Sida 1 av 3

Monster Cable...

Postat: mån 08 mar 2010, 03:05
av shadewind
Monster Cable verkar vara ett riktigt jävla blufföretag måste jag säga. Kolla på den här sidan:

http://www.monstercable.com/pro_audio/i ... cables.asp

Det ska alltså vara olika kablar för Jazz och Rock. Sen ska man ha en annan kabel när man lirar bas och ännu en annan när man lirar akustisk gitarr. Menar de verkligen allvar? :)

Inte låga priser de tar ut för skiten heller...

Postat: mån 08 mar 2010, 06:55
av mågis
daionsavage skrev:Det finns ju galningar som betalar över 1000:- /metern för Hi-Fikablar så Monster vill väl komma åt det motsvarande marknadsfragmentet bland musikutövare.... Men jag hittar ingen punkkabel. :twisted:
Den får du göra själv av en rockkabel som du stampar på tills kontakterna är sneda och skärmen i kabeln nästan har separerat.

Då har du en punkkabel...

Postat: mån 08 mar 2010, 07:38
av Liten
Tips från coachen!

Hey Willis,
What's your opinion on all those "designer" cables out there? Can you really tell the difference?
BL

Hey BL,
Back before Ibanez made my bass into a production model, I was using passive pickups, and I really was able to notice the difference. My Bartolini pickup at that time was "hum canceling" which meant that the signal was traveling through the same 2 coils as a humbucker but only had magnets in one coil. So, without a preamp in the bass, the signal was subject to "cableization". Passive pickups (see question above) are much more likely to benefit from better cable design than ones in an active system. It has something to do with impedence but I couldn't tell you exactly how. My quest for all things bass-construction-related seems to stop at electronic theory. I looked it up to try to help answer this question and found this:

"The typical electric guitar pickup is a inductive magnetic transducer with frequency-dependent impedance. At high frequency, the mutually induced pickup voltage is dropped across the pickup-coil self-inductance (back EMF) if the pickup load impedance (i.e. amplifier input) is too low. Therefore, a high impedance amplifier input is required to prevent high frequency "loading" effects which are audible as a high-frequency attenuated "dull" sound.

So anyway, with the active Bartolini pickup and electronics I use now, the difference is much more subtle so the rule would always be "try before you buy". And if you have an active system odds are you'll notice the effect less.

BTW, next time you forget your speaker cables - just go looking in the nearest closet:
http://consumerist.com/362926/do-coat-h ... ter-cables

Postat: mån 08 mar 2010, 08:59
av Funkfingers
Yepp.
Det är stor skillnad mellan kablar.
Många gånger så går det att kurera ett problematiskt ljud med kabelbyte.
Vissa kablar ger mycket mid och ingen bas.En del ingen diskant och taskig bas.
Det är problem som nästan aldrig går att fixa med en eq.
Trist att betala 1000 tals kronor på bra mickar och strängar för att sedan förstöra med dåliga kablar.
Mitt tips är att testa dig fram till en bra kabel eller ta del av de tester som görs på nätet.
Det brukar sluta med att man pröjsar allt från 500 och uppåt för att få en bra kabel.
Det är det värt.
Det är en jätteskillnad på kablar.
Man kan faktiskt fin-justera sitt ljud beroende på vilka kablar man väljer att använda.
Jag väljer att använda så neutrala kablar som det går.
Är det någon som vet av bra kablar som också är billiga så tipsa gärna om dessa.
Det blir ju lätt många kablar mellan bas och stärkare ibland.

Postat: mån 08 mar 2010, 09:07
av TDHP
Jojo.
Jag hävdar nog att på den korta sträcka som en instrumentkabel handlar om så spelar det ingen som helst roll vad det är för kabel så länge arean räcker till den ström som ska förflyttas och lödningar och kontaktytor är schyssta. Visst kan det bli sämre med en dålig kabel, men att det skulle bli bättre med en skitdyr kabel är nog knappast mätbart ens.

