En Blend och en Vol?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Gäst
Kontot är inaktiverat

En Blend och en Vol?

Inlägg av Gäst »

Skall trycka ner en andra mick i en bas avsedd för en mick...

Tyvärr så sitter det en kontrollplatta typ telebeas på den här basen och har två hål...det blir för trångt att borra i ett tredje hål så nu undrar jag:

1. Kopplingsschema för detta. Det är alltså svart och vit kabel från båda mickarna. Blend-pot, Vol-pot och output-jack.

2. Vilken blend-pot ska jag ha...gärna art.nr från gitarrdelar.se....

Någon som vill hjälpa en "händig" kille?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

På A svarar jag : http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend (hoppa över tonpoten och löd dit telejacket istället)

och på B WD500PAN (eller WD250PAN, men de var nästan slut).
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:På A svarar jag : http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend (hoppa över tonpoten och löd dit telejacket istället)

Så 500 eller 250 spelar ingen roll?

Tack förresten, du är en klippa...
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Är det den där explorer-basen du köpt och håller på lacka om? http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=23027 ?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Roland skrev:
BarbequeVillage skrev:På A svarar jag : http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend (hoppa över tonpoten och löd dit telejacket istället)

Skillnaden är att 250 ohmsvarianten ger en något större diskantförlust när man vrider ner den. Detta är teoretiskt och spelar ingen större praktisk roll om du inte tänker tillbringa mycket tid i studio där din hi-firigg och tadelfria teknik används fullt ut för att skapa fullfrekventa alster som sedan avnjuts genom audiofilutrustning i ditt perfekt avstämda musikrum.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

BarbequeVillage skrev:
Roland skrev:

Skillnaden är att 250 ohmsvarianten ger en något större diskantförlust när man vrider ner den. Detta är teoretiskt och spelar ingen större praktisk roll om du inte tänker tillbringa mycket tid i studio där din hi-firigg och tadelfria teknik används fullt ut för att skapa fullfrekventa alster som sedan avnjuts genom audiofilutrustning i ditt perfekt avstämda musikrum.
Hahahaha, kungligt skrivet!!!!!
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

På löddiagramet så är det 7 stycken kablar till ton-poten...kan inte gärna bara gå loss och löda fast dem på ut-jacket??????

Eller?

(tänk om man hade basala kunskaper om plus minus och jord ändå....)
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev: Skillnaden är att 250 ohmsvarianten ger en något större diskantförlust när man vrider ner den. Detta är teoretiskt och spelar ingen större praktisk roll om du inte tänker tillbringa mycket tid i studio där din hi-firigg och tadelfria teknik används fullt ut för att skapa fullfrekventa alster som sedan avnjuts genom audiofilutrustning i ditt perfekt avstämda musikrum.

Snarare min redan knastriga stärk i min sneriggade replokal...så....you make the guess :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Roland skrev:På löddiagramet så är det 7 stycken kablar till ton-poten...kan inte gärna bara gå loss och löda fast dem på ut-jacket??????

Eller?

(tänk om man hade basala kunskaper om plus minus och jord ändå....)
Det är just jordtåtar allihop (svarta). Löd fast dem på volympoten istället och löd den som går från blendpoten till hopen till utg.jacket så blir det bra.

Edit: Evilbikers förslag kanske är bättre med tanke på att tåtarna kanske inte når till volympoten.
Senast redigerad av Danne den lör 20 jun 2009, 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Alltså, alla jordkablar löder du på vol potten!
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

I get it...tack pojkar...ni är guld värda...
Skriv svar