MEC - "aktiva"?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

MEC - "aktiva"?

Inlägg av Kim S »

Jag är ju inte så haj på detta, MEN...

Jag tycker mig ha förstått så mycket som att det vanliga man syftar på när man pratar om aktiva/passiva basar är att man kan sätta på eller stänga av preampen och att mickarna i sig inte är aktiva eller passiva.

Undantaget EMG som då enligt vad jag har snappat har en preamp inbyggd i själva mickkåpan.

Min fråga är då: har MEC en liknande princip? Min (f.d. Booms) Streamer LX är byggd, precis som min gamla Infinity, så att man drar ut volymratten för att koppla förbi eq:n. Men det går inte att köra utan batteri. Tar man ur batteriet är basen stendöd oavsett om volympoten är in eller ut. Så.... vad innebär det?

Går man in på MECs hemsida ( http://www.mec-pickups.de/modules/news/ ... katID=1727 ) och kollar på "Bass" ser man at de saluför vad de kallar dels aktiva, dels passiva mickar. ÄR dom aktiva i samma avseende som EMG eller är det bara det att MEC anser att den ena typen lämpar sig för basar utan preamp och de andra för basar med preamp?

Noterade förresten att MEC är ägt av Warwick. Nytt för mig. Kanske inte så förvånande iofs. Har bara sett MEC i Warwickar, ja och i en BBQV-bas också :)

Så, vilka kunskaper sitter ni på?

Kan ju kolla på Warwickforumet annars... :hmm:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Jag har(hade) 2 "aktiva" Mec mickar i min bandlösa. Det går en engen strömkabel till varje mick.. Vet dock inte om det sitter någon "preamp" i dem i traditionell mening.. Vet bara att dom låter bra.. Dock är de jag har för små för nuvarande projektet.. så dom kanske åker ut på försäljning här.. inkl preampen.. beroende på hur det ter sig..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

MEC har både aktiva och passiva pup's. De aktiva fungerar precis som EMG's och har en preamp i själva mikrofonen. MEC passiva mikrofoner står det oftast "Dynamic Correction" på eller har synliga magnetpoler, och fungerar som vilken standardmikrofon som helst.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Deras "aktiva" mikar har preampen inbyggd precis som EMG. Det är de mikar som har MEC skrivet med guldtext, de passiva har silvertext. Åtminstone var det så förr...

Edit: Too slow...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

Liten skrev: Vet bara att dom låter bra..
Visst gör dom! Svinigt bra!
BASBLOGGEN.se skrev:MEC har både aktiva och passiva pup's. De aktiva fungerar precis som EMG's och har en preamp i själva mikrofonen. MEC passiva mikrofoner står det oftast "Dynamic Correction" på eller har synliga magnetpoler, och fungerar som vilken standardmikrofon som helst.
Ok, det var det jag misstänkte. Tack! :tummenupp:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Kim S skrev:
Nej.. det skrev jag bara för att jag ska sälja mina! :mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

Liten skrev:
Kim S skrev:
Nej.. det skrev jag bara för att jag ska sälja mina! :mrhappy:
:lol:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Skriv svar