Mod: Fender Classic 50's P

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem

Mod: Fender Classic 50's P

Inlägg av Bumsebrul »

Hej gott folk!

Någon som provat att modda micken på en Classic 50's, och tyckte du i så fall att det blev värt det? Kan inte säga att jag är missnöjd med nuvarande ljud, men det kan ju alltid bli lite bättre :). Tycker att kroppen känns som att den resonerar väldigt bra, och gillar halsen, stor och köttig... tänker att en ny pickup kanske kan göra hela skillnaden.

som referens: P-basar jag tycker låter betydligt bättre än min inkluderar Glaub-modellen från Lakland och Sandbergs aktiva P-basar med lite avrullad diskant.

Jag är ute efter ett "punchigt, malligt ljud med lite morr." I brist på mer akademiska termer. Tror att det skulle beskrivas som "rikt på lägre mellanregister" på fackspråk... Spelar soul, fejkar lite jazz och groovigt fusion-artat.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Testa att slänga i en DiMarzio model P, där har du morr så det räcker och blir över.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem

Inlägg av Bumsebrul »

Tack för svar!

Någon länk till lämpligt ljudklipp med en Model P? Hittar inget själv...
Den enda tonen jag känner till från DiMarzio-pickuper är typ Billy Sheehans mickar, men det är ju helt andra modeller. Och hans ljud är rätt långt ifrån mitt ideal... vad jag menar med morr ligger mycket djupare ner. Kanske ett dåligt ordval. Sheehan-tonen skulle jag beskriva som "honking" eller "brölig" (och ganska ful.)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

bootsy skrev:Testa att slänga i en DiMarzio model P, där har du morr så det räcker och blir över.
Japp! En sån sitter i min RI57:a för övrigt köpt av den gode Bootsy..
Som sagt morr så det blir över, svinbra lite arg mick.
Funderar iofs på att byta tillbaka till sd vintage som satt i. Den ska nog få flats och bli bluesbas. Tokaien är busig så det blir över..
Men modelp passar nog dig utmärkt!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Bumsebrul skrev:Tack för svar!

Någon länk till lämpligt ljudklipp med en Model P? Hittar inget själv...
Den enda tonen jag känner till från DiMarzio-pickuper är typ Billy Sheehans mickar, men det är ju helt andra modeller. Och hans ljud är rätt långt ifrån mitt ideal... vad jag menar med morr ligger mycket djupare ner. Kanske ett dåligt ordval. Sheehan-tonen skulle jag beskriva som "honking" eller "brölig" (och ganska ful.)
Till saken hör att herr Sheehan faktiskt har en model P på sin bas. Men han kör också på en model one och genom två olika stärkare osv, så hans sound representerar inte riktigt det en som en enda model P levererar.

Testa vet jag. Den är inte dyr och det tar ungefär fem minuter för en person med rudimentära lödkunskaper att sätta in en mick i en P-bas. Om du inte gillar den så tar du ut den igen och säljer den.
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem

Inlägg av Bumsebrul »

ok, tack för input. Brist på ljudklipp på DiMarzios hemsida gör det svårt att bilda sig en uppfattning. De enstaka som ligger uppe där på tex Split-P modellen låter förskräckligt illa. När dessutom den enda ton man känner till sedan tidigare från märket (Sheehan) inte heller faller i smaken så blir jag lite avskräckt. 1000 spänn är ändå 1000 spänn ( = en femtondels Sandberg ;)

Hittade fina klipp på Lundgrens hemsida och tyckte att deras demosound på "Hot P-bass" var fint. Får fundera lite. Fralin sitter tydligen i Bob Glaubs bas, men de verkar krångliga att få tag i här.

Utgångsfrågan kvarstår... ingen som provat att modda just den här basen och kunnat jämföra originalpickuperna med en eventuell uppgradering?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Det finns extremt många alternativ för mickbyte på P-bas. Det har skrivits trådmil om detta både här, på talkbass och alla andra basforum på jorden. Att det skulle vara någon faktor som är annorlunda för just en 50's P-bas kan jag inte tänka mig. Kmo:s bas (min och Busses gamla) är en japansk '57 Reissiue, vars specar torde ge ett sound som är svårskiljbart från din. Därför är din fråga om speciella erfarenheter av just din bas ganska svårmotiverad, tiotusentals basister världen över har testat nya mickar i sina P-basar. Erfarenheterna är inte få.

