Som rubriken antyder vill jag ha tips från den kunnigaste samlingen basister i svedala (dvs PB) om replacementmickar till ovanstående.
Önskemålen är så fett och så allaround som möjligt.
Flats i båda fallen
30 som kollat frågan men ingen som har tillstymmelse till förslag?????????
Nu blir jag konfunderad.......
Hallå, detta är världens bästa bassistcommunity PLEASE PLEASE
Tell me all your tips and erfarenheter
Baserat på allt jag hört och läst skulle jag kontakta Johan Lundgren (www.lundgren.se) och be honom sno ihop mickarna åt mig. Han kommer högt rekommenderad från basister och gitarrister jag har stort förtroende för.
Lite hörsägen är det dock att lyssna på mig i den här frågan, jag har bara spelat en bas (en BBQV) med Lundgren mickar. Den var det iaf fruktansvärt skönt sound i.
Jag gillar Seymour Duncans helt vanliga "vintage"-mickar (alltså inte antiquity) till en P-bas.
Jag gillar hur originalmicken i P '51:an låter, men skulle jag testa någon annan skulle det nog bli en SD Antiquity.
Jag har testat, men jag tycker inte om Quarter Pounder till singlecoilbas kan jag konstatera.
Lite OT, (Bootsy)men hur gör man när man söker här på forumet.
Om jag vill söka på typ "precision AND mick" så får jag ju inget av värde.
dvs hur gör man för att söka på forumet på ett effektivt sätt? och ja, jag har läst faq osv, bara korkad antagligen.
Nää ja e inte först, ja e basist............(funkar bra i norrland, dvs lååååånga vokaler)
Senast redigerad av bassgroover den tor 13 nov 2008, 23:58, redigerad totalt 4 gång.
Om du vill ha runt o fint p-basljud gör jag som bootsy o rekomenderar sd-vintage, låter mkt bra och är billig. För lite mer "edge" rekomenderas Dimarzio model p. Dimarzio tycker jag överlag gör väldigt bra o prisvärda mickar. Lundgren vintage låter lite mer stängd i ljudet än sd.
Tack. det känns som att jag måste skaffa en Seymour Duncan antiquity II till P51. Var handlar jag den till bäst pris?
Är det någon som har en jämförelse mellan den och en Lungren variant?
Efter att jag just hittat denna tråd.. (fan man kan bara vara borta i 24 tim så skriker dom på att ingen postar fort nog.. ) OCH.. att jag just recenserat en Evilbiker (här på forumet) pickup..
Så tycker jag du ska slå Ubbe ett PM.. sök på Evilbiker..
Jag gillar Seymour Duncans helt vanliga "vintage"-mickar (alltså inte antiquity) till en P-bas.
Jag gillar hur originalmicken i P '51:an låter, men skulle jag testa någon annan skulle det nog bli en SD Antiquity.
Jag har testat, men jag tycker inte om Quarter Pounder till singlecoilbas kan jag konstatera.
+1 på den: har en SCPB 3:a i min Sting just nu, men ska återställa originalmicken. Sen får vi väl se om det blir just en Antiquity på sikt.
Edit: fast i min (numera avyttrade) Short Scale blev det ett jävla riv med en Quarter Pounder....
Senast redigerad av Mr Spock den fre 14 nov 2008, 08:50, redigerad totalt 1 gånger.
BB3000S skrev:Baserat på allt jag hört och läst skulle jag kontakta Johan Lundgren (www.lundgren.se) och be honom sno ihop mickarna åt mig. Han kommer högt rekommenderad från basister och gitarrister jag har stort förtroende för.
Lite hörsägen är det dock att lyssna på mig i den här frågan, jag har bara spelat en bas (en BBQV) med Lundgren mickar. Den var det iaf fruktansvärt skönt sound i.
Har ju nyss avyttrat min Mike Dirnt: i den hade jag installerat Lundgren P-bass Hot. Rekommenderas varmt! Inte så "hot" som man kan förledas att tro - men ett jävla gött sound helt enkelt!
bassgroover skrev:Tack. det känns som att jag måste skaffa en Seymour Duncan antiquity II till P51. Var handlar jag den till bäst pris?
Lundgren har väl inga single-coilmickar...? Väl...?
bassgroover skrev:Tack. det känns som att jag måste skaffa en Seymour Duncan antiquity II till P51. Var handlar jag den till bäst pris?
Tror jag säkert han kan ordna..
Jag har en Lundgren 5:a Jazz mick som är split-coil .. hur svårt kan den då vara att göra en sc-mick till en p-51:a?
Tror jag säkert han kan ordna..
Jag har en Lundgren 5:a Jazz mick som är split-coil .. hur svårt kan den då vara att göra en sc-mick till en p-51:a?
Säkert fullt möjligt - men eftersom prisaspekten tangerats i resonemanget, pratar vi väl primärt serietillverkade mickar...
Liten skrev:Efter att jag just hittat denna tråd.. (fan man kan bara vara borta i 24 tim så skriker dom på att ingen postar fort nog.. ) OCH.. att jag just recenserat en Evilbiker (här på forumet) pickup..
Så tycker jag du ska slå Ubbe ett PM.. sök på Evilbiker..
bassgroover skrev:OK Urban (och Liten), you've got my attention
Lite intresserad av vad prislappen skulle kunna hamna på? Får man rabatt som gammal sundsvallsbo
Bor du i sundsvall så kan du ju be göran i macken att leverera micken på skotern... då slipper man frakt!
bassgroover skrev:OK Urban (och Liten), you've got my attention
Lite intresserad av vad prislappen skulle kunna hamna på? Får man rabatt som gammal sundsvallsbo
Bor du i sundsvall så kan du ju be göran i macken att leverera micken på skotern... då slipper man frakt!
Inget skoterföre här än....
Köpte en Bill Lawrence P-mick här på PB och den har bra output med botten...konstigt nog så gillar jag även den no-name mick som sitter på Thomann-bygget...hög output, bra botten och lite mera diskant än BL-micken.