23 jul 2008, 18:25
av Bastappe
Du kanske kan göra så här.
Urgröpt under strängarna.

Postat: sön 27 jul 2008, 16:03
av Liten
Sagt och gjort.
Slipade ner hela rampen.. framförallt över bakre micken..
Satte på ett 40-100 igen (+35:an)
Sjunget kom tillbaka..
Tyvärr sabbade jag rampen på kanten precis framför främre micken..

Det blev för tunt där och när jag satte ner tummen för att spela bröts en liten bit av.. ser inte kul ut alls.. och är inge vidare skönt..
Så nu är det lite "tillbaka till ritbordet"

Postat: sön 27 jul 2008, 16:17
av basmartin
Liten skrev:Sagt och gjort.
Slipade ner hela rampen.. framförallt över bakre micken..
Satte på ett 40-100 igen (+35:an)
Sjunget kom tillbaka..
Tyvärr sabbade jag rampen på kanten precis framför främre micken..

Det blev för tunt där och när jag satte ner tummen för att spela bröts en liten bit av.. ser inte kul ut alls.. och är inge vidare skönt..
Så nu är det lite "tillbaka till ritbordet"

Kanske är bäst om rampen går från greppbrädan fram till stallmicken, så micken är fri. Eller blir det konstigt att spela då?
Postat: sön 27 jul 2008, 16:34
av Liten
basmartin skrev:Liten skrev:Sagt och gjort.
Slipade ner hela rampen.. framförallt över bakre micken..
Satte på ett 40-100 igen (+35:an)
Sjunget kom tillbaka..
Tyvärr sabbade jag rampen på kanten precis framför främre micken..

Det blev för tunt där och när jag satte ner tummen för att spela bröts en liten bit av.. ser inte kul ut alls.. och är inge vidare skönt..
Så nu är det lite "tillbaka till ritbordet"

Kanske är bäst om rampen går från greppbrädan fram till stallmicken, så micken är fri. Eller blir det konstigt att spela då?
Egentligen inte..
Har ju länge försökt få tag i välvda mickar.. (egentligen där skon klämmer..)
Om jag nu ändå ska skrota rampen.. så tror jag att det får bli vanliga ramper på den.. (mellan mickarna..)
Skall ju ändå göra en ny ramp på fendern.. då kan jag lika gärna göra en till på den bandlösa..
Frågan är nu bara vilka mickar jag skall försöka satsa på tilld en..
Idealet hade varit specialare från lundgren.. men jag är skraj att det blir så väldans dyrt..
Fan att den pajja.. Idén va lysante.. och vackert gjort av Mr Mattisson.. men sen fuckade jag upp den..
Postat: sön 27 jul 2008, 16:41
av basmartin
Liten skrev:basmartin skrev:Liten skrev:Sagt och gjort.
Slipade ner hela rampen.. framförallt över bakre micken..
Satte på ett 40-100 igen (+35:an)
Sjunget kom tillbaka..
Tyvärr sabbade jag rampen på kanten precis framför främre micken..

Det blev för tunt där och när jag satte ner tummen för att spela bröts en liten bit av.. ser inte kul ut alls.. och är inge vidare skönt..
Så nu är det lite "tillbaka till ritbordet"

Kanske är bäst om rampen går från greppbrädan fram till stallmicken, så micken är fri. Eller blir det konstigt att spela då?
Egentligen inte..
Har ju länge försökt få tag i välvda mickar.. (egentligen där skon klämmer..)
Om jag nu ändå ska skrota rampen.. så tror jag att det får bli vanliga ramper på den.. (mellan mickarna..)
Skall ju ändå göra en ny ramp på fendern.. då kan jag lika gärna göra en till på den bandlösa..
Frågan är nu bara vilka mickar jag skall försöka satsa på tilld en..
Idealet hade varit specialare från lundgren.. men jag är skraj att det blir så väldans dyrt..
Fan att den pajja.. Idén va lysante.. och vackert gjort av Mr Mattisson.. men sen fuckade jag upp den..
Be mattisson att göra välvda mick-kåpor. Skulle inte det funka?