Behöver hjälp med koppling av Delano hybrid och jazzmick
- Cliffy
- Medlem++
Behöver hjälp med koppling av Delano hybrid och jazzmick
Blir en delano hybrid + J-mick
Senast redigerad av Cliffy den tis 19 aug 2008, 15:00, redigerad totalt 1 gånger.
- BB3000S
- VIP medlem
Själv är jag starkt fan av P/J kombinationen, P-micken ger ett fett och fylligt sound och J-micken vid stallet bidrar med tighthet. Dessutom kan du sola P-micken och få ett helt annat ljud (ensam P är mkt långt ifrån P/J i min bok). Solad J-halsmick tycker jag låter apa.
Men, om du är en uttalad slapper (J-J är ju lysande klassiskt för det), skulle jag rekommendera MM-J. Annars P-MM. Slap funkar förresten finfint på P/J med för den delen.
Den där hybrid-micken som 200071 frestar med är ju bara SO SWEEET!! Jag röstar för den i stallet och P vid halsen!
Trevliga problem du har!
Men, om du är en uttalad slapper (J-J är ju lysande klassiskt för det), skulle jag rekommendera MM-J. Annars P-MM. Slap funkar förresten finfint på P/J med för den delen.
Den där hybrid-micken som 200071 frestar med är ju bara SO SWEEET!! Jag röstar för den i stallet och P vid halsen!
Trevliga problem du har!
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- Cliffy
- Medlem++
Ähh nu vet jag inte vad jag vill. Antingen p och hybrid eller j och hybrid.BB3000S skrev:Själv är jag starkt fan av P/J kombinationen, P-micken ger ett fett och fylligt sound och J-micken vid stallet bidrar med tighthet. Dessutom kan du sola P-micken och få ett helt annat ljud (ensam P är mkt långt ifrån P/J i min bok). Solad J-halsmick tycker jag låter apa.
Trevliga problem du har!
Nån som har provat något av det?
Edit: Ingen slapping här. Spelar allt från gammal rock till metall. Men en jazzbass funkar ju till det med.
PS. Vilken serie? "Wait a minute, this sounds like rock and or roll."
Edit 2: Går det kör hybrid micken passivt? Har aldrig varit mycket för aktiv elektronik.
- BB3000S
- VIP medlem
Vänta vänta vänta...
Det måste vara...
The Simpsons!!!

Ang. Hybriden:
Har inte testat dom själv, däremot läst mkt bra om dom. Borde fungera alldeles utmärkt passivt. Sen har du en vippswitch för single coil, MM seriell o MM parallell om jag inte missminner mig.
Följande har ju bara indirekt med mickarna att göra, men ändå:
Jag skulle hellre rekommendera en blend-pot & en volym istället för två*volym, blir mycket lättare att snabbt ändra mixen av mickarna om man nu skulle vilja det.
PS. Du ska inte ja Fender-kropp eller? Håller på med en sambeställning av P-skydd från Warmoth nu, finns en tråd under köpes. Grymt snygga sägs det. Dom säljer även ämnen om man vill skära till sitt eget.
Det måste vara...
The Simpsons!!!

Ang. Hybriden:
Har inte testat dom själv, däremot läst mkt bra om dom. Borde fungera alldeles utmärkt passivt. Sen har du en vippswitch för single coil, MM seriell o MM parallell om jag inte missminner mig.
Följande har ju bara indirekt med mickarna att göra, men ändå:
Jag skulle hellre rekommendera en blend-pot & en volym istället för två*volym, blir mycket lättare att snabbt ändra mixen av mickarna om man nu skulle vilja det.
PS. Du ska inte ja Fender-kropp eller? Håller på med en sambeställning av P-skydd från Warmoth nu, finns en tråd under köpes. Grymt snygga sägs det. Dom säljer även ämnen om man vill skära till sitt eget.
- Cliffy
- Medlem++
BB3000S skrev:Vänta vänta vänta...
Det måste vara...
The Simpsons!!!
Ang. Hybriden:
Sen har inte föjande med mickarna att göra, men: jag skulle också hellre rekommendera en blend-pot & en volym istället för två*volym, blir mycket lättare att snabbt ändra mixen av mickarna om man nu skulle vilja det.
Helt korrekt med simpsons.

Jag hittade scheman på delanos hemsida
http://www.delano.de/uploads/tx_smtdela ... 3pages.pdf
Men de var ju bara för aktiv. Nån som är grym på sånt här och kan hjälpa mig lite. Jag har inga problem med att löda men det här schemat har jag svårt att lura ut hur det skulle se ut passivt.
Det finns ju de här schemat från seymour duncan men jag vet inte om man kan göra något liknande med en j mick och en hybrid i detta fallet.
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... cman_pbass
Någon?
- BB3000S
- VIP medlem
Ingen som helst jla aning, men det har säkert nån annan.Cliff_the_great skrev:BB3000S skrev:Vänta vänta vänta...
Det måste vara...
The Simpsons!!!
Ang. Hybriden:
Sen har inte föjande med mickarna att göra, men: jag skulle också hellre rekommendera en blend-pot & en volym istället för två*volym, blir mycket lättare att snabbt ändra mixen av mickarna om man nu skulle vilja det.
Helt korrekt med simpsons.![]()
Jag hittade scheman på delanos hemsida
Men de var ju bara för aktiv. Nån som är grym på sånt här och kan hjälpa mig lite. Jag har inga problem med att löda men det här schemat har jag svårt att lura ut hur det skulle se ut passivt.
Det finns ju de här schemat från seymour duncan men jag vet inte om man kan göra något liknande med en j mick och en hybrid i detta fallet.
Någon?
Du kanske ska se det som ett teckan?

