Mickarna väsnas vid kroppskontakt!

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Mickarna väsnas vid kroppskontakt!

Inlägg av Dramo »

Om mickarna börjar låta högre när man rör vid dem, vad har hänt då?

Har inte det problemet själv, men en bas jag kanske ska köpa verkar ha det. Säljaren vet inte vad det är, men han gissar på jordfel.
Kan det stämma? Och kan det åtgärdas lätt?
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+

Inlägg av Athe »

Jag har för mig att min stärkare brummade när jag ens rörde strängarna på basen förr...tror det slutade när jag kopplade in stärkaren i ett jordat uttag.

Men av nån anledning så känns det som om jag kan ha inbillat mig allt :shock:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Hm, det svaret hjälper mig inte mycket...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Mickarna väsnas vid kroppskontakt!

Inlägg av Jan Hellman »

Dramo skrev:Om mickarna börjar låta högre när man rör vid dem, vad har hänt då?

Har inte det problemet själv, men en bas jag kanske ska köpa verkar ha det. Säljaren vet inte vad det är, men han gissar på jordfel.
Kan det stämma? Och kan det åtgärdas lätt?
Kan du precisera? Vad då "låter högre"? Börjar dom brumma mer eller blir dom mer volymstarka när man rör vid mikrofonen samtidigt som man spelar i jämförelse med om man inte rör vid mikrofonen? Kan vara något marginellt lödfel/kontaktproblem och att kanske en lödpunkt får bättre kontakt när man rent fysiskt trycker på mikrofonen och att detta gör att den "låter högre". Något annat kan jag inte tänka mig. Jag skulle i första hand gå över lödningarna. Om det brummar är det säkert ett jordproblem....

Nå´t annat kan jag inte komma på. Mysko fel..... :?

MVH//J
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Killen som eventuellt ska sälja den beskrev det så att de "Låter högre" när man rör vid micken och spelar än om man inte rör micken medan man spelar. Så då är det kanske ett lödfel.
Men skulle detta i framtiden kunna resultera i kortslutning eller att man får en elchock om man lämnar micken ifred?
Den ska vara från 70-talet, någon slags telebas-kopia, så det är en single-coil vi talar om.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Dramo skrev:Killen som eventuellt ska sälja den beskrev det så att de "Låter högre" när man rör vid micken och spelar än om man inte rör micken medan man spelar. Så då är det kanske ett lödfel.
Men skulle detta i framtiden kunna resultera i kortslutning eller att man får en elchock om man lämnar micken ifred?
Den ska vara från 70-talet, någon slags telebas-kopia, så det är en single-coil vi talar om.
Nä du kan inte få någon elchock såvida du inte kopplar in basen i en trasig förstärkare som i sig är kopplad till ett ojordat eluttag en regnig dag utomhus och att du själv står i en vattenpöl. Det går inte starkström i en telekabel. Det enda som kan hända är kanske att den blir knäpptyst och inte låter.... Men du kommer inte friteras.....

//J
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Okej, känns skönt att veta...
Hörde att en före detta gitarrist i Yardbirds dog av en strömförande gitarr :?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Dramo skrev:Okej, känns skönt att veta...
Hörde att en före detta gitarrist i Yardbirds dog av en strömförande gitarr :?
Men det kan omöjligt bara ha varit gitarrens fel. Det har ju gått lite rykten om hur han dog och ett rykte säger att han fick en elchock när han spelade elgitarr i badkaret. Ett annat säger att han INTE spelade i badkaret men att det var fel på jorden i elen och att hans gitarr var trasig. Svårt att veta men det är oftast inte så himla enkelt att bli stekt när man spelar bas eller elgitarr. Ska lite till innan det händer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Keith_Relf

Av vad jag har förstått har detta bara hänt 4 gånger i världshistorien så det är nog ingenting du behöver oroa dig för. Och OM det händer och du dör behöver du inte heller oroa dig då du ju helt enkelt är död och inte KAN oroa dig..... :shock:

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den mån 15 sep 2008, 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Det här är för övrigt en lite morbid men ändå ganska intressant websida som jag besökte ibland för om åren:

http://elvispelvis.com/enter_fuller_up.htm

Verkar som att dom eventuellt inte uppdaterat den sen 2004 men här kan man söka på musiker/artister och få reda på vad dom dog av. Man kan söka på namn eller dödsorsak.....

