Sida 1 av 4
Mer J-bas-ljud ur en P-bas?
Postat: tis 18 nov 2008, 15:48
av MatsD
Jag har nästan uteslutande haft basar med två mikar och kör i princip alltid på båda mikarna samtidigt. Därför har jag lite svårt för basar med bara en mik, såsom p-basar. Nu råkar jag dock ha köpt på mig några p-basar och frågan inställer sig då vad man kan göra för att komma ifrån det middiga soundet.
DiMarzio har en mik som de kallar Split P som de säger ska ge ett större frekvensomfång. Frågan är om de talar sanning, i synnerhet eftersom det kräver att man står ut med bladpoler, vilket jag tycker ser jävligt 80-tal ut.
Finns det andra mikar som påtagligt ändrar p-basens ljud i riktning mot ett fylligare j-basljud? I värsta fall får det vara aktiva prylar men passivt vore att föredra. Börja fräsa i kroppen för en andra mik är inte heller aktuellt.
/Mats D
Postat: tis 18 nov 2008, 15:50
av knedy
Testa Lace Alumitone-mickar!

Postat: tis 18 nov 2008, 15:54
av Liten
Att köpa en P-bas för att få ut ett J-sound.. är inte det lite som att beställa vinterdäck från afrika?
Im just askin...

Postat: tis 18 nov 2008, 16:00
av the_great_alfonzo
knedy skrev:Testa Lace Alumitone-mickar!

Men!! Hur låter dessa mickar egentligen??
Postat: tis 18 nov 2008, 16:03
av Ale
Postat: tis 18 nov 2008, 16:09
av Evilbiker
Det kan jag nog fixa! Om du behöver referens så hör med Liten och läs hans recension
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=14490 PMa mig så kan vi snacka!
Postat: tis 18 nov 2008, 16:12
av MatsD
Liten skrev:Att köpa en P-bas för att få ut ett J-sound.. är inte det lite som att beställa vinterdäck från afrika?
Im just askin...

Relevant fråga, men jag råkade fastna för dessa basar av andra skäl och dessutom tyckte jag det var kul ett tag med det rockiga råa mellanregistersoundet men nu har jag tröttnat och för att inte basarna ska bli stående ospelade pga detta tänkte jag att man kanske kunde byta mik.
alfonzo: De där Lace-mikarna ser ju ännu mer hi-tech ut än DiMarzios bladpolade Split P. Men har de ljudet jag söker så skulle jag eventuellt kunna stå ut med det.
/Mats D
Postat: tor 20 nov 2008, 13:30
av Persa
Har en seriell/parallell-switch på mitt p-bygge som jag tycker jazzar till ljudet. Värt att testa kanske?
Postat: tor 20 nov 2008, 14:47
av Ahab
Persa skrev:Har en seriell/parallell-switch på mitt p-bygge som jag tycker jazzar till ljudet. Värt att testa kanske?
Tänkte precis fråga om någon provat det... På en J-bas sitter ju mickarna parallellt, men om man seriekopplar dom låter det ju lite mera P, så det borde ju även gälla baklänges.
Dimarzio har tom med det i installationsmanualen för Model P, så det är nog inte helt galet..
Postat: tor 20 nov 2008, 16:03
av MatsD
Nu har jag gjort en beställning av Evilbiker på en p-basmik som ska låta lite mer åt j-bashållet. Jag kommer också att slänga på en minivippa för serie/parallell, så får vi se om det känns som att hitta hem eller om jag måste överge enmiksbasar helt och hållet.
/Mats D
Postat: lör 20 dec 2008, 15:40
av Basstore
Kan inte säga att min main Pbas låter som en Jazzbas men den har fan mer knorr och growl i ljudet än många jazzbasar jag spelat på..
Och den har just en Dimarzio Pmick. 70th dock.
Postat: lör 20 dec 2008, 15:54
av MatsD
Vi får väl se efter helgerna nån gång när jag får miken från Evilbiker hur det faller på läppen. Annars, marcbass så gillar jag faktiskt ljudet i den där miken som satt på p-basliket jag köpte av dig. Det kommer nog bli min main p-bas efter att jag bytt till bandad Fender Japan-hals och nu väntar jag bara på turtle-skyddet och plåtkåporna.
/Mats D
Postat: lör 20 dec 2008, 23:00
av Poncho
Postat: lör 20 dec 2008, 23:17
av MatsD
Finns ju annars en femsträngad Squier P-bas Special också med t o m två j-mikar för runt 3.500 kr. Det är ingen ordning på allting nuförtiden.
/Mats D
Postat: lör 20 dec 2008, 23:32
av enor
MatsD skrev:-bas Special också med t o m två j-mikar för runt 3.500 kr. Det är ingen ordning på allting nuförtiden.
/Mats D
Ordning är det, såtillvida att den basen är helt värdelös som instrument betraktad. Hade en ett tag, tyckte yttersträngarna var veka - så jag öppnade pickuperna och insåg att det sitter vanliga 4-strängade pickuper på den; dessutom 2 st av 4-strängad HALSmickslängd... den korta varianten alltså (!).
Bytte till Bartar och den blev bättre, men halsen var bedrövlig, balansen likaså.. så jag slaktade den och använde valda delar medan annat åkte på tippen...
Postat: sön 21 dec 2008, 00:11
av MatsD
enor skrev:MatsD skrev:-bas Special också med t o m två j-mikar för runt 3.500 kr. Det är ingen ordning på allting nuförtiden.
Ordning är det, såtillvida att den basen är helt värdelös som instrument betraktad. Hade en ett tag, tyckte yttersträngarna var veka - så jag öppnade pickuperna och insåg att det sitter vanliga 4-strängade pickuper på den; dessutom 2 st av 4-strängad HALSmickslängd... den korta varianten alltså (!).
Bytte till Bartar och den blev bättre, men halsen var bedrövlig, balansen likaså.. så jag slaktade den och använde valda delar medan annat åkte på tippen...
Oj då! På JAM:s hemsida hyllar man den som "En av de bästa 5-strängade basarna". Men du har ju rätt i att mikarna har täckande kåpor så man inte ser polerna - fult trick om det är till för att dölja att det är mikar för fyrsträngad bas.
/Mats D
Re: Mer J-bas-ljud ur en P-bas?
Postat: sön 21 dec 2008, 00:17
av dereborn
MatsD skrev:... Nu råkar jag dock ha köpt på mig några p-basar och frågan inställer sig då vad man kan göra för att komma ifrån det middiga soundet....
/Mats D
Hmmm.... Vad har du köpt för P-basar? I min värld är Jazzbasen middig o P-basen fet/basig. När folk fräser i stallmikar i P-basar så är det ju MER mid dom vill åt.
Tror ett mikbyte kan vara vägen till lycka. I min -64 sitter en handlindad mik som jag beställde med önskemål om "lite mer träig kärna, runt 2-300 Hz- liksom". Och så blev det.
Ibland har jag märkt att folk som har för små riggar o testar en P-bas tycker att det låter middigt o fult, men då har det mer att göra med att riggen inte klarar fetman som P-basen levererar. I det fallet får man ju mer sound ur en jazz t.ex., där soundfokus ligger högre upp i frekvens.
Vad kör du på i förskräckarväg?
Postat: sön 21 dec 2008, 00:49
av enor
MatsD skrev:
Oj då! På JAM:s hemsida hyllar man den som "En av de bästa 5-strängade basarna".
Just det. Men det är ju hos JAM som sagt (enough said).
Postat: sön 21 dec 2008, 00:51
av MatsD
Dereborn: Jag kör alltid mina jazzbasar på båda mikarna och då händer nåt - jag antar att det har med fasfel att göra - som gör att det där ihåliga middiga eller "boxy" ljudet försvinner som blir på en enmikad bas eller på en j-bas om man bara kör den ena eller andra miken. Men i mitt tycke så är en ensam p-basmik ännu mer boxy än en ensam j-basmik så ett byte kan vara intressant.
/Mats D
Postat: sön 21 dec 2008, 01:08
av dereborn
MatsD skrev:Dereborn: Jag kör alltid mina jazzbasar på båda mikarna och då händer nåt - jag antar att det har med fasfel att göra - som gör att det där ihåliga middiga eller "boxy" ljudet försvinner som blir på en enmikad bas eller på en j-bas om man bara kör den ena eller andra miken. Men i mitt tycke så är en ensam p-basmik ännu mer boxy än en ensam j-basmik så ett byte kan vara intressant.
/Mats D
Troligen är jag dum i huvet, för jag tycker att soundet ur en jazzbas med båda mikarna på fullt är lite urfasat o ihåligt, medan en P-bas i min värld har både kärna o botten på ett sätt som jazzbasen bara kommer nära om man vrider av stallmiken lagom mycket.
Ett alternativ till min dumhet är att vi bara har väldigt olika ljudideal, vilket är helt OK!
Det man dock kan konstatera är att jag troligen inte kan hjälpa dej med ditt problem. Lycka till!
Postat: sön 21 dec 2008, 01:35
av MatsD
Dereborn: Jo, det känns onekligen som vi inte bara har olika ideal utan som om vi nästan hävdar det motsatta i sak och fakta - som att "solen är gul" nej "solen är blå". Jag kan hålla med dig om att ett p-basljud kan vara maffigt och ha en mullig botten men nån riktig kärna tycker jag inte det har, utan låter just sådär lite ihåligt, i synnerhet om man inte kranar till en bra hängmatta på stärkaren eller i bordet.
/Mats D
Postat: sön 21 dec 2008, 01:40
av gäst
dereborn skrev:MatsD skrev:Dereborn: Jag kör alltid mina jazzbasar på båda mikarna och då händer nåt - jag antar att det har med fasfel att göra - som gör att det där ihåliga middiga eller "boxy" ljudet försvinner som blir på en enmikad bas eller på en j-bas om man bara kör den ena eller andra miken. Men i mitt tycke så är en ensam p-basmik ännu mer boxy än en ensam j-basmik så ett byte kan vara intressant.
/Mats D
Troligen är jag dum i huvet, för jag tycker att soundet ur en jazzbas med båda mikarna på fullt är lite urfasat o ihåligt, medan en P-bas i min värld har både kärna o botten på ett sätt som jazzbasen bara kommer nära
om man vrider av stallmiken lagom mycket.
Ett alternativ till min dumhet är att vi bara har väldigt olika ljudideal, vilket är helt OK!
Det man dock kan konstatera är att jag troligen inte kan hjälpa dej med ditt problem. Lycka till!
För mig funkar det inte att vrida av stallmicken lagom mycket, jag upplever det som att när man vrider av stallmicken så händer först ingenting och sedan försvinner den helt. Det skulle funka lika bra med en på/av-switch. Är det fler än jag som har fått den uppfattngnen? Jag har iofs bara faht två jazzbasar, det kanske är olika beroende på exemplar?
Postat: sön 21 dec 2008, 01:44
av dereborn
MatsD skrev:Dereborn: Jo, det känns onekligen som vi inte bara har olika ideal utan som om vi nästan hävdar det motsatta i sak och fakta - som att "solen är gul" nej "solen är blå". Jag kan hålla med dig om att ett p-basljud kan vara maffigt och ha en mullig botten men nån riktig kärna tycker jag inte det har, utan låter just sådär lite ihåligt, i synnerhet om man inte kranar till en bra hängmatta på stärkaren eller i bordet.
/Mats D
Ehh............
...du tycker soundet låter ihåligt om man INTE holkar ur det med en hängmatta?
Borde väl vara tvärt om? Om du tycker nåt låter ihåligt borde du väl vilja plussa dom frekvenser du tycker saknas?
Jag fattar nog inte alls, tyvärr.
Postat: sön 21 dec 2008, 01:49
av basmartin
Johannes skrev:
För mig funkar det inte att vrida av stallmicken lagom mycket, jag upplever det som att när man vrider av stallmicken så händer först ingenting och sedan försvinner den helt. Det skulle funka lika bra med en på/av-switch. Är det fler än jag som har fått den uppfattngnen? Jag har iofs bara faht två jazzbasar, det kanske är olika beroende på exemplar?
Beror det inte på vilken typ av pot som är installerad? Finns ju två typer, linjär och logaritmisk.
Postat: sön 21 dec 2008, 01:57
av dereborn
Johannes skrev:dereborn skrev:MatsD skrev:Dereborn: Jag kör alltid mina jazzbasar på båda mikarna och då händer nåt - jag antar att det har med fasfel att göra - som gör att det där ihåliga middiga eller "boxy" ljudet försvinner som blir på en enmikad bas eller på en j-bas om man bara kör den ena eller andra miken. Men i mitt tycke så är en ensam p-basmik ännu mer boxy än en ensam j-basmik så ett byte kan vara intressant.
/Mats D
Troligen är jag dum i huvet, för jag tycker att soundet ur en jazzbas med båda mikarna på fullt är lite urfasat o ihåligt, medan en P-bas i min värld har både kärna o botten på ett sätt som jazzbasen bara kommer nära
om man vrider av stallmiken lagom mycket.
Ett alternativ till min dumhet är att vi bara har väldigt olika ljudideal, vilket är helt OK!
Det man dock kan konstatera är att jag troligen inte kan hjälpa dej med ditt problem. Lycka till!
För mig funkar det inte att vrida av stallmicken lagom mycket, jag upplever det som att när man vrider av stallmicken så händer först ingenting och sedan försvinner den helt. Det skulle funka lika bra med en på/av-switch. Är det fler än jag som har fått den uppfattngnen? Jag har iofs bara faht två jazzbasar, det kanske är olika beroende på exemplar?
Jag försökte bara förklara på jazz-språk.
Påminner nu mej själv om min favvo-devis:
He gå int föklaar fö en som int begrip.