Om du inte tror att DiMarziomicken låter bra så tycker jag att du ska prova någon annan, men dra inte för stora växlar på de ljudklipp som ligger ute. Ett basljud taget ur sitt sammanhang (i synnerhet när det gäller p-basar!) är svårtolkat.

DiMarzio:n är en utmärkt mick med mycket output och övertoner, "morr" som du sa. Annars gillar jag Seymour Duncan "vintage" eller Fender custom shop '59 om du vill ha lite mer old school-ljud.

Men om du är inne på en Sandberg tror jag vi har lite olika idéer om hur en P-bas ska låta.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:bla bla bla...
Men om du är inne på en Sandberg tror jag vi har lite olika idéer om hur en P-bas ska låta.

Lycka till!
Hehe.. måste ju finnas någon av dem du gillat?? ;)

Jag skulle tro du blir mer än nöjd med föreslagen Dimarzio..

och lycka till! :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem

Inlägg av Bumsebrul »

"... vars specar torde ge ett sound som är svårskiljbart från din. Därför är din fråga om speciella erfarenheter av just din bas ganska svårmotiverad, "

hmm antar att du har en bra poäng där, fair enough :) Antar att jag närmast tänkte på den pickup som sitter i modellen, och huruvida ett byte skulle ha någon större poäng. Jag vet inte själv vad det är för mick i från början måste jag erkänna.

"Ett basljud taget ur sitt sammanhang (i synnerhet när det gäller p-basar!) är svårtolkat."
Sant. Dock tar man tacksamt emot vad man kan hitta, i brist på bättre.

"Men om du är inne på en Sandberg tror jag vi har lite olika idéer om hur en P-bas ska låta." Jag misstänker också att så är fallet :) Men tack igen för bra synpunkter, det uppskattas! Jag ska ge mig ut och googla lite till nu och se vad jag hittar.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
bootsy skrev:bla bla bla...

Lycka till!
Hehe.. måste ju finnas någon av dem du gillat?? ;)

Jag skulle tro du blir mer än nöjd med föreslagen Dimarzio..

och lycka till! :)
Jo, jag tycker att sandbergs basar är välbyggda och känns riktigt trevliga att lira på. Dock är jag inte så förtjust i ljudet, tycker att preampen färgar för mycket. Och deras P-basar låter liksom inte riktigt precision i mina öron.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Bumsebrul skrev:"... vars specar torde ge ett sound som är svårskiljbart från din. Därför är din fråga om speciella erfarenheter av just din bas ganska svårmotiverad, "

hmm antar att du har en bra poäng där, fair enough :) Antar att jag närmast tänkte på den pickup som sitter i modellen, och huruvida ett byte skulle ha någon större poäng. Jag vet inte själv vad det är för mick i från början måste jag erkänna.

"Ett basljud taget ur sitt sammanhang (i synnerhet när det gäller p-basar!) är svårtolkat."
Sant. Dock tar man tacksamt emot vad man kan hitta, i brist på bättre.

"Men om du är inne på en Sandberg tror jag vi har lite olika idéer om hur en P-bas ska låta." Jag misstänker också att så är fallet :) Men tack igen för bra synpunkter, det uppskattas! Jag ska ge mig ut och googla lite till nu och se vad jag hittar.
Lycka till!

Ett annat micktips om du vill ha en puppa med drag i är en Seymour Duncan Quarter Pounder. Många vägrar spela på annat efter att de testat den.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Det står Bassline med Stora feta bokstäver med Vit text över halva micken! Bedrövligt beteende!!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

kmo skrev:Det står Bassline med Stora feta bokstäver med Vit text över halva micken! Bedrövligt beteende!!!
Enkelt att ta bort, dock.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Ha! Bra, har konsekvent vägrat nyinköp av SD bara på grund av den detaljen :oops:
Skriv svar