//J
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Hellboy skrev:Det här är för övrigt en lite morbid men ändå ganska intressant websida som jag besökte ibland för om åren:

http://elvispelvis.com/enter_fuller_up.htm

Verkar som att dom eventuellt inte uppdaterat den sen 2004 men här kan man söka på musiker/artister och få reda på vad dom dog av. Man kan söka på namn eller dödsorsak.....

//J
Morbid? Kanske. Intressant? Definitivt!
Älskar att få onödig kunskap om saker ingen bryr sig om.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Dramo skrev: Morbid? Kanske. Intressant? Definitivt!
Jag är väldigt bra att lära mig onödiga saker!! Mindre bra på att lära mig någonting som man faktiskt kan ha användning av i livet.... Vet inte varför det är så..... :?

//J
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Hellboy skrev:
Dramo skrev: Morbid? Kanske. Intressant? Definitivt!
Jag är väldigt bra att lära mig onödiga saker!! Mindre bra på att lära mig någonting som man faktiskt kan ha användning av i livet.... Vet inte varför det är så..... :?

//J
Samma här. Särskilt med matte...
Men hur ofta räknar man ut exponentialfunktioner i vardagen?
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

det är naturligt att saker låter högre när man rör vid dem särskilt om man hittar rätt ställe :lol: vem gillar inte kroppskontakt? ;)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:
Dramo skrev:Killen som eventuellt ska sälja den beskrev det så att de "Låter högre" när man rör vid micken och spelar än om man inte rör micken medan man spelar. Så då är det kanske ett lödfel.
Nä du kan inte få någon elchock såvida du inte kopplar in basen i en trasig förstärkare som i sig är kopplad till ett ojordat eluttag en regnig dag utomhus och att du själv står i en vattenpöl. Det går inte starkström i en telekabel. Det enda som kan hända är kanske att den blir knäpptyst och inte låter.... Men du kommer inte friteras.....

//J
En kompis till mig var inte långt från döden när han spelade bas och råkade nudda sin körmik med läppen. Pang sa det!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

GrafZeppelin skrev:
Hellboy skrev:

//J
En kompis till mig var inte långt från döden när han spelade bas och råkade nudda sin körmik med läppen. Pang sa det!
Det där pratas det rätt ofta om på http://www.vintagecustom.com där gamla ojordade förstärkare i kombination med gamla ojordade PA'n kunde bli väldigt spännande(!) om de hamnade på olika fas.
Brända läppar och fingrar.

Jag tycker det låter konstigt då det ju skall vara svagström i kabeln, men tillräckligt många historier flyter omkring för att det skall ha hänt åtskilliga gånger.
Medlem i PB50+
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

On topic då: Har du fått ordning på micken dramo? Jag skulle vara intresserad av hur det löste sig.
Min mick på p-basen uppför sig nämligen som du beskriver. Och det har inte att göra med jordning etc. Har kollat det.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Silverfisk skrev:On topic då: Har du fått ordning på micken dramo? Jag skulle vara intresserad av hur det löste sig.
Min mick på p-basen uppför sig nämligen som du beskriver. Och det har inte att göra med jordning etc. Har kollat det.
Jag köpte den aldrig.
Skulle göra det, men säljaren ändrade sig och sålde till en kille som bodde närmare.
Synd, för den var jävligt fin.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

GrafZeppelin skrev:
Hellboy skrev:

//J
Jordstrul.. Händer då o då i vår replokal, sångaren får då ha en strumpa på micken så han slipper komma hem med nygrillade läppar..
Gamla äckliga källarlokaler och tvivelaktigt uppkopplade lastbilsflak eller div. andra scener gärna i småregn är som gjorda (fniss) för att få sig en luring..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar