Mickplacering

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Mickplacering

Inlägg av b_luthman »

På de flesta basar jag haft har det varit två mickar, jag har i princip uteslutande haft blendkontrollerna på 50/50. I min värld ger det oftast bäst ljud. MEN skulle man få samma resultat om man placerade en enda mick exakt mitt mellan de två andra mickarna och tog bort dem. Alternativt hade en bas med en mick som satt precis mitt mellan där två mickar skulle ha satt om det vore en dubbelbestyckad bas.

Nu blev det lite krångligt...frågan är alltså om en mick placerad mitt på ger samma ljud som en mix av två mickar i varsin ände?
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Jag har svårt att tro att det blir samma ton. Strängar vibrerar olika på olika platser längst hela strängen, och olika övertoner finns på olika ställen. Sen så förlorar du ju ganska mycket av magnetfältet när du tar bort en mick, och det borde också ändra tonen, kanske inte jättedrastiskt, men många bäckar små. Min gissning är: Nej, det blir inte samma sak.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Enkelt uttryckt: Nej.

Mikarna plockar upp olika deltoner och blandningen av dem ger inte samma ljud som de deltoner som finns mellan dem. Inte bättre eller sämre, bara annorlunda...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Jag har läst om gitarrbyggare som påstår att det är oerhört viktigt var man placerar mickarna, skulle bero på var övertoner och "fundament-toner" hörs.

Å andra sidan så tar ju en P-basmick upp ljudet från olika ställen på strängen, och det verkar ju funka. Har oxå testat en Gibson Grabber med skjutbar mick och den lät ju OK oavsett var den sattes. Så jag tror BBQ har rätt (igen).

En fördel med att bara ha en mick (och helst ingen tonkontroll) är att man inte förlorar sig i ett evigt rattande för att hitta optimal balans mellan mickarna.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

hitman skrev:En fördel med att bara ha en mick (och helst ingen tonkontroll) är att man inte förlorar sig i ett evigt rattande för att hitta optimal balans mellan mickarna.
Amen!

Presentation
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

hitman skrev: En fördel med att bara ha en mick (och helst ingen tonkontroll) är att man inte förlorar sig i ett evigt rattande för att hitta optimal balans mellan mickarna.
Jo, ibland går jag ner till musikbörsen i stan för at klämma på min gamla eagle dyamite V, inga rattar bara en fet humbukermick i stallposition. hade jag haft pengar i överflöd hade jag köpt tillbaka den bara för att layouten är cool. bara o plugga in sen är det full patte. :D
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

har ju på pratabasträffen hemma hos Rolle haft äran att spänna Gambas rail-bas...där kunde man ju flytta micken precis som man ville åt alla håll och kanter. Vet inte om vi kom fram till något optimalt läge för micken...men alla kunde ju konstatera att fläsket brann inne vid stallet medan fjärtandet pruttade minst uppe i halsen
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

hitman skrev:Jag har läst om gitarrbyggare som påstår att det är oerhört viktigt var man placerar mickarna, skulle bero på var övertoner och "fundament-toner" hörs.
Fast det kluriga är ju att så fort trycker ner strängen mot ett band så flyttas ju övertonerna. Ju närmare halsen micken ska sitta, ju mer noggrann får man vara så man inte sätter micken på ett ställe helt utan övertoner. Spelar mindre roll närmare stallet eftersom det är tätare mellan övertonerna där. Där stöter man istället på en annan grej, att ljudet ändras dramatiskt bara på några få millimeter...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

basmartin skrev:
hitman skrev:Jag har läst om gitarrbyggare som påstår att det är oerhört viktigt var man placerar mickarna, skulle bero på var övertoner och "fundament-toner" hörs.
Fast det kluriga är ju att så fort trycker ner strängen mot ett band så flyttas ju övertonerna. Ju närmare halsen micken ska sitta, ju mer noggrann får man vara så man inte sätter micken på ett ställe helt utan övertoner. Spelar mindre roll närmare stallet eftersom det är tätare mellan övertonerna där. Där stöter man istället på en annan grej, att ljudet ändras dramatiskt bara på några få millimeter...
var är då den optimala placeringen av en MM-mick. (oavsett personlig smak :P )
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

b_luthman skrev: var är då den optimala placeringen av en MM-mick. (oavsett personlig smak :P )
Det här kanske kan hjälpa dig. Matematiska formler och allt:

http://www.till.com/articles/PickupResponse/
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

b_luthman skrev:var är då den optimala placeringen av en MM-mick. (oavsett personlig smak :P )
Smaken är ju som bekant en faktor av viss betydelse i den här frågan, men jag skulle centrera den smack bang på 80 % av stränglängden från sadeln räknat. 79 cm på en 34"-bas.

Presentation
Skriv svar