Jag tycker mig ha förstått så mycket som att det vanliga man syftar på när man pratar om aktiva/passiva basar är att man kan sätta på eller stänga av preampen och att mickarna i sig inte är aktiva eller passiva.
Undantaget EMG som då enligt vad jag har snappat har en preamp inbyggd i själva mickkåpan.
Min fråga är då: har MEC en liknande princip? Min (f.d. Booms) Streamer LX är byggd, precis som min gamla Infinity, så att man drar ut volymratten för att koppla förbi eq:n. Men det går inte att köra utan batteri. Tar man ur batteriet är basen stendöd oavsett om volympoten är in eller ut. Så.... vad innebär det?
Går man in på MECs hemsida ( http://www.mec-pickups.de/modules/news/ ... katID=1727 ) och kollar på "Bass" ser man at de saluför vad de kallar dels aktiva, dels passiva mickar. ÄR dom aktiva i samma avseende som EMG eller är det bara det att MEC anser att den ena typen lämpar sig för basar utan preamp och de andra för basar med preamp?
Noterade förresten att MEC är ägt av Warwick. Nytt för mig. Kanske inte så förvånande iofs. Har bara sett MEC i Warwickar, ja och i en BBQV-bas också

Så, vilka kunskaper sitter ni på?
Kan ju kolla på Warwickforumet annars...