Postat: mån 08 mar 2010, 10:24
av Valle
Jag gjorde ju ett test för nått år sedan där jag provade fyra kablar i fyra prisklasser, bl.a. annat en monster bass cable. Tyvärr körde jag med en aktiv bas då, så det gick inte att höra dessmer skillnad. Hur som helst, vissa legeringar lyfter fram vissa frekvenser som sagts tidigare, där av rock, jazz, bass osv. Dock handlar det om väldigt små skillnader, många skulle inte ens höra skillnad, så jag skulle påstå att det handlar mer om försäljningsknep. Däremot kan det vara jävligt stora skillnader mellan dyra och billiga kablar, som tex. skräpkabern som jag testade, där tappar man massor med briljans och diskant samt får in AM-bandet i förstärkaren. Däremot gör monster kanonkablar, jättebra skärmade och rejält byggda, väl värda den femhundring som dom kostar i USA.

Postat: mån 08 mar 2010, 10:46
av criss
Funkfingers skrev:Yepp.
Det är stor skillnad mellan kablar.
Många gånger så går det att kurera ett problematiskt ljud med kabelbyte.
Vissa kablar ger mycket mid och ingen bas.En del ingen diskant och taskig bas.
Det är problem som nästan aldrig går att fixa med en eq.
Trist att betala 1000 tals kronor på bra mickar och strängar för att sedan förstöra med dåliga kablar.
Mitt tips är att testa dig fram till en bra kabel eller ta del av de tester som görs på nätet.
Det brukar sluta med att man pröjsar allt från 500 och uppåt för att få en bra kabel.
Det är det värt.
Det är en jätteskillnad på kablar.
Man kan faktiskt fin-justera sitt ljud beroende på vilka kablar man väljer att använda.
Jag väljer att använda så neutrala kablar som det går.
Är det någon som vet av bra kablar som också är billiga så tipsa gärna om dessa.
Det blir ju lätt många kablar mellan bas och stärkare ibland.
konstigt.
jag har aldrig märkt av denna stora skillnad.
kanske för att jag gillar korta kablar...
men som jag ser det är koppar koppar oavsett om kabeln kostar 100 eller 1000kr.
sen kan det ju klart vara lite skillnad på kontaktdon och dyl.

Postat: mån 08 mar 2010, 10:47
av criss
TDHP skrev:Jojo.
Jag hävdar nog att på den korta sträcka som en instrumentkabel handlar om så spelar det ingen som helst roll vad det är för kabel så länge arean räcker till den ström som ska förflyttas och lödningar och kontaktytor är schyssta. Visst kan det bli sämre med en dålig kabel, men att det skulle bli bättre med en skitdyr kabel är nog knappast mätbart ens.
+26

Postat: mån 08 mar 2010, 13:08
av shadewind
Nu när jag Googlat lite på dem så märker jag att de ÄR ett skitföretag.

Vad är det som gör att olika legeringar lyfter fram olika frekvenser? Vad är vetenskapen bakom?

Postat: mån 08 mar 2010, 13:14
av Ale
Klar skillnad på kablar. Men när man väl kommit upp till dyrare kablar är det i princip skitsamma, men visst går det att höra skillnad på en hotline och en monster.
Själv gillar jag kablar som är tjocka med låg kapacitans, för det tar bort de lite harsha höga frekvenserna jag inte riktigt gillar.
Har fastnat för Planet Waves Circuit Breaker-kablarna, inte allt för dyra (runt 500 för 6 meter) och låter kanon.

Har förövrigt haft en monster "studio", och den lät kanon men jag saknade kontakterna från PW-kabeln. Och nog låter dom lika bra.

Postat: mån 08 mar 2010, 13:22
av TDHP
Ni som tror er märka nån skillnad på olika kablar, kan ni inte lägga upp lite ljudklipp på detta så man för höra själv? Lägg upp typ 3-4 klipp utan att skriva ut vad som är vad så får vi se om dom låter olika och om nån kan träffa rätt i gissandet! :wink:

Postat: mån 08 mar 2010, 13:29
av shadewind
I min värld så borde det bästa vara att köra med en kabel från en vettig tillverkare (Sommer, Klotz, Mogami et.c.) och sedan Neutrik-kontakter på det. Neutrik tål enormt med stryk och ifall lödningar släpper så är det lätt att löda om.

