Jag har använt min Mbox2 mini i ca ett halvår nu. Min sandberg jm5 sen september. Inga problem whatsoever, förutom att preampen i basen verkar gilla batterier.
Mboxen for i golvet för ca tre veckor sen. Volymkontrollen till ena kanalen lossnade (plast = shit), men kanalen funkar fortfarande. Förutom att jag inte kan reglera volymen, vilket jag aldrig gör ändå.
Problemet :
lirar jag slap så startar ett oregelbundet skrapande ljud. Ordentligt oregelbundet. Ibland kommer det aldrig, men det är sällan. Ibland händer det hela tiden. Om jag bänder A och G strängarna samtidigt så händer det.... (fråga mig inte hur jag kom på det...)
Ibland fortsätter skrapet en kort stund efter jag slutat lira, ibland händer det enbart då en sträng slås an.
Allt detta uppenbarar sig enbart när basen är i aktivt läge. Lirar jag vanligt med fingrar eller med plektrum så händer det inte, aldrig, hur hårt jag än spelar.....
Hittills har jag testat om samma fenomen inträffar när jag lirat linat på revyn jag är med i och genom stärk.
Fenomenet inträffar enbart när jag lirar slap, eller bänder A & G strängarna samtidigt, genom min Mbox2 mini.....
Jag fattar ingenting.
Och, nej jag tanker inte sluta lira slap. Detta betyder inte att en högre kraft försöker säga mig nånting, så save it.

Vad kan det vara?
bas