Linda mikar själv?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
DJ
Medlem

Linda mikar själv?

Inlägg av DJ »

Känns som ett kul projekt.

Finns det nåt man kan läsa för att komma igång?

Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Re: Linda mikar själv?

Inlägg av Kale »

DJ skrev:Känns som ett kul projekt.

Finns det nåt man kan läsa för att komma igång?
http://buildyourguitar.com/resources/lemme/

Kanske?

Här är lite mer:
från http://www.guitarnuts.com/wiring/pickups.php :

Pickup design/selection issues:
There are far too many variables in pickup design to even approach a thorough treatment of the subject here. However, the following tips will help you understand how pickups affect tone so that you can make a more intelligent decision if considering aftermarket pickups.

How "hot" the pickup will be depends primarily on two variables; how strong the magnet is, and how many turns of wire are on the coil. However, both of these factors also affect the tonal response of the pickup.
Any coil of wire is an inductor, and the impedance (total resistance) of an inductor varies with frequency (the higher the frequency, the higher the impedance). When you add more turns of wire to a coil, you are increasing the inductance and thus altering the frequency response. "Overwound" coils and humbuckers usually have less high frequency response (cleverly marketed as "stronger midrange").
Changing the guage (diameter) of the coil wire changes inductance and thus alters the frequency response of the pickup.
Changing the size or shape of the coil changes the inductance and thus alters the frequency response of the pickup.
Coils not only have a certain inductance, they also have a certain amount of "parasitic" capacitance. Different winding techniques will result in slightly different capacitance and thus affect the tonal response of the pickup.
Making the magnet stronger also has an effect on tone, in that the stronger magnet will generally give a sharper attack and "harder" tone. However, the greatest impediment to simply using very strong magnets to get a very high output is the fact that strong magnets will kill sustain by "dragging" the strings.
As a generalizaton:
"Soft" magnet and fewer turns on coil - sweet, bell-like clear tones.
"Hard" magnet and fewer turns on coil - glassy hot Strat sound.
"Soft" magnet and more turns (or humbucker) - smooth, buttery midrange.
"Hard" magnet and more turns (or humbucker) - grunge or "Texas" sound.
Baics
Medlem

Inlägg av Baics »

Nångång sent 70-tal byggde jag ett par humbuckers av diverse skrot.

Jag lånade en lindningsmaskin med varvräknare och vev. Den tunnaste koppartråd jag fick tag i och började linda. Problem dök upp genast. P.g.a.att spolarna inte är runda utan "rektangulära" så "kastade" spolarna
och tråden gick av hela tiden.(den var TUNN) Vet inte hur många ggr jag fick börja om.
Till slut höll jag tråden mellan fingrarna och fick in rätt "trådspänningskänsla". Lindade på så mycket som fick plats och det blev ca 6000 varv/spole.Ingen av de 4 spolarna fick lika många varv.
Dubbla magneter, 4 tåtar från spolarna. Kopparfolieskärm runt spolarna.Sågade magnetpoler av tjock järnplåt och hällde till slut epoxi över alltihop.

Resultatet : Superbt, mycket hög output, bättre än Di Marzio.Knäpptysta
Inget hitech ljud (för många varv ?)men för blus&reggae passar dom kanon. Mikarna har suttit på min bruksbas sen dess.
Har fått förfrågan på gig om att tillverka fler (basen har väckt viss uppståndelse för sitt exellenta ljud) men jag kan aldrig upprepa bygget.

Detta är mina rön från att linda egna mikar. Tålamod och fingertoppskänsla ! Kör på !

Om nån är intresserad kan jag väl fota basen med närbild på mikarna.
Användarvisningsbild
DJ
Medlem

Inlägg av DJ »

Baics skrev:Nångång sent 70-tal byggde jag ett par humbuckers av diverse skrot.

Jag lånade en lindningsmaskin med varvräknare och vev. Den tunnaste koppartråd jag fick tag i och började linda. Problem dök upp genast. P.g.a.att spolarna inte är runda utan "rektangulära" så "kastade" spolarna
och tråden gick av hela tiden.(den var TUNN) Vet inte hur många ggr jag fick börja om.
Till slut höll jag tråden mellan fingrarna och fick in rätt "trådspänningskänsla". Lindade på så mycket som fick plats och det blev ca 6000 varv/spole.Ingen av de 4 spolarna fick lika många varv.
Dubbla magneter, 4 tåtar från spolarna. Kopparfolieskärm runt spolarna.Sågade magnetpoler av tjock järnplåt och hällde till slut epoxi över alltihop.

Resultatet : Superbt, mycket hög output, bättre än Di Marzio.Knäpptysta
Inget hitech ljud (för många varv ?)men för blus&reggae passar dom kanon. Mikarna har suttit på min bruksbas sen dess.
Har fått förfrågan på gig om att tillverka fler (basen har väckt viss uppståndelse för sitt exellenta ljud) men jag kan aldrig upprepa bygget.

Detta är mina rön från att linda egna mikar. Tålamod och fingertoppskänsla ! Kör på !

Om nån är intresserad kan jag väl fota basen med närbild på mikarna.
KUL!

Lägg gärna upp bilder vid något tillfälle.

Baics
Medlem

Inlägg av Baics »

Ok, återkommer hit.
Skriv svar