PS. Editerade in ett p-skydd PS lite längre upp samtidigt som du skrev.
- 200071
- Hedersmedlem
- Cliffy
- Medlem++
Näpp ska bygga en egen jazzkropp utan plektrumskydd men tack för du fråga.BB3000S skrev: PS. Du ska inte ja Fender-kropp eller? Håller på med en sambeställning av P-skydd från Warmoth nu, finns en tråd under köpes. Grymt snygga sägs det. Dom säljer även ämnen om man vill skära till sitt eget.
Har 200071 bra koll på kopplings diagram kanske?200071 skrev:Stämmer alldeles utmärkt det!BB3000S skrev: Ang. Hybriden:
Sen har jag några till frågor. Är du återförsäljare för delano 200071? Såg det stog med basstudio som enda återförsäljaren i sverige på deras hemsida. Vad skulle i så fall en sån hybrid mick kosta utan preamp?
- 200071
- Hedersmedlem
Jo det är jag som är ende återförsäljare för Delano i Sverige. Du ska få pris på Delanon i kvällningen. Kopplingschema finns med micken, men det är troligen samma som du sett på nätet, själv kan jag inte bättre..Cliff_the_great skrev:Har 200071 bra koll på kopplings diagram kanske?200071 skrev:Stämmer alldeles utmärkt det!BB3000S skrev: Ang. Hybriden:
Sen har jag några till frågor. Är du återförsäljare för delano 200071? Såg det stog med basstudio som enda återförsäljaren i sverige på deras hemsida. Vad skulle i så fall en sån hybrid mick kosta utan preamp?

- Cliffy
- Medlem++
200071 skrev: Jo det är jag som är ende återförsäljare för Delano i Sverige. Du ska få pris på Delanon i kvällningen. Kopplingschema finns med micken, men det är troligen samma som du sett på nätet, själv kan jag inte bättre..
Ok men det känns ju i alla fall bra att nån här på PB säljer dem.
Nån annan som har bra koll på kopplingsscheman?
- BB3000S
- VIP medlem
Var inne på Delano's hemsida såg jag att alla mickar är kodade med antingen en svart cirkel, svart triangel eller svart fyrkant, och man ska tydligen bara kombinera mickar med samma symbol.
Hybridmicken har svart fyrkant, och det finns det ingen P-mick som har, bara en J-mick vad det verkar. Så det verkar som att P/Hybrid kan vara svårt. Har iaf mailat Delano och frågat - P/Hybrid är en framtida drömkombo för mig.
Har precis beställt en Delano PMVC 4 FE/M2 P-mick själv - Ska göra om min jazz till Delano P/J!!!
Hybridmicken har svart fyrkant, och det finns det ingen P-mick som har, bara en J-mick vad det verkar. Så det verkar som att P/Hybrid kan vara svårt. Har iaf mailat Delano och frågat - P/Hybrid är en framtida drömkombo för mig.
Har precis beställt en Delano PMVC 4 FE/M2 P-mick själv - Ska göra om min jazz till Delano P/J!!!

- Cliffy
- Medlem++
- BB3000S
- VIP medlem
Nej det står bara "Please combine only pickups which are labeled with same icons". Postar svaret på mitt mail till Delano när jag får det.Cliff_the_great skrev:Stog det något varför eller är det bara det optimala?BB3000S skrev:Var inne på Delano's hemsida såg jag att alla mickar är kodade med antingen en svart cirkel, svart triangel eller svart fyrkant, och man ska tydligen bara kombinera mickar med samma symbol.
- Cliffy
- Medlem++
Nån som tror de kan hjälpa mig hur jag ska dra kablarna om jag inte använder preamp.
Här är den från delanos hemsida
Så här vill jag ha det men med en hybrid istället för den bakre jazzen.
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend
Så här blir det ju då:
En master volymkontroll
En blender för att välja balansen mellan mickarna.
Och sist en tonkontroll vore fint.
Sen är det ju en switch till hybriden också.
Här är ju hur man gör en vanlig musicman passiv. Kan det hjälpa något kanske?
Nån som kan hjälpa mig?
Här är den från delanos hemsida
Så här vill jag ha det men med en hybrid istället för den bakre jazzen.
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend
Så här blir det ju då:
En master volymkontroll
En blender för att välja balansen mellan mickarna.
Och sist en tonkontroll vore fint.
Sen är det ju en switch till hybriden också.
Här är ju hur man gör en vanlig musicman passiv. Kan det hjälpa något kanske?
Nån som kan hjälpa mig?
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
-
- VIP medlem
Årnes e väl de som kan rota fram saker och hjälpa till de e ju dock han som säljer dom..
Pusha honom så fixar han de nog!

http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cliffy
- Medlem++
- 200071
- Hedersmedlem
Jag menade att jag håller på att fixa hur du ska koppla din kombination.....Cliff_the_great skrev:Som sagt e den på väg men årnes visste nog inte heller hur man ska koppla. Det jävla schemat de skickar med är allt lite konstigt.marcbass skrev:Årnes e väl de som kan rota fram saker och hjälpa till de e ju dock han som säljer dom..
- Cliffy
- Medlem++
Grymt.200071 skrev:Jag menade att jag håller på att fixa hur du ska koppla din kombination.....Cliff_the_great skrev:Som sagt e den på väg men årnes visste nog inte heller hur man ska koppla. Det jävla schemat de skickar med är allt lite konstigt.marcbass skrev:Årnes e väl de som kan rota fram saker och hjälpa till de e ju dock han som säljer dom..

- ferm
- Medlem++