Jag vill minnas att det då och då efterfrågats ljudjämförelser mellan Dark Stars, och Laklands nya Chi-Sonic-mikar, och nu verkar det som om Lakland har lyssnat på önskemålen.
Har inte lyssnat så noga själv, men tycker att båda mikarna låter riktigt bra. Och så vill jag gärna applådera Laklands initiativ att lägga upp ljudklipp. Fler tillverkare borde göra det.
Sedan kan jag tycka att det är lite missvisande att basen som avbildas på sidan med Dark Star-klipp är bestyckad med Chi-Sonics, men det kanske bara är jag som är petig...
Hm.
De där chisonics som var på bild såg annorlunda ut mot de jag sett på Decaden.
Är det någon skillnad på dem?
Är de som sitter på Decaden också single coils?
blackparkas skrev:Runt 1800 bucks med Chisonics va?
Har för mig det.
Det är ju överkomligt egentligen... men se´n blir det tull och moms och frakt och.....
Ja något sådan är det väl för Skyline-modellen, och det är ju ett okej pris. Men tyvärr finns väl inte den riktigt än, och inte kan fås i lika många fina färger som den U.S.A.-tillverkade, som kostar typ det dubbla.
blackparkas skrev:Men vet du nå´t ang storleken på mickarna Peter?
Dessvärre inte. De verkar onekligen finnas i lite olika storlekar - jämför bilderna på Osborn-basen, och Decaden, i ljudklippslänkarna - men jag vet inte om det är något annat som skiljer dem åt än just storleken. Men eftersom Dark Star-mikarna är enkelspoliga så skulle jag nästan gissa att Chi-Sonicarna är det också.
Darkstar helt klart. Mycke fräckare mickplacering.. + att ja testade en i LA när ja va där. Dock röd men ändå.. Den va trevlig o lira på och lät tufft.
marcbass skrev:Darkstar helt klart. Mycke fräckare mickplacering.. + att ja testade en i LA när ja va där. Dock röd men ändå.. Den va trevlig o lira på och lät tufft.
Dessutom har ju darkstars individuellt justerbara magnetpoler, vilket gör det ännu trevligare när man väl ställt in den.
Chisonicmickarna går även att köpa separat. Jag slängde iväg ett mejl med frågan om priset. Svaret borde dyka upp imorrn.
De finns i både hb och sc-version. De har även neodymiummagneter så de är antagligen lite mer "crispa" än alnico.
Jag tycker de verkar skära igenom mixen bättre än darkstararna.
blackparkas skrev:Hm.
De där chisonics som var på bild såg annorlunda ut mot de jag sett på Decaden.
Är det någon skillnad på dem?
Är de som sitter på Decaden också single coils?
Såg just att samma fråga ställts på Talkbass, och av Jauqo III-X (som faktiskt är hans artistnamn i verkligheten också, av någon outgrundlig anledning) givits följande svar:
"The Chi-Sonics in the Decade are Humbuckers and the smaller Chi-Sonics like the ones in the JO are single coil(some times referred to as J-Sonics)."
Så. Då vet vi! Det verkar alltså lämpligare att jämföra Darkstars med "J-Sonics" än de som kommer sitta i Decade-basarna. Klippsammanställarna är helt enkelt inne på rätt linje vad gäller jämförbarhet.
hej dark-star-diggare! jag har en DeArmond Starfire med två av fred hammons första DARK STAR-pick-ups. dom låter som inget annat! för mkt säger vissa, men jag gillar dem skarpt...hetare pick-ups har jag aldrig spelat på. freds mer sansade versioner har jag oxå, rekommenderar dom skarpt. funkade dom för jack casady och phil lesh så funkar dom för dig.
Nybassisten skrev:Chisonicmickarna går även att köpa separat. Jag slängde iväg ett mejl med frågan om priset. Svaret borde dyka upp imorrn.
De finns i både hb och sc-version. De har även neodymiummagneter så de är antagligen lite mer "crispa" än alnico.
Jag tycker de verkar skära igenom mixen bättre än darkstararna.