Mickbyte till Ibanez Musician?

Prata om mickar och elektronik
johan_gbg
Medlem

Mickbyte till Ibanez Musician?

Inlägg av johan_gbg »

Jag har en 1979 aktiv Ibanez Musician-bas som jag eventuellt
skulle vilja byta mickar på.

Någon som har tips på pickups som skulle passa till denna bas?
Gärna inköpsställen också ifall någon har koll.

/Johan
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Mät mickarna så kan det vara lite lättare.

Dock tror jag Bartolini BB passar ganska ok i en sån.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Byt inte! Andrahansvärdet kommer ryka all världens väg. Mickarna är bl.a. vad de basarna är kända för. Är det så att det är fel på mickarna är det bättre att linda om dem enligt originalspecs. Om det inte är fel på dem och du bara vill ha ett annat ljud så tycker jag du ska spara originalmickarna ifall du får för dig att sälja basen nån gång.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Helgerån! Må ditt skägg växa inåt och förkväva dig.

Vafan ska du byta mickar för? Den låter ju hur bra som helst. Köp en ny stärkare i stället om du inte är nöjd med ljudet. Eller prova att vrida på tonkontrollerna...

:evil:

(Extremt surmagad ägare till samma bas, 1980 års modell).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Känner mej som en raspig skiva, men ja den låter kanon i original, byt INTE mickar på den. (har också en, 80:a, aktiv). Finns bara ett fel med den och det är att den drar väldans mycket ström och tömmer batterierna fort. Men å andra sidan låter den jättebra i passivt läge också!
Skriv svar