Hur koppla PJ med push/pull-switch?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Henko
Medlem++

Hur koppla PJ med push/pull-switch?

Inlägg av Henko »

På min P-bas som jag köpte för ett tag sen sitter både P-mick och J-mick. Men basen har bara två kontroller - den ursprungliga tonkontrollen är numera volymkontroll för J-micken och någon tonkontroll finns inte.

Jag skulle vilja ha tillbaka tonkontrollen och dessutom ge den en push/pull-funktion där ena läget är endast p-mick och det andra läget är båda mickar på fullt. Eftersom det inte händer speciellt mycket med ljudet när man drar i J-volymkontrollen förrän nästan fullt så är det ändå allt eller inget som gäller på nåt vis.

Är det någon som vet hur man skulle koppla en sån lösning?
P-basar
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Hmm, det här borde bli parallellkoppling, signal och jord från J-micken till det stiftpar som är aktivt vid pull. Inget på det par som är aktivt i normalläge (det nedre). Signal och jord från P-micken till mittenparet + signal och jord till vol-pot på mittenparet. Då borde P-micken alltid vara inkopplad, J-micken går in parallellt vid pull om jag tänkt rätt.

Nån kan säkert rita en skiss..

Seriekoppling blir lite knivigare
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Oj, det var redigt. Min erfarenhet av att koppla ihop såna här grejer sträcker sig till att byta P-basmick och det här verkar lite trixigare.

Nån i Göteborgstrakten som är sugen på att hjälpa mig med modden? Mot skälig ersättning såklart.
P-basar
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Väldigt simpel skiss gjord i MSPAINT..eländigt program

Bild
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

BB5000 skrev:Väldigt simpel skiss gjord i MSPAINT..eländigt program

Bild
Se där! Vet inte om jag missuppfattar skissen men jag tänkte att den där pushpull-mojängen ska sitta i tonkontrollen.
P-basar
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Du kopplar likadant även om den skulle vara en lös switch eller om den sitter på vol/ton!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Evilbiker skrev:Du kopplar likadant även om den skulle vara en lös switch eller om den sitter på vol/ton!
Precis, switchen är att betrakta som en lös switch även om du väljer att ha push/pull-poten som ton-pot. Kopplingen gör du enligt skissen i alla fall.

En push/pull pot är två separata komponenter, en pot och en switch..
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Evilbiker skrev:Du kopplar likadant även om den skulle vara en lös switch eller om den sitter på vol/ton!
Allrajt! Det är en separat funktion som bara "råkar" vara ihopbyggd med tonpoten? Har jag fattat rätt?
P-basar
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Henko skrev:
Allrajt! Det är en separat funktion som bara "råkar" vara ihopbyggd med tonpoten? Har jag fattat rätt?
Jepp!
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Evilbiker skrev:
Henko skrev:
Jepp!
Lysande! Nån som har en länk till exakt vilken komponent jag ska beställa varifrån man nu köper sånt där?
P-basar
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Jag bumpar den här eftersom jag inser att jag behöver en tonkontroll på basen.

Jag har fått ett schema, men behöver veta vilken typ av pot jag ska skaffa.

Finns det nån PB:are i Götet som har lust att hjälpa mig med modden? Gör dom sånt på MUG tro?
P-basar
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Henko skrev:Jag bumpar den här eftersom jag inser att jag behöver en tonkontroll på basen.

Finns det nån PB:are i Götet som har lust att hjälpa mig med modden? Gör dom sånt på MUG tro?
Hos GMF:

http://gmf.jetshop.se/pushpullpot-250k- ... c-750.aspx

Eller hos Gitarrdelar:

http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=2235

Eller nån musikaffär lokalt som kan fixa det kan också ta hem en 250 Kohm Log push/pull pot. Log = logaritmisk (kallas även Audio eller bara "A").
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Fernan skrev:
Henko skrev:Jag bumpar den här eftersom jag inser att jag behöver en tonkontroll på basen.

Hos GMF:

http://gmf.jetshop.se/pushpullpot-250k- ... c-750.aspx

Eller hos Gitarrdelar:

http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=2235

Eller nån musikaffär lokalt som kan fixa det kan också ta hem en 250 Kohm Log push/pull pot. Log = logaritmisk (kallas även Audio eller bara "A").
Det gick snabbt, stort tack Fernan!
P-basar
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Sådärja, nu har jag fått detta fixat på MUG. Har saknat tonkontrollen på den här basen. Gör ju otroligt mycket för fetman i tonen att backa tonen lite. Och sen kan man ju växla ljud på en millisekund och nästan ha ett jazzbas-sound i samma bas. Jag är skitnöjd.
P-basar
Skriv svar