Postat: mån 08 mar 2010, 13:31
av Ale
shadewind skrev:I min värld så borde det bästa vara att köra med en kabel från en vettig tillverkare (Sommer, Klotz, Mogami et.c.) och sedan Neutrik-kontakter på det. Neutrik tål enormt med stryk och ifall lödningar släpper så är det lätt att löda om.
Absolut, blir i princip samma grej fast halva priset.

Postat: mån 08 mar 2010, 13:36
av Ahab
shadewind skrev:I min värld så borde det bästa vara att köra med en kabel från en vettig tillverkare (Sommer, Klotz, Mogami et.c.) och sedan Neutrik-kontakter på det. Neutrik tål enormt med stryk och ifall lödningar släpper så är det lätt att löda om.
+1 du tänker som jag.

Postat: mån 08 mar 2010, 13:45
av TDHP
daionsavage skrev:
TDHP skrev:Ni som tror er märka nån skillnad på olika kablar, kan ni inte lägga upp lite ljudklipp på detta så man för höra själv? Lägg upp typ 3-4 klipp utan att skriva ut vad som är vad så får vi se om dom låter olika och om nån kan träffa rätt i gissandet! :wink:
Fast då måste man spela in och lyssna med lika fin utrustning, annars låter det ju bara datorhögtalarkabel! :D
Spelar väl ingen roll?
Ställ en mick framför din högtalare och spela in med olika kablar.
Låter det lika är det ingen HÖRBAR skillnad! Enkelt!
För vi pratar väl inte om frekvensskillnader som är i det närmaste ohörbara för det mänskliga örat eller så? :wink:

Postat: mån 08 mar 2010, 13:46
av TDHP
Hur mycket tror ni de extra kontaktytorna som strömbrytare i kontakterna medför betyder för ljudförsämringen då? :roll:

Postat: mån 08 mar 2010, 13:55
av inber
En kabel har en kapacitans, som påverkar en magnetisk pickup som kopplas till den. Sen har den en helt obetydlig resistans och en förmodligen lika obetydlig induktans.

En bra kabel har alltså lägre kapacitans (=mindre diskantförlust) än en dålig.

Har man passiva mickar på basen och lång kabel, så hör man förmodligen skillnad i den översta diskanten. Det är rimligt och ett välkänt fysikaliskt fenomen som alla duktiga ingenjörer kan räkna på.

Att man skulle kunna höra skillnad för övrigt kommer ingen kunna få mig att tro. Inte ens under vapenhot.

Visa mig ett A-B test med avidentifierade kablar, säger jag. Med skynken och avidentifierade musiker, vetenskapligt utfört. Nähä? Finns inte?

Jag tror att alla som "hör" skillnad, snarare faller för psykoakustiska faktorer. Min underbara gitarrförstärkare (helrörs Marshall) låter hörbart bättre när solen skiner, bara en sån sak. Jag vet att det är mumbo-jumbo, men jag hör tydligt skillnaden.

Med tanke på hur känslig jag är för lite solsken så skulle jag förmodligen inte ens tveka inför att en dyr, guldpläterad kabeljävel med någon speciallegering, vars recept utsmugglades före Ryska Revolutionen och har hållts hemligt därefter, skulle låta helt fantastiskt.

Under förutsättning att jag visste vilken kabel som var den dyra, såklart. :D

Men var och en har ju rätt till sin egen uppfattning. Låter det bättre i era öron med någon specialkabel som kostar som en lätt begagnad sportbil, så är det fine with me.

Postat: mån 08 mar 2010, 14:03
av Klopper
Jag har nog ett skapligt okomplicerat förhållande till instrumentkablar.
Dom skall vara slitstarka, ha bra kontakter, dom skall inte knastra och leva fan när man rör sig, och så skall dom inte ta in radio, särskilt då inte närradio från Trelleborg.

Postat: mån 08 mar 2010, 14:15
av shadewind
Bra kontakter = Neutrik! :)

Postat: mån 08 mar 2010, 14:20
av TDHP
Sen är inte varken kabel eller kontakt bättre än sin sämsta lödning! :wink:

Postat: mån 08 mar 2010, 14:21
av shadewind
TDHP skrev:Sen är inte varken kabel eller kontakt bättre än sin sämsta lödning! :wink:
Nä, ge fasen i att löda mina kablar TDHP! ;)