Sida 1 av 1
En Blend och en Vol?
Postat: lör 20 jun 2009, 21:10
av Gäst
Skall trycka ner en andra mick i en bas avsedd för en mick...
Tyvärr så sitter det en kontrollplatta typ telebeas på den här basen och har två hål...det blir för trångt att borra i ett tredje hål så nu undrar jag:
1. Kopplingsschema för detta. Det är alltså svart och vit kabel från båda mickarna. Blend-pot, Vol-pot och output-jack.
2. Vilken blend-pot ska jag ha...gärna art.nr från gitarrdelar.se....
Någon som vill hjälpa en "händig" kille?
Postat: lör 20 jun 2009, 21:45
av BBQV
På A svarar jag :
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend (hoppa över tonpoten och löd dit telejacket istället)
och på B WD500PAN (eller WD250PAN, men de var nästan slut).
Postat: lör 20 jun 2009, 22:36
av Gäst
Så 500 eller 250 spelar ingen roll?
Tack förresten, du är en klippa...
Postat: lör 20 jun 2009, 22:42
av knedy
Är det den där explorer-basen du köpt och håller på lacka om?
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=23027 ?
Postat: lör 20 jun 2009, 22:50
av BBQV
Roland skrev:
Så 500 eller 250 spelar ingen roll?
Tack förresten, du är en klippa...
Skillnaden är att 250 ohmsvarianten ger en något större diskantförlust när man vrider ner den. Detta är teoretiskt och spelar ingen större praktisk roll om du inte tänker tillbringa mycket tid i studio där din hi-firigg och tadelfria teknik används fullt ut för att skapa fullfrekventa alster som sedan avnjuts genom audiofilutrustning i ditt perfekt avstämda musikrum.
Postat: lör 20 jun 2009, 22:53
av Evilbiker
BarbequeVillage skrev:Roland skrev:
Så 500 eller 250 spelar ingen roll?
Tack förresten, du är en klippa...
Skillnaden är att 250 ohmsvarianten ger en något större diskantförlust när man vrider ner den. Detta är teoretiskt och spelar ingen större praktisk roll om du inte tänker tillbringa mycket tid i studio där din hi-firigg och tadelfria teknik används fullt ut för att skapa fullfrekventa alster som sedan avnjuts genom audiofilutrustning i ditt perfekt avstämda musikrum.
Hahahaha, kungligt skrivet!!!!!
Postat: lör 20 jun 2009, 22:58
av Gäst
På löddiagramet så är det 7 stycken kablar till ton-poten...kan inte gärna bara gå loss och löda fast dem på ut-jacket??????
Eller?
(tänk om man hade basala kunskaper om plus minus och jord ändå....)
Postat: lör 20 jun 2009, 22:59
av Gäst
BarbequeVillage skrev:
Skillnaden är att 250 ohmsvarianten ger en något större diskantförlust när man vrider ner den. Detta är teoretiskt och spelar ingen större praktisk roll om du inte tänker tillbringa mycket tid i studio där din hi-firigg och tadelfria teknik används fullt ut för att skapa fullfrekventa alster som sedan avnjuts genom audiofilutrustning i ditt perfekt avstämda musikrum.
Snarare min redan knastriga stärk i min sneriggade replokal...så....you make the guess

Postat: lör 20 jun 2009, 23:11
av Evilbiker
Nu då!

Postat: lör 20 jun 2009, 23:13
av Danne
Roland skrev:På löddiagramet så är det 7 stycken kablar till ton-poten...kan inte gärna bara gå loss och löda fast dem på ut-jacket??????
Eller?
(tänk om man hade basala kunskaper om plus minus och jord ändå....)
Det är just jordtåtar allihop (svarta). Löd fast dem på volympoten istället och löd den som går från blendpoten till hopen till utg.jacket så blir det bra.
Edit: Evilbikers förslag kanske är bättre med tanke på att tåtarna kanske inte når till volympoten.
Postat: lör 20 jun 2009, 23:13
av Evilbiker
Alltså, alla jordkablar löder du på vol potten!
Postat: lör 20 jun 2009, 23:15
av Gäst
I get it...tack pojkar...ni är